Ακολουθήστε με στο Facebook

Κανείς δε θα μπορούσε να φανταστεί μερικά χρόνια πριν ότι θα ήταν δυνατό να χωρέσει ολόκληρη η ανθρωπότητα μέσα σε μια οθόνη, τόσο μικρή μάλιστα που να γλιστράει εύκολα στην τσέπη ενός παντελονιού! Η τεχνολογία, σαν μια ακούραστη και πάντοτε έφηβη Σειρήνα, δε θα σταματήσει ποτέ να μαγεύει τους ανθρώπους με τις ομορφιές της. Δυνατότητες και ομορφιές όμως που αν δεν τις διαχειριστούμε σωστά ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για την κοινωνία των πολιτών αλλά και για το ίδιο το πολιτικό σύστημα της Δημοκρατίας.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν αφορά κάποιον μελλοντικό χρόνο τής ιστορίας, είναι ήδη εδώ και, δια των έξυπνων αλγόριθμων που έχουν αναπτυχθεί, εφευρίσκει κάθε μέρα νέους τρόπους για να χαλιναγωγήσει το χρόνο των ανθρώπων. Διότι, όσο περισσότερο χρόνο διαθέτουν οι άνθρωποι μπροστά στην οθόνη, ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόσο περισσότερες διαφημίσεις θα πουλήσουν οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται. Έξυπνα συστήματα που εκτελούν δημοπρασίες σε πραγματικό χρόνο, επιλέγουν την πιο συμφέρουσα διαφήμιση ανά πάσα στιγμή και την προβάλουν στους χρήστες. Αλλά δεν μένουν εκεί, προχωρούν ένα βήμα πιο πέρα επηρεάζοντας βαθύτατα την καθημερινότητά μας καθόσον αποφασίζουν τι θα προβληθεί και σε ποιον ενώ παράλληλα καταγράφουν, χωρίς ποτέ να ξεχνούν, τις συνήθειες και τα ενδιαφέροντά μας. Με τον τρόπο αυτό, οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γεμίζουν τα ταμεία τους με τρισεκατομμύρια, ασκώντας κοινωνική κατασκοπεία και πουλώντας τη δημοκρατία στον μεγαλύτερο πλειοδότη, γνωστή άλλωστε είναι η περίπτωση χειραγώγησης των ψηφοφόρων στις προηγούμενες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, αφού δεν υπάρχει κανείς να ελέγξει την αλήθεια των όσων προβάλλονται, διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις καθιστώντας τα δίκτυα αυτά το ιδανικό εργαλείο για τον έλεγχο τού πληθυσμού και τη δημιουργία κρίσης στην εμπιστοσύνη απέναντι στους θεσμούς.

Το επιχείρημα που έχει τεθεί, πως τα κοινωνικά δίκτυα είναι εργαλεία που άνθρωποι και κοινωνίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να κάνουν την καθημερινότητα καλύτερη και μάλιστα με τη σημείωση πως η χρήση τους είναι δωρεάν, δεν απαντά σε ένα κρίσιμο ερώτημα: Αν για τη χρήση αυτού του προϊόντος δεν πληρώνουμε τίποτα, μήπως τελικά το προϊόν είμαστε εμείς οι ίδιοι; Διότι οι πελάτες των μέσων αυτών είναι οι διαφημιστές ενώ το προϊόν που τους πουλάνε οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης είμαστε εμείς οι ίδιοι! Και μας πουλάνε τόσο έξυπνα και τόσο αθόρυβα που ούτε καν το αντιλαμβανόμαστε σπαταλώντας το χρόνο μας μπροστά σε μια οθόνη αναζητώντας σαν τους ζητιάνους ακόμα ένα κλικ αποδοχής. Είναι άλλωστε υπέροχη αφορμή για δημοπρασία διαφημίσεων η άδεια μας ζωή.

Άνθρωποι τόσο τραγικά ίδιοι στην ηλεκτρονική εκδοχή μας φτάσαμε στο σημείο να μην κατανοούμε πόσο σημαντικά διαφορετικοί είμαστε. Αλλά ως πολίτες δεν πρέπει ούτε να δεχόμαστε την πραγματικότητα τού κόσμου όπως μας την παρουσιάζουν οι αλγόριθμοι ούτε να ανεχόμαστε αυτό που ορισμένα κέντρα επιθυμούν, να θεωρούμε δηλαδή ότι η δημοκρατία είναι μια ψευδαίσθηση. Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες άναρχης εξάπλωσης και λειτουργίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πρέπει να γίνει μια ευρεία κοινωνική συζήτηση για τη θέσπιση όρων και ορίων στη λειτουργία τους. Οι συνθήκες έχουν πλέον ωριμάσει και δεν υπάρχει καιρός για ολιγωρία, οι ώρες κοινής αδιαφορίας έχουν παρέλθει. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως μέχρι εχθές νομίζαμε πως η ανθρωπότητα δεν χωρά σε μια οθόνη. Πόσο λάθος κάναμε. Και τώρα η οθόνη μάς νικά χωρίς καν να μας έχει πολεμήσει!

Από το άρθρο

Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες άναρχης εξάπλωσης και λειτουργίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πρέπει να γίνει μια ευρεία κοινωνική συζήτηση για τη θέσπιση όρων και ορίων στη λειτουργία τους.

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.