Ακολουθήστε με στο Facebook

Η πόλη είναι αυτή που γέννησε το Λόγο και τον πολιτισμό κι έδωσε στον άνθρωπο τη δυνατότητα να αναπτύξει τo πνεύμα και την προσωπικότητά του. Ως τόπος συσσώρευσης γνώσης, δημιούργησε, ανάπτυξε και παρείχε τα μέσα ώστε η εμπειρική διαπίστωση να γίνει επιστημονική βεβαιότητα και την ίδια στιγμή, μέσα από την αυτοσυνείδηση τής ύπαρξής της, προέκυψαν θεσμοί με δημόσιο χαρακτήρα, νόμοι, υποχρεώσεις αλλά και ατομικά δικαιώματα. Η πόλη, ανάμεσα στα άλλα, γέννησε τη Δημοκρατία και μέσα από τη χωρική ελευθερία και την ασφάλεια που παρείχε στους πολίτες της, έπαψε να επιτελεί απλώς το χρηστικό χαρακτήρα τής εξυπηρέτησης των έμβιων ανθρώπινων αναγκών και μετεξελίχθηκε σε άφθορη πηγή εξελικτικών διαδικασιών του πνεύματος και του πολιτισμού. Για όλη αυτή τη δημιουργική τελετουργία εντός των τειχών του άστεως δαπανήθηκαν τεράστιες ποσότητες φιλοσοφίας, πολιτικής σκέψης και κοινωνικής συμμετοχής. Τι γίνεται όμως σήμερα;

Στις μέρες μας, ο παγκοσμιοποιημένος τρόπος με τον οποίο προσδιορίζεται η κλίμακα των οικονομικών, ηθικών και κοινωνικών αξιών, έχει αλλάξει τη λειτουργικότητα των πόλεων. Η τυποποίηση στον τρόπο λειτουργίας και διοίκησης των δήμων της χώρας μας, ελέω της κρατικής εξάρτησης, δεν αφήνει περιθώρια ανάδειξης ούτε της διαφορετικότητας των χαρακτηριστικών ούτε και της μοναδικότητας κάθε τόπου. Ταυτόχρονα, η καθολική, ή έστω δυναμική, κοινωνική συμμετοχή στην διοίκηση της πόλης έχει a priori εξουδετερωθεί καθόσον ο θεσμός της τοπικής αυτοδιοίκησης έχει υποταχθεί στην, οδυνηρή για τη Δημοκρατία, κουλτούρα της κομματικοποίησης. Από την άλλη, η δημιουργία πολιτισμού, επιστήμης, διανόησης και τέχνης είναι ασφυκτικά περίκλειστη μέσα σε επιχειρηματικά περιβάλλοντα αυστηρώς ελεγχόμενα για την επίτευξη οικονομικού κέρδους. Είναι ίσως υπερβολικός τούτος ο ισχυρισμός, αλλά οι σημερινές πόλεις μοιάζουν με αδυσώπητες γραμμές παραγωγής μιας σχεδόν βιομηχανοποιημένης καθημερινότητας στην οποία οι κάτοικοι έχουν πάψει να είναι πια πολίτες κι έχουν υποβιβαστεί στο ρόλο των αναλώσιμων γραναζιών. Γι’ αυτό ίσως δεν χαίρονται πια ούτε στις πόλεις αλλά ούτε και τις πόλεις στις οποίες ζουν.

Η πολιτική ικανότητα της αυτοδιοίκησης να διεκδικήσει τη διοικητική της αυτοτέλεια μέσα από την κοινωνική κυριαρχία σε πλείστες των περιπτώσεων είναι ασθμαίνουσα καθόσον η ίδια έχει επιτρέψει να εξαρτάται και να ελέγχεται από την οικονομική και πολιτική ισχύ της κρατικής εξουσίας. Σε περιπτώσεις δε, στις οποίες η Δημοτική Αρχή υποτάσσεται αυτοθέλητα σε κομματικές ντιρεκτίβες, τότε ο ρόλος των ΟΤΑ υποβαθμίζεται επικίνδυνα και γίνεται συμπληρωματικός τού μηχανισμού της κεντρικής εξουσίας, επικουρώντας έτσι τις επιδιώξεις της κυβέρνησης και όχι του συμφέροντος του τόπου επί του οποίου άρχει. Η πόλη, ως κοινωνικό προϊόν, δεν πρέπει να θεσμοποιείται ή να οργανώνεται με βάση ένα κυβερνητικό – κομματικό πρότυπο αλλά σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες και τις απαιτήσεις των πολιτών της, τη δική της αισθητική και τη δική της ηθική. Από την άλλη, ως ιστορικό υποκείμενο, κάθε πόλη έχει χρονική συνέχεια την οποία οφείλει να σέβεται μα κυρίως να λαμβάνει υπ’ όψη της σχεδιάζοντας το αύριο και το μέλλον της, ανεξάρτητα από την κρατική – κομματική συγκυρία. Εν ολίγοις, η κυρίαρχη πολιτική διεκδίκηση της τοπικής αυτοδιοίκησης θα έπρεπε να είναι η αληθινή αυτονομία της πόλης και η δημιουργία ενός ξεχωριστού αστικού νοήματος που θα νοηματοδοτεί τις επιδιώξεις των πολιτών και θα χαρακτηρίζει τον τόπο, ακόμα κι αν η επιδίωξη αυτή κινείται σε διαφορετική οδό από αυτή που η κρατική εξουσία προσπαθεί να επιβάλει.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι μέρος του κρατικού μηχανισμού, η πόλη δεν είναι κράτος. Είναι η τοπική κοινωνική συλλογικότητα που οφείλει εκ των πραγμάτων με το ήθος και το ξεχωριστό της ύφος, να αποτελέσει μέσα στη χώρα μια ευδιάκριτα διαφορετική ψηφίδα, ακολουθώντας πάντοτε και χωρίς εξαιρέσεις τη δική της ιστορική πορεία. Η Ιστορία άλλωστε είναι κατά το πλείστο γραμμένη από την ιστορία πόλεων που θέλησαν να δημιουργήσουν, να εξερευνήσουν, να διεκδικήσουν ακόμα και να πολεμήσουν όταν αυτό επίτασσε η ανάγκη. Σήμερα όμως, με ελάχιστες ίσως εξαιρέσεις, οι πόλεις, υποταγμένες στην κουλτούρα της τυποποίησης, της κομματικοποίησης και του κρατικού ελέγχου, έχουν πάψει πια να γράφουν ιστορία και παρακμάζουν μέσα στην ευτελή γραφειοκρατία τους. Έχουν πάψει πια να προσφέρουν, έστω και στοιχειωδώς, εφόδια και ερείσματα δημιουργίας πολιτισμού. Το μείζον όμως είναι ότι έχουν πάψει πια να έχουν νόημα για τους πολίτες.

Από το άρθρο

Η πόλη είναι αυτή που γέννησε το Λόγο και τον πολιτισμό κι έδωσε στον άνθρωπο τη δυνατότητα να αναπτύξει τo πνεύμα και την προσωπικότητά του. Ως τόπος συσσώρευσης γνώσης, δημιούργησε, ανάπτυξε και παρείχε τα μέσα ώστε η εμπειρική διαπίστωση να γίνει επιστημονική βεβαιότητα και την ίδια στιγμή, μέσα από την αυτοσυνείδηση τής ύπαρξής της, προέκυψαν θεσμοί με δημόσιο χαρακτήρα, νόμοι, υποχρεώσεις αλλά και ατομικά δικαιώματα.

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Κατεβαίνοντας προς το 2025…
Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο.

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.