Ακολουθήστε με στο Facebook

Ευτυχισμένος που έκανε το ταξίδι τού Οδυσσέα.

Ευτυχισμένος αν στο ξεκίνημα, ένιωθε γερή την αρματωσιά μιας αγάπης, απλωμένη μέσα στο κορμί του, σαν τις φλέβες όπου βουίζει το αίμα.

Γιώργος Σεφέρης[1]

Υπήρξε ένας άνθρωπος που μπόρεσε να παίξει ακόμα και με τους θεούς και να τους κερδίσει. Εκείνοι έχουν πεθάνει στις συνειδήσεις των ανθρώπων, αυτός, ο Οδυσσέας, κέρδισε την αθανασία γιατί ήξερε πώς να επιβιώσει ακόμα κι από τον ίδιο του το θάνατο! Όμως, ο εμπνευστής του Δούρειου Ίππου, εκείνος ο πονηρός και πολυμήχανος που μπορούσε να φτιάχνει καράβια με τα χέρια του μα και ιστορίες θαλερές για των ανθρώπων τις ψυχές με το μυαλό του, που γεύτηκε την αγκαλιά της Καλυψώς και τύφλωσε τον Πολύφημο, που ταξίδεψε δέκα χρόνια, μια ζωή ολόκληρη, παλεύοντας με τον Ποσειδώνα για κερδίσει την Πηνελόπη, ξεκίνησε το μύθο του σπέρνοντας… αλάτι![2]

Πολύτροπος και μπαγαπόντης και πονηρός μα και προσηλωμένος στο στόχο του, γαλήνιος μα πάνω απ’ όλα ένας σκεπτόμενος ηγέτης ήταν ο Οδυσσέας. Κι επειδή ο θάνατος στάθηκε αδύναμος μπροστά του, κληρονόμησε το χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του στους Έλληνες για να επιβιώσουν κι αυτοί από τους ζυγούς που ήξερε πως θα έρθουν. Η ταυτότητα και η γλώσσα μας έχουν κρυμμένα στο γονίδιό τους το γονίδιο του ανθρώπου που ήξερε να επιβιώνει, αν είχε συμβεί αλλιώτικα σήμερα δε θα υπήρχαν. Τέτοιους Οδυσσείς τούς συναντήσαμε πολλούς στα χρόνια της ιστορίας μας μέχρι σήμερα. Τέτοιους ανικανοποίητους Έλληνες που στα όνειρά τους μονάχα το αιώνιο κάλλος είχανε αλλά παλεύαν μέρα με τη μέρα με το εφήμερο, γνωρίσαμε πολλούς. Τέτοιους κατακτημένους που κατέκτησαν τους κατακτητές τους τούς μάθαμε στο σχολείο μα και στην καθημερινότητά μας. Στις μέρες μας όμως, τα όνειρα έγιναν εφήμερα, το κάλλος έγινε σχετικό κι η λαχτάρα τού ταξιδιού για την Ιθάκη διαπραγματεύεται από γραφειοκράτες σε διαπλεκόμενα και κεκλισμένων των θυρών δωμάτια ανταλλάσσοντας ρουσφέτια. Η ελευθερία τού εφήμερου ανταλλάχθηκε με την εφήμερη ασφάλεια μιας θέσης στο δημόσιο, ενός γάμου από συμφέρον κι ενός σχολείου που φυλακίζει τα οράματα βάζοντας πανομοιότυπες φόρμες εργασίας στους ανθρώπους που θα χτίσουν το μέλλον. Ένα μέλλον ομοιόμορφο σαν στρατώνας γεμάτος νεκρά όνειρα. Ο βασιλιάς της Ιθάκης πέθανε τελικά κι εμείς αδιάφορα σπέρνουμε αλάτι στην άμμο της παραλίας. Αρκεί άραγε και στις μέρες μας ένας Τηλέμαχος για να τον αναστήσει;

Μιλά… βλέπω ακόμη τα χέρια του που ξέραν να δοκιμάσουν αν ήταν καλά σκαλισμένη στην πλώρη η γοργόνα

να μου χαρίζουν την ακύμαντη γαλάζια θάλασσα μέσα στην καρδιά του χειμώνα.[3]


[1] Από το ποίημα «Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο». Γιώργος Σεφέρης. 1940. Τετράδιο Γυμνασμάτων, Α΄ (1928-1937). Αθήνα: τυπ. Ταρουσόπουλου. Και στον συγκεντρωτικό τόμο: Γιώργος Σεφέρης. [1972] 1985. Ποιήματα. 15η έκδ. Αθήνα: Ίκαρος.

