Ακολουθήστε με στο Facebook

Η λέξη ‘φανατισμός’ έχει τη ρίζα της και προέρχεται από το λατινικό ‘fanum[1]’ που σημαίνει ιερό, ναός, ιερός τόπος. Εννοιολογικά δηλαδή, εμπεριέχει μέσα της τη συνύπαρξη με το θεϊκό, το αλάθητο αλλά και την ένθεη σοφία. Ασυνειδήτως λοιπόν, ο φανατικός θεωρεί ότι είναι φορέας της απόλυτης αλήθειας, αυτής που δεν επιδέχεται ουδεμίας αμφισβητήσεως, ούτε καν κρίσεως που μπορεί να προέρθει από εύλογη αμφιβολία. Η ψευδαίσθηση αυτή συνήθως δημιουργείται και ερείδεται στην ιλιγγιώδη α-νοησία (έλλειψη στοιχειώδους νόησης), στην ανικανότητα νοητικής επεξεργασίας των πληροφοριών που συλλέγουν οι αισθήσεις με όρους ορθολογισμού και αντικειμενικότητας. Η ένδεια της νοητικής λειτουργικότητας μοιραία δημιουργεί ανασφάλεια στο υποκείμενο, το οποίο αναζητά εναγωνίως μια ‘κοινότητα’ για να ταυτιστεί και να ανήκει ώστε να ξεπεράσει το φοβικό του άγχος, γαντζωμένος από κάτι που θεωρεί ισχυρό και σίγουρο. Στο σημείο ακριβώς αυτό γίνεται αντικείμενο χειραγώγησης με την παραπληροφόρηση, λειτουργούσα απευθείας στον ψυχικό του κόσμου, να ενισχύει τις ψευδαισθήσεις και να μετουσιώνεται σε χειριστικό εργαλείο της πολιτικής, της θρησκείας ή/και λοιπών συμφερόντων εν γένει.

Ο φανατισμός χαρακτηρίζεται από πρωτογονισμό. Συντονισμένος με τα πρωτόγονα συναισθήματα, λειτουργεί αφοριστικά σε στοιχειώδες και απλοϊκό ψυχολογικό επίπεδο, δημιουργώντας περίκλειστα και αεροστεγή ποιμνιοστάσια, πολιτικά, κοινωνικά, φυλετικά, θρησκευτικά, ποδοσφαιρικά κλπ. Η δίψα για αλήθεια είναι ταυτισμένη με την ανάγκη ευκαιριακών και συγκυριακών συσπειρώσεων πάνω σε ψευδαισθητικά και συνήθως κατασκευασμένα επιχειρήματα, που σκοπό έχουν να ενισχύσουν τον ψυχαναγκασμό και τη μονομανία των εμμονών τού φανατικού ανθρώπου. Η προκλητική αμνήστευση του ευτελισμού της κοινώς αποδεκτής αλήθειας και του ορθού λόγου αλλά και της επιθυμίας καταδυνάστευσης του σεβασμού στον κοινό βίο και στις θεσμικά κατοχυρωμένες ανθρώπινες αξίες, αποτελεί ουσιώδη προϋπόθεση ένταξης στα ποιμνιοστάσια του φανατισμού. Ο άνθρωπος παύει να είναι πολίτης και μετατρέπεται σε συστατικό στοιχείο ενός πλήθους με κοινές παθογενείς φαντασιώσεις, σε μάζα με κοινό στοιχείο ένα ιδεολόγημα, συνήθως εμπορευματοποιημένο με στόχο την εξυπηρέτηση κάποιου σκοπού, χωρίς όμως ο ίδιος να το αντιλαμβάνεται μέσα στην α-νοησία του.

Η απόλυτη αδιαλλαξία που συνοδεύει τον φανατισμό είναι βεβαίως κοινωνικώς όχι μόνο επιζήμια αλλά κι επικίνδυνη. Εισάγει και συντηρεί ισχυρές αντιθέσεις ανάμεσα σε κοινωνικές συλλογικότητες, οι οποίες εκδηλώνονται συνήθως με βίαια ξεσπάσματα αλλά και με κοινωνικούς αυτοματισμούς και αποκλεισμούς. Λειτουργεί διχαστικά και όχι συνθετικά ενώ αποτελεί ισχυρότατο παράγοντα αποσταθεροποίησης της εύρυθμης κοινωνικής λειτουργίας. Είναι λοιπόν άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα; Η χρεοκοπημένη στις μέρες μας πολιτική, ελλείψει στιβαρών πολιτικών προσωπικοτήτων ικανών να ασκήσουν σοβαρή, υπεύθυνη και μακρόπνοη ηγεσία, αξιοποιεί μια, επιτυχημένη όπως φαίνεται από το αποτέλεσμα, συνταγογραφία προκειμένου να συνεχίσει να ασκεί τη δυνατότητα να άρχει επί των κοινωνιών. Αφενός μεριμνά για την, επί της ουσίας, απαιδευσία των νέων πολιτών, ώστε να μη διαθέτουν τα εφόδια ορθολογικής κρίσης και ιστορικής μνήμης και αφετέρου με διάφορες τεχνικές ‘κατασκευάζει’ την κοινή γνώμη. Στο πλαίσιο αυτό, το εγχειρίδιο λειτουργίας τής πολιτικής των ημερών μας έχει ειδικό κεφάλαιο για τον φανατισμό και την πολιτική του χρήση. Και όχι μόνο γι’ αυτή! Ο φανατισμός είναι αποδεδειγμένα προσοδοφόρος για των ποιμνιοστασίων τους ποιμενάρχες. Αμνοερίφια άλλωστε υπάρχουν άφθονα έξω από τις ‘θύρες’ τους!


[1] https://el.wikipedia.org/wiki/Φανατισμός

Από το άρθρο

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Κατεβαίνοντας προς το 2025…
Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο.

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.