Ακολουθήστε με στο Facebook

Ευτυχισμένος που έκανε το ταξίδι τού Οδυσσέα.

Ευτυχισμένος αν στο ξεκίνημα, ένιωθε γερή την αρματωσιά μιας αγάπης, απλωμένη μέσα στο κορμί του, σαν τις φλέβες όπου βουίζει το αίμα.

Γιώργος Σεφέρης[1]

Υπήρξε ένας άνθρωπος που μπόρεσε να παίξει ακόμα και με τους θεούς και να τους κερδίσει. Εκείνοι έχουν πεθάνει στις συνειδήσεις των ανθρώπων, αυτός, ο Οδυσσέας, κέρδισε την αθανασία γιατί ήξερε πώς να επιβιώσει ακόμα κι από τον ίδιο του το θάνατο! Όμως, ο εμπνευστής του Δούρειου Ίππου, εκείνος ο πονηρός και πολυμήχανος που μπορούσε να φτιάχνει καράβια με τα χέρια του μα και ιστορίες θαλερές για των ανθρώπων τις ψυχές με το μυαλό του, που γεύτηκε την αγκαλιά της Καλυψώς και τύφλωσε τον Πολύφημο, που ταξίδεψε δέκα χρόνια, μια ζωή ολόκληρη, παλεύοντας με τον Ποσειδώνα για κερδίσει την Πηνελόπη, ξεκίνησε το μύθο του σπέρνοντας… αλάτι![2]

Πολύτροπος και μπαγαπόντης και πονηρός μα και προσηλωμένος στο στόχο του, γαλήνιος μα πάνω απ’ όλα ένας σκεπτόμενος ηγέτης ήταν ο Οδυσσέας. Κι επειδή ο θάνατος στάθηκε αδύναμος μπροστά του, κληρονόμησε το χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του στους Έλληνες για να επιβιώσουν κι αυτοί από τους ζυγούς που ήξερε πως θα έρθουν. Η ταυτότητα και η γλώσσα μας έχουν κρυμμένα στο γονίδιό τους το γονίδιο του ανθρώπου που ήξερε να επιβιώνει, αν είχε συμβεί αλλιώτικα σήμερα δε θα υπήρχαν. Τέτοιους Οδυσσείς τούς συναντήσαμε πολλούς στα χρόνια της ιστορίας μας μέχρι σήμερα. Τέτοιους ανικανοποίητους Έλληνες που στα όνειρά τους μονάχα το αιώνιο κάλλος είχανε αλλά παλεύαν μέρα με τη μέρα με το εφήμερο, γνωρίσαμε πολλούς. Τέτοιους κατακτημένους που κατέκτησαν τους κατακτητές τους τούς μάθαμε στο σχολείο μα και στην καθημερινότητά μας. Στις μέρες μας όμως, τα όνειρα έγιναν εφήμερα, το κάλλος έγινε σχετικό κι η λαχτάρα τού ταξιδιού για την Ιθάκη διαπραγματεύεται από γραφειοκράτες σε διαπλεκόμενα και κεκλισμένων των θυρών δωμάτια ανταλλάσσοντας ρουσφέτια. Η ελευθερία τού εφήμερου ανταλλάχθηκε με την εφήμερη ασφάλεια μιας θέσης στο δημόσιο, ενός γάμου από συμφέρον κι ενός σχολείου που φυλακίζει τα οράματα βάζοντας πανομοιότυπες φόρμες εργασίας στους ανθρώπους που θα χτίσουν το μέλλον. Ένα μέλλον ομοιόμορφο σαν στρατώνας γεμάτος νεκρά όνειρα. Ο βασιλιάς της Ιθάκης πέθανε τελικά κι εμείς αδιάφορα σπέρνουμε αλάτι στην άμμο της παραλίας. Αρκεί άραγε και στις μέρες μας ένας Τηλέμαχος για να τον αναστήσει;

Μιλά… βλέπω ακόμη τα χέρια του που ξέραν να δοκιμάσουν αν ήταν καλά σκαλισμένη στην πλώρη η γοργόνα

να μου χαρίζουν την ακύμαντη γαλάζια θάλασσα μέσα στην καρδιά του χειμώνα.[3]


[1] Από το ποίημα «Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο». Γιώργος Σεφέρης. 1940. Τετράδιο Γυμνασμάτων, Α΄ (1928-1937). Αθήνα: τυπ. Ταρουσόπουλου. Και στον συγκεντρωτικό τόμο: Γιώργος Σεφέρης. [1972] 1985. Ποιήματα. 15η έκδ. Αθήνα: Ίκαρος.

[2] Σύμφωνα με τα Κύπρια έπη, ο Οδυσσέας γνωρίζοντας από ένα χρησμό τη μοίρα που του επιφύλασσε η συμμετοχή στον πόλεμο έζεψε στον ίδιο ζυγό έναν όνο και ένα βόδι και άρχισε να σπέρνει αλάτι. Το τέχνασμα αποκαλύφθηκε από τον Παλαμήδη, ο οποίος έριξε μπροστά στον ζυγό το βρέφος Τηλέμαχο, με αποτέλεσμα ο Οδυσσέας να σταματήσει το όργωμα αποδεικνύοντας ότι δεν ήταν τρελός. Ο Απολλόδωρος (Ἐπιτ. 3.6-8) αναφέρει μια παραλλαγή της ιστορίας, σύμφωνα με την οποία ο Παλαμήδης αποκάλυψε την απάτη του Οδυσσέα απειλώντας να σκοτώσει με ξίφος τον Τηλέμαχο αρπάζοντάς τον από τον κόρφο της Πηνελόπης. Πηγή: Μεταπτυχιακή εργασία κας Θεοδώρας Κουτσονίκου με τίτλο «Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΤΗΝ ΑΥΓΟΥΣΤΕΙΑ ΠΟΙΗΣΗ (ΟΡΑΤΙΟΣ, ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ, ΟΒΙΔΙΟΣ)» – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης / Φιλοσοφική Σχολή / Τμήμα Φιλολογίας / Τομέας Κλασικών Σπουδών / Θεσσαλονίκη 2017. Σύνδεσμος προς την μεταπτυχιακή εργασία http://ikee.lib.auth.gr/record/295196/files/GRI-2017-20659.pdf

[3] Από το ποίημα «Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο». Γιώργος Σεφέρης.

Από το άρθρο

Ο βασιλιάς της Ιθάκης πέθανε τελικά κι εμείς αδιάφορα σπέρνουμε αλάτι στην άμμο της παραλίας. Αρκεί άραγε και στις μέρες μας ένας Τηλέμαχος για να τον αναστήσει;

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.

Αρθρογραφία
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η Φύση, όποια τελικά κι αν είναι αυτή, δεν είναι μια στατική κατάσταση αλλά μια διαρκώς εξελισσόμενη διαδικασία, η οποία δεν είναι δυνατόν να εγκιβωτιστεί στα ασφυκτικά πλαίσια της ανθρώπινης αντίληψης με κανόνες μαθηματικούς ή θρησκευτικούς ή ακόμα και φιλοσοφικούς. Ως εκ τούτου, λόγω της -εκστατικής για τον άνθρωπο- αχρονικότητάς της δεν είναι δυνατόν να διαθέτει παγιωμένη συλλογιστική, κατά τα ανθρώπινα πρότυπα, ώστε να καταστεί παραγωγός ηθικών κανόνων.

Αρθρογραφία
Το νόημα της Δημοκρατίας
Το νόημα της Δημοκρατίας

Το νόημα της Δημοκρατίας

Η Δημοκρατία δεν είναι απλώς μια χρηστική κοσμοθεωρία που ενεργεί εργαλειακά σε πολιτικό και πολιτειακό επίπεδο, αντίθετα, είναι ένας σημαντικός δημιουργός ανθρωποκεντρικών θεσμών και αξιών, έστω κι αν ενίοτε αυτές είναι φθαρτές στο διάβα του χρόνου. Είναι επίσης, ένας από τους σπουδαιότερους καταλύτες που μετουσιώνουν τον ατομικό ανθρώπινο βίο σε έλλογη κοινωνική συνύπαρξη καθιστώντας τη ζωή και την καθημερινότητα προνόμιο και όχι αιτιοκρατικό άχθος.

Αρθρογραφία
Αριστερό μπόι
Αριστερό μπόι

Αριστερό μπόι

Ο Καζαντζάκης εύστοχα επισήμανε ότι το μπόι του ανθρώπου που κουβαλάει μια ιδέα δίνει μπόι και στην ίδια την ιδέα. Για την Αριστερά, που ιστορικά ως ιδεολογία έχει βάναυσα κακοποιηθεί, δεν αρκούν πτερόεντα λόγια για να πιστοποιηθεί ότι κάποιος είναι αρκούντος ικανός για να την κουβαλήσει, ως ζώσα και καθημερινώς δρώσα ιδέα, μέσα του. Χρειάζεται ικανό ανάστημα, πολιτικό και ιδεολογικό, το οποίο ούτε εκβιάζεται ούτε επιβάλλεται ετσιθελικά. Υπάρχει όμως εν προκειμένω;