[2] Σύμφωνα με τα Κύπρια έπη, ο Οδυσσέας γνωρίζοντας από ένα χρησμό τη μοίρα που του επιφύλασσε η συμμετοχή στον πόλεμο έζεψε στον ίδιο ζυγό έναν όνο και ένα βόδι και άρχισε να σπέρνει αλάτι. Το τέχνασμα αποκαλύφθηκε από τον Παλαμήδη, ο οποίος έριξε μπροστά στον ζυγό το βρέφος Τηλέμαχο, με αποτέλεσμα ο Οδυσσέας να σταματήσει το όργωμα αποδεικνύοντας ότι δεν ήταν τρελός. Ο Απολλόδωρος (Ἐπιτ. 3.6-8) αναφέρει μια παραλλαγή της ιστορίας, σύμφωνα με την οποία ο Παλαμήδης αποκάλυψε την απάτη του Οδυσσέα απειλώντας να σκοτώσει με ξίφος τον Τηλέμαχο αρπάζοντάς τον από τον κόρφο της Πηνελόπης. Πηγή: Μεταπτυχιακή εργασία κας Θεοδώρας Κουτσονίκου με τίτλο «Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΤΗΝ ΑΥΓΟΥΣΤΕΙΑ ΠΟΙΗΣΗ (ΟΡΑΤΙΟΣ, ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ, ΟΒΙΔΙΟΣ)» – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης / Φιλοσοφική Σχολή / Τμήμα Φιλολογίας / Τομέας Κλασικών Σπουδών / Θεσσαλονίκη 2017. Σύνδεσμος προς την μεταπτυχιακή εργασία http://ikee.lib.auth.gr/record/295196/files/GRI-2017-20659.pdf

[3] Από το ποίημα «Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο». Γιώργος Σεφέρης.

Από το άρθρο

Ο βασιλιάς της Ιθάκης πέθανε τελικά κι εμείς αδιάφορα σπέρνουμε αλάτι στην άμμο της παραλίας. Αρκεί άραγε και στις μέρες μας ένας Τηλέμαχος για να τον αναστήσει;

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Οι κορυφές, συνήθως, είναι οξείες!
Οι κορυφές, συνήθως, είναι οξείες!

Οι κορυφές, συνήθως, είναι οξείες!

Μια διασταλτικά παραστατική απεικόνιση της αυτοπραγμάτωσης του ανθρώπου μέσα στον κοινωνικό ιστό τού τόπου που δραστηριοποιείται, θα μπορούσε να αποτελέσει η προσπάθεια κατάληψης της καλύτερης δυνατής θέσης στις καρέκλες των επισήμων! Ενίοτε δε, και η (επικοινωνιακή) εξαγορά της, όταν τα προσόντα και η ρητορική ικανότητα δεν είναι αρκούντως επαρκή.

Αρθρογραφία
Λαϊκισμός και κατασκευή ενόχων!
Λαϊκισμός και κατασκευή ενόχων!

Λαϊκισμός και κατασκευή ενόχων!

Ο λαϊκισμός στις μέρες μας ενδεχομένως να είναι μια από τις σοβαρότερες απειλές που γνώρισε ποτέ η Δημοκρατία και η ελευθερία στον πλανήτη μας. Η προϋπόθεση συνοχής της κοινωνίας, ως δομικός λειτουργικός φορέας της Δημοκρατίας, τελεί υπό κατάρρευση. Τι θα μπορούσε λοιπόν να αποτελέσει αντίδοτο στον λαϊκισμό και σε όσα αυτός δυσμενώς επιφέρει στην κοινωνία μας; Πιθανόν να είναι η λογική σκέψη...

Αρθρογραφία
Κατεβαίνοντας προς το 2025…
Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο.

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;