Ακολουθήστε με στο Facebook

21.11.2023

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Γ Λυκείου, Κριτήρια αξιολόγησης

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου

Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

του Κωνσταντίνου Μάντη

Κείμενο I: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

1. Εάν ρωτήσετε οποιοδήποτε ζευγάρι που περιμένει παιδί τι εύχεται για το μωρό του, η πιθανότερη απάντησή του θα είναι: «Να έχει την υγεία του». Ένα μόνο ελαττωματικό γονίδιο, όμως, μπορεί να απειλήσει την υγεία του παιδιού, προκαλώντας κάποια σοβαρή ασθένεια ή αναπηρία, ικανή να δημιουργήσει μόνιμες βλάβες.
2. Η ραγδαία τεχνολογική πρόοδος στον τομέα της γενετικής μηχανικής, όμως, επιτρέπει στην ιατρική να εισχωρήσει σε αχαρτογράφητα ύδατα, όπου οι γενετικές μεταλλάξεις μπορούν να αντιστραφούν, όχι μόνο για ένα συγκεκριμένο άτομο, αλλά και για τις ερχόμενες γενεές.
3. Η δημόσια αντιπαράθεση γύρω από τη γενετική μηχανική χρονολογείται από τα πρώτα πειράματα γενετικής σύνδεσης τη δεκαετία του 1970. Η συζήτηση έχει λάβει, όμως, νέο επείγοντα χαρακτήρα τα τελευταία χρόνια, καθώς η γενετική τροποποίηση διευκολύνθηκε με την υιοθέτηση της τεχνολογίας CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Palindromic Repeats ή Εστίες Τακτικά Αποστασιοποιημένων Σύντομων Παλινδρομικών Επαναλήψεων).
4. Επιστήμονες συγκρίνουν την τεχνολογία αυτή με λογισμικό διαχείρισης εγγράφων κειμένου. Λειτουργεί ως κέρσορας ή ηλεκτρονικό σημάδι, τοποθετημένο δίπλα σε τυπογραφικό σφάλμα, ικανό να τροποποιήσει γονίδιο σε τόσο μικροσκοπικό επίπεδο, που μπορεί να αλλάζει ένα μοναδικό γράμμα σε μία μακρά γενετική αλυσίδα.
5. Παρότι η τεχνολογία αυτή βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των αναπηριών, η γενετική τροποποίηση έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον οργανώσεων υπέρ των δικαιωμάτων των αναπήρων, αλλά και μεμονωμένων μελών της κοινότητας των ανάπηρων. Η προοπτική «σβησίματος» ορισμένων αναπηριών και γνωρισμάτων, τα οποία κάποιοι θεωρούν μειονεκτήματα, ακροβατεί στα όρια του ηθικά ανεκτού.
6. «Είναι λογικό ορισμένοι άνθρωποι να νιώθουν μεγάλο φόβο για τις νέες τεχνολογίες και για τις πολλές διαφορετικές οδούς, που μπορεί να μας οδηγήσει η πρόοδος αυτή», λέει η Μέγκαν Χέιλι, ερευνήτρια βιοηθικής στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ και μητέρα τριών παιδιών, συμπεριλαμβανόμενου και ενός πεντάχρονου με αναπηρία. «Σε γενικές γραμμές, αυτό πάντα θα είναι προβληματικό, εξαιτίας των πολλών και διαφορετικών επιπτώσεων που έχουν οι αναπηρίες στην κοινωνία», λέει η κ. Χέιλι.
7. Η τεχνολογία CRISPR θεωρείται πολλά υποσχόμενη για τη θεραπεία ασθενειών, οι οποίες είναι μέχρι στιγμής ανίατες. Η μηχανική CRISPR περιλαμβάνει δύο είδη γενετικής τροποποίησης. Η μία αφορά τη διόρθωση ενός γονιδίου σε ζώντα άνθρωπο, ο οποίος πάσχει από συγκεκριμένη ασθένεια. Αυτό το είδος ονομάζεται «σωματική γενετική τροποποίηση». Τον Ιούνιο, το αμερικανικό κρατικό ραδιοφωνικό δίκτυο NPR ανέφερε ότι η Βικτόρια Γκρέι, γυναίκα που έπασχε από δρεπανοκυτταρική αναιμία, εμφάνισε σημαντική μείωση των επώδυνων κρίσεων αναιμίας της, τον πρώτο μόλις χρόνο μετά τη θεραπεία γενετικής τροποποίησης, στην οποία υποβλήθηκε.
8. Στο μέλλον, τα παιδιά ή τα εγγόνια της κ. Γκρέι θα έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευθούν και το άλλο είδος «επισκευής» CRISPR: τη μηχανική τροποποίηση της ανθρώπινης μικροβιακής αλυσίδας. Αυτό απαιτεί παρέμβαση σε ανθρώπινο γονιμοποιημένο ωάριο, η οποία δεν θα παραμείνει μόνο ενεργή για όλη τη ζωή του ανθρώπου, αλλά θα κληρονομηθεί και από τις επόμενες γενεές.
9. Αυτό το είδος «κληρονομικής» γενετικής μηχανικής δεν είναι εφαρμόσιμο σε ασθένειες όπως ο αυτισμός ή ο διαβήτης, στις οποίες ο κληρονομικός παράγοντας οφείλεται σε πολλά διαφορετικά γονίδια. Το είδος αυτό είναι, ωστόσο, κατάλληλο για διαταραχές που προκαλούνται από διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό ενός συγκεκριμένου γονιδίου. Η δρεπανοκυτταρική αναιμία, η κυστική ίνωση και το σύνδρομο μυϊκής δυστροφίας Ντουσέν, εντάσσονται στην κατηγορία αυτή.
10. Ειδικοί θεμάτων βιοηθικής επισημαίνουν, όμως, ότι η τροποποίηση γονιδίων, που μπορούν να κληρονομηθούν θέτει κρίσιμα κοινωνικά ερωτήματα, δεδομένων των συνεπειών ενός σφάλματος, αλλά και ηθικά ερωτήματα που προκύπτουν από την προοπτική εξάλειψης των αναπηριών από την ανθρώπινη ύπαρξη. Ανησυχίες εκφράζονται επίσης για το κόστος τέτοιων διαδικασιών, που αναμένεται να είναι απαγορευτικό για το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας.
11. «Πρέπει οπωσδήποτε να γίνει ευρεία δημόσια συζήτηση γύρω από το εάν είμαστε έτοιμοι να αξιοποιήσουμε μία μέθοδο, η οποία έχει την πρωτοφανή ικανότητα να πραγματοποιεί μόνιμες αλλαγές, ικανές να κληρονομηθούν από τις ερχόμενες γενεές», λέει ο καθηγητής βιοχημείας Ντέινα Κάρολ του Πανεπιστημίου της Γιούτα, ο οποίος διευθύνει επίσης το Πρόγραμμα Μελέτης Κοινωνικών Επιπτώσεων στο Ινστιτούτο Καινοτόμου Γενετικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ.
12. Σύμφωνα, πάντως, με συνεντεύξεις γονέων παιδιών με αναπηρίες, όπως και με τα ίδια τα παιδιά, πολλοί νιώθουν αβέβαιοι για τις ηθικές προεκτάσεις της γενετικής μηχανικής. Η 13χρονη Ρούθι Ουάις γεννήθηκε με γενετική διαταραχή, η οποία περιορίζει σημαντικά την όρασή της. Η ασθένειά της θα μπορούσε θεωρητικά να αντιμετωπισθεί με την τεχνολογία CRISPR. «Αν κάποιος μπορούσε να κουνήσει ένα μαγικό ραβδί και να εξαφανίσει την ασθένεια, θα το είχαμε κάνει χωρίς δεύτερη σκέψη. Έχοντας δει το παιδί μου να μεγαλώνει, όμως, πιστεύω ακράδαντα ότι είμαστε ευλογημένοι που την έχουμε», λέει ο δρ Ιθαν Ουάις, πατέρας της Ρούθι.
13. Η αμφισημία γύρω από τη γενετική μηχανική αντικατοπτρίζεται σε έρευνα του Ινστιτούτου Pew από το 2018, η οποία έδειξε ότι η πλειονότητα των Αμερικανών εγκρίνει τη γονιδιακή τροποποίηση, εφόσον αυτή οδηγεί σε απτά οφέλη για την υγεία, ενώ εκτιμούν ότι γονιδιακές παρεμβάσεις με στόχο την ενίσχυση της ευφυΐας μωρών αποτελούν υπερβολή. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι η μεγαλύτερη ανησυχία αφορά το υψηλό κόστος της γονιδιακής τροποποίησης, που καθιστά την τεχνική προσβάσιμη σε ελάχιστους, πολύ εύπορους πολίτες. «Αυτό είναι ένα κρίσιμο ηθικό ζήτημα. Έχουμε ευθύνη να αναπτύξουμε την τεχνολογία αυτή και να την καταστήσουμε οικονομικά προσβάσιμη», λέει ο δρ Μάρσον.KATIE HAFNER / THE NEW YORK TIMES [28.07.2020 Η Καθημερινή]

Κείμενο II

Σταύρος Βαβούρης «Για έναν άλλο Έκτορα»

Σε συλλογίζομαι έξω από τα τείχη μόνο σου
(όπως ακριβώς τον Έκτορα
το γιο του Πρίαμου στο Χ της Ιλιάδος),
σφίγγοντας, όμοια και συ
τα δόντια σου με λύσσα
μόνο σου πάντοτε
κι εκείνη ιδίως την ημέρα, μόνο σου.Μ’ ανέμη στον πανικό την καρδιά σου
πιασμένη στην παγίδα
της απερίσκεπτής σου απόφασης
να μείνεις έξω από τα τείχη, μόνος σου.Σε συλλογίζομαι να ζυγίζεις
ετούτο ή εκείνο το διέξοδο, —αργά—
να ξέρεις πως το σκέπτεσαι αργά
κι εν τούτοις να το σκέπτεσαι
να γυροφέρνεις τα υπέρ και τα κατά του —αργά—.

Έτσι σε συλλογίζομαι,
απ’ το χρόνο νικημένο
κι έπειτα νεκρό και σκυλεμένο από τους μέτριους
τους ταπεινούς, τους δεύτερους
ούτ’ όπως τον Έκτορα
(το γιο του Πρίαμου στο Χ της Ιλιάδος)
από ’ναν Αχιλλέα τουλάχιστον.

Σταύρος Βαβούρης. Ποιήματα (1977), Εκδόσεις Ερμής

Θέμα Α
Α1Να αποδώσετε συνοπτικά τους προβληματισμούς που εγείρει η πιθανή αξιοποίηση τεχνολογιών γενετικής τροποποίησης, όπως αυτοί καταγράφονται στο Κείμενο I (60-70 λέξεις).

Το ενδεχόμενο να αξιοποιηθούν οι τεχνολογίες γενετικής τροποποίησης για να εξαλειφθούν οι αναπηρίες εγείρει σημαντικούς ηθικούς προβληματισμούς, εφόσον υποδηλώνει πως οι αναπηρίες εκλαμβάνονται δεδομένα ως μειονέκτημα. Προβληματισμό, συνάμα, προκαλεί η έκταση των συνεπειών ενός λάθους από τη στιγμή που οι τεχνολογίες αυτές επιφέρουν μόνιμες και κληρονομήσιμες αλλαγές. Ενώ σημαντική είναι κι η ανησυχία πως λόγω του υψηλού κόστους των γονιδιακών αυτών τροποποιήσεων, η σχετική τεχνολογία θα είναι προσιτή μόνο στους εύπορους πολίτες.

Θέμα Β
Β1. Με βάση το Κείμενο 1, να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος. Να τεκμηριώσετε κάθε απάντησή σας με την παράθεση του σχετικού χωρίου από το κείμενο.
α. Η εξέλιξη στον τομέα της γενετικής μηχανικής καθιστά εφικτές τις ασφαλείς παρεμβάσεις στην ανθρώπινη μικροβιακή αλυσίδα.
β. Οι οργανώσεις υπέρ των δικαιωμάτων των αναπήρων έχουν υποδεχτεί με θετικό τρόπο τις νέες δυνατότητες που προσφέρει η γενετική τροποποίηση.
γ. Με την τεχνολογία CRISPR έχει διασφαλιστεί η αντιμετώπιση ασθενειών, οι οποίες μέχρι πρότινος θεωρούνταν ανίατες.
δ. Η τεχνολογία CRISPR δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε ασθένειες των οποίων η κληρονομικότητα οφείλεται σε πολλά διαφορετικά γονίδια.
ε. Το γεγονός ότι η μέθοδος CRISPR μπορεί να επιτελέσει μόνιμες κληρονομήσιμες αλλαγές αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα θετικότερα στοιχεία της.
Μονάδες 10

α. Λάθος: «… η τροποποίηση γονιδίων, που μπορούν να κληρονομηθούν θέτει κρίσιμα κοινωνικά ερωτήματα, δεδομένων των συνεπειών ενός σφάλματος…» / «επιτρέπει στην ιατρική να εισχωρήσει σε αχαρτογράφητα ύδατα…»
β. Λάθος: «Η προοπτική «σβησίματος» ορισμένων αναπηριών και γνωρισμάτων, τα οποία κάποιοι θεωρούν μειονεκτήματα, ακροβατεί στα όρια του ηθικά ανεκτού.»
γ. Λάθος: «Η τεχνολογία CRISPR θεωρείται πολλά υποσχόμενη για τη θεραπεία ασθενειών, οι οποίες είναι μέχρι στιγμής ανίατες.»
δ. Σωστό: «… δεν είναι εφαρμόσιμο σε ασθένειες όπως ο αυτισμός ή ο διαβήτης, στις οποίες ο κληρονομικός παράγοντας οφείλεται σε πολλά διαφορετικά γονίδια.»
ε. Λάθος: «η τροποποίηση γονιδίων, που μπορούν να κληρονομηθούν θέτει κρίσιμα κοινωνικά ερωτήματα, δεδομένων των συνεπειών ενός σφάλματος…»

Β2αΝα σχολιάσετε τη νοηματική σχέση που έχει ο τίτλος του Κειμένου I με το υπόλοιπο κείμενο.

Το ερώτημα που θέτει ο τίτλος, όπως κι η μεταφορική χρήση της λέξης «πειραγμένο», που τονίζεται με τη χρήση των εισαγωγικών, φανερώνουν την πρόθεση της αρθρογράφου να προβληματίσει τους αναγνώστες σχετικά με τις παρεμβάσεις στο DNA των εμβρύων και, συνάμα, προϊδεάζουν για το περιεχόμενο του κειμένου. Ό,τι ακολουθεί, όπως γίνεται αντιληπτό από τον τίτλο, δεν είναι ένα ενημερωτικό άρθρο για τις εξελίξεις στον τομέα της γενετικής, αλλά μια απόπειρα προβληματισμού σχετικά με το κατά πόσο τέτοιου είδους παρεμβάσεις μπορούν να γίνουν αποδεκτές κυρίως σε ηθικό επίπεδο. Παραλλήλως, βέβαια, το ίδιο ερώτημα παραπέμπει και στο κατά πόσο οι παρεμβάσεις αυτές μπορούν να έχουν ασφαλή αποτελέσματα.

βΣε τι αποσκοπεί η αξιοποίηση της αναλογίας στην 4η παράγραφο του Κειμένου I;

Η αξιοποίηση της αναλογίας αποσκοπεί στο να παρουσιαστεί η τεχνολογία CRISPR με πιο απλό και σαφή τρόπο, ώστε οι αναγνώστες να μπορούν να κατανοήσουν αφενός το πώς λειτουργεί κι αφετέρου τη δυνατότητα ακρίβειας που τη διακρίνει. Η επιλογή, επομένως, μιας κοινής εμπειρίας, όπως είναι αυτή της διόρθωσης λαθών κατά τη διάρκεια της πληκτρολόγησης, ως βάση για την αναλογική σύγκριση με την τεχνολογία CRISPR καθιστά το περιεχόμενο του κειμένου πιο εύληπτο και, άρα, πολύ πιο προσιτό στους αναγνώστες.

Β3αΤι εννοεί με τη φράση «Η προοπτική «σβησίματος» ορισμένων αναπηριών και γνωρισμάτων, τα οποία κάποιοι θεωρούν μειονεκτήματα, ακροβατεί στα όρια του ηθικά ανεκτού.» η αρθρογράφος του Κειμένου IΝα αναπτύξετε τη σκέψη της σε μία παράγραφο 60-80 λέξεων.

Η προσπάθεια των επιστημόνων να «διορθώσουν» το DNA των εμβρύων προκειμένου να αποτραπεί η εμφάνιση αναπηριών ή άλλων επιβαρυντικών γνωρισμάτων, δεν συνιστά κατ’ ανάγκη μια ηθικά αποδεκτή στόχευση, διότι λειτουργεί ως παραδοχή πως οι αναπηρίες είναι ανεπιθύμητες. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, τα άτομα που έχουν κάποια αναπηρία προσαρμόζονται στις πρόσθετες απαιτήσεις της καθημερινότητάς τους κι είναι σε θέση να ζήσουν μια πλήρη, δημιουργική κι ευτυχισμένη ζωή. Υπ’ αυτή την έννοια, η ταύτιση της αναπηρίας με μια μειονεκτική κατάσταση που πρέπει να αποφευχθεί αγγίζει τα όρια μιας ρατσιστικής διάκρισης.

βΓια ποιο λόγο η αρθρογράφος του Κειμένου I παραθέτει τις απόψεις άλλων προσώπων στο κείμενό της;

Η αρθρογράφος εφόσον προσεγγίζει ένα θέμα επιστημονικού χαρακτήρα με αξιοσημείωτες ηθικές προεκτάσεις, επιδιώκει να παρουσιάσει διάφορες πτυχές του μέσα από την οπτική είτε ειδικών είτε ατόμων που έχουν έρθει αντιμέτωποι με το ζήτημα των αναπηριών. Φροντίζει, μάλιστα, να διαφανεί πως η ηθική και κοινωνική διάσταση του ζητήματος απασχολεί την επιστημονική κοινότητα, γι’ αυτό και οι απόψεις των ειδικών εστιάζουν κυρίως σε αυτές τις πλευρές του θέματος.

ΘΕΜΑ Γ
Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το βασικό θέμα του ποιήματος (Κείμενο II); Ποια είναι η δική σας άποψη σχετικά με το θέμα αυτό; (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15

Το βασικό θέμα του ποιήματος σχετίζεται, κατά τη γνώμη μου, με το υψηλό τίμημα που πληρώνει όποιος επιλέγει για χάρη των αρχών του να έρθει αντιμέτωπος με τους πολλούς υπερασπιζόμενος θέσεις που τους είναι δυσάρεστες και ενοχλητικές. Το θέμα αυτό αναδεικνύεται μέσα από την περίπτωση ενός προσώπου, το οποίο, όπως ο Έκτορας (Για έναν άλλο Έκτορα), θυσιάστηκε για να υπερασπιστεί όσα θεωρούσε δίκαια και άξια. Το ποιητικό υποκείμενο απευθύνει τα λόγια του στο πρόσωπο αυτό (Σε συλλογίζομαι έξω από τα τείχη μόνο σου), τονίζοντας με την επανάληψη της φράσης «μόνο σου» το γεγονός πως επωμίστηκε την ευθύνη να παλέψει για τις πεποιθήσεις του χωρίς τη στήριξη κανενός άλλου. Ο ήρωας του ποιήματος μένει «έξω από τα τείχη», μακριά, δηλαδή, από την προστασία των ομοϊδεατών του, βιώνει τον φόβο αυτής της απερίσκεπτης επιλογής, όπως δηλώνεται με μια μεταφορά «Μ’ ανέμη στον πανικό την καρδιά σου», κι όταν είναι πια πολύ αργά για να ξεφύγει -έστω κι αν το γνωρίζει πως είναι αργά- σκέπτεται μάταια πιθανούς τρόπους διαφυγής. Το τέλος του είναι φρικτό, όχι τόσο γιατί καταλήγει «νικημένος» και «σκυλεμένος», αλλά γιατί η ήττα του επέρχεται από άτομα υποδεέστερά του, όπως εμφατικά δηλώνεται με τη χρήση επιθέτων «από τους μέτριους, τους ταπεινούς, τους δεύτερους». Δεν έχει, έτσι, την παρηγοριά πως νικήθηκε «τουλάχιστον» από κάποιον άξιο αντίπαλο, όπως ο Έκτορας από τον Αχιλλέα.
Προσωπικά θεωρώ πως το θέμα αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, εφόσον πολύ συχνά εκείνοι που αντικρίζουν τα πράγματα με καθαρότητα και δεν συμβιβάζονται με την υποκρισία, το ψέμα και τις βολικές αλήθειες, προκαλούν την οργή όσων δεν θέλουν -ή δεν μπορούν- να κατανοήσουν τη δυσάρεστη όψη της αλήθειας. Έτσι, ο δικός τους λόγος, ο καθαρός, δεν κατορθώνει να ακουστεί, πνιγμένος από την κατακραυγή εκείνων που αρνούνται επίμονα και βίαια να δεχτούν αντίλογο στις στρεβλές τους αντιλήψεις.

ΘΕΜΑ Δ
Η δυνατότητα παρεμβάσεων στο γονιμοποιημένο ωάριο που θα οδηγεί σε μόνιμες και κληροδοτούμενες αλλαγές στα γονίδιά του εγείρει προβληματισμούςΠοιες είναι οι πιθανές ωφέλειες από μια τέτοια διαδικασίαΠοιες είναι οι αρνητικές ή ηθικά αμφιλεγόμενες πτυχές αυτής της διαδικασίαςΝα παρουσιάσετε τις σκέψεις σας