Ακολουθήστε με στο Facebook

27.07.2020

Πόσοι θεοί πέρασαν από την Αγια-Σοφιά;

Αρθρογραφία

Με μεγάλη προσοχή παρακολουθήσαμε δηλώσεις και απόψεις πολιτικών αλλά και αρθρογράφων σε παγκόσμιο επίπεδο σχετικές με τη μετατροπή σε τζαμί της Αγια-Σοφιάς στην Πόλη. Το πολύπαθο αριστούργημα τής βυζαντινής αρχιτεκτονικής βρέθηκε για ακόμα μια φορά στο προσκήνιο τής επικαιρότητας με αφορμή τη γνωστή απόφαση του Προέδρου της Τουρκίας να μετατρέψει αυτό το υπέροχο μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς σε χώρο λατρείας. Κοινό φόντο, σχεδόν σε όλες τις απόψεις αυτές, είναι η χλιαρή έως απαθής στάση απέναντι στα πολιτικά παιχνίδια της Τουρκίας, μιας χώρας που καθοδηγείται από έναν ηγέτη ο οποίος πλέον βρίσκεται σε παρακμή οδηγώντας ολόκληρη την περιοχή τής ανατολικής Μεσογείου σε μια επικίνδυνη ταλάντευση. Εκείνο όμως που δε διαβάσαμε και που δεν έγινε ξεκάθαρο είναι το γιατί στ’ αλήθεια η διεθνής κοινότητα επέτρεψε στο κράτος τής Τουρκίας να μεταβάλει το χαρακτήρα της Αγια-Σοφιάς από μουσείο σε τέμενος.

Η Ελλάδα, ως μια γεωγραφικά φυσική συνέχεια του Βυζαντίου, αποτελεί το σύνορο μεταξύ της Ανατολής και της Δύσης, αν και στις μέρες μας αυτό φαίνεται πως δεν είναι ξεκάθαρο καθόσον το όριο αυτό μάλλον βρίσκεται σε κάποιο απροσδιόριστο σημείο μεταξύ Άγκυρας και Βερολίνου, σε κάποιο τηλεφωνικό καλώδιο ίσως! Η ιστορική συνέχεια είναι γνωστή, η Ελλάδα, ο πρόγονος του Βυζαντίου, που γέννησε τις Τέχνες και δημιούργησε τρόπους σκέψης πρωτοπόρους και μοναδικούς, βρέθηκε υπόδουλη για τετρακόσια χρόνια σε μια πολεμοχαρή φυλή που πάντα αισθανόταν (ενδεχομένως και να εξακολουθεί να αισθάνεται) μειονεκτικά απέναντί της. Η απομίμηση ενός δήθεν μεγαλείου την εποχή εκείνη, η Οθωμανική αυτοκρατορία, παλεύει στις μέρες μας να γίνει πάλι μια κακή παραποίηση εκείνου του παρελθόντος. Και δυστυχώς, ο δυτικός κόσμος με τις πολιτικές του αποφάσεις και την ανοχή του άτοπα ποιεί ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την έλευση μιας επικίνδυνης κοσμοθεωρίας ένα βήμα πιο κοντά στην εξώθυρά του.

Η μετατροπή σε τζαμί της Αγια-Σοφιάς ελάχιστα έχει να κάνει με ζήτημα θρησκευτικής πίστεως στο βάθος της ουσίας του. Έχει κυρίως να κάνει με την επιβολή πολιτικής σε διεθνές επίπεδο κάνοντας χρήση ενός ισχυρού συμβόλου και μάλιστα με όρους bulling κι εκφοβισμού απέναντι στην Ελλάδα, η οποία το τελευταίο χρονικό διάστημα μοιάζει να είναι ο αδύναμος κρίκος της Ευρώπης, και βεβαίως δι’ αυτής και σε ολόκληρη τη διεθνή κοινότητα. Διότι ο ναός αυτός είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένας θρησκευτικός ναός, είναι το απάνθισμα μιας ιστορικής συνέχειας και μιας φιλοσοφίας την οποία η γείτονα χώρα παλεύει να αποκαθηλώσει από την Ιστορία στο όνομα μιας πολιτικής έχοντας μάλιστα για μάρτυρες και το σύνολο σχεδόν των ηγετών του δυτικού κόσμου. Μπορεί να πέρασαν τελικά περισσότεροι από ένας θεοί μέσα από το επιβλητικό κτήριο της Αγιας-Σοφιάς, αλλά γεγονός παραμένει πως αυτή κατασκευάστηκε χάρη στο πνεύμα το ελληνικό και πάντα αυτό θα συμβολίζει. Έχουμε λοιπόν να κάνουμε απλώς με έναν ακόμα Ηρόστρατο ή όχι; Το σημαντικότερο ζήτημα όμως δεν είναι αυτό. Είναι η αδυναμία της Ελλάδας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων αλλά και η στάση της Δύσης. Μια στάση ντροπής και ενοχής που δεν ταιριάζει σε ανθρώπους γεννημένους μέσα από τη μήτρα του Διαφωτισμού, πέφτει η ασημαντότητά τους βροχή!

Από το άρθρο

Ο δυτικός κόσμος με τις πολιτικές του αποφάσεις και την ανοχή του άτοπα ποιεί ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την έλευση μιας επικίνδυνης κοσμοθεωρίας ένα βήμα πιο κοντά στην εξώθυρά του.

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.

Αρθρογραφία
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η Φύση, όποια τελικά κι αν είναι αυτή, δεν είναι μια στατική κατάσταση αλλά μια διαρκώς εξελισσόμενη διαδικασία, η οποία δεν είναι δυνατόν να εγκιβωτιστεί στα ασφυκτικά πλαίσια της ανθρώπινης αντίληψης με κανόνες μαθηματικούς ή θρησκευτικούς ή ακόμα και φιλοσοφικούς. Ως εκ τούτου, λόγω της -εκστατικής για τον άνθρωπο- αχρονικότητάς της δεν είναι δυνατόν να διαθέτει παγιωμένη συλλογιστική, κατά τα ανθρώπινα πρότυπα, ώστε να καταστεί παραγωγός ηθικών κανόνων.

Αρθρογραφία
Το νόημα της Δημοκρατίας
Το νόημα της Δημοκρατίας

Το νόημα της Δημοκρατίας

Η Δημοκρατία δεν είναι απλώς μια χρηστική κοσμοθεωρία που ενεργεί εργαλειακά σε πολιτικό και πολιτειακό επίπεδο, αντίθετα, είναι ένας σημαντικός δημιουργός ανθρωποκεντρικών θεσμών και αξιών, έστω κι αν ενίοτε αυτές είναι φθαρτές στο διάβα του χρόνου. Είναι επίσης, ένας από τους σπουδαιότερους καταλύτες που μετουσιώνουν τον ατομικό ανθρώπινο βίο σε έλλογη κοινωνική συνύπαρξη καθιστώντας τη ζωή και την καθημερινότητα προνόμιο και όχι αιτιοκρατικό άχθος.

Αρθρογραφία
Αριστερό μπόι
Αριστερό μπόι

Αριστερό μπόι

Ο Καζαντζάκης εύστοχα επισήμανε ότι το μπόι του ανθρώπου που κουβαλάει μια ιδέα δίνει μπόι και στην ίδια την ιδέα. Για την Αριστερά, που ιστορικά ως ιδεολογία έχει βάναυσα κακοποιηθεί, δεν αρκούν πτερόεντα λόγια για να πιστοποιηθεί ότι κάποιος είναι αρκούντος ικανός για να την κουβαλήσει, ως ζώσα και καθημερινώς δρώσα ιδέα, μέσα του. Χρειάζεται ικανό ανάστημα, πολιτικό και ιδεολογικό, το οποίο ούτε εκβιάζεται ούτε επιβάλλεται ετσιθελικά. Υπάρχει όμως εν προκειμένω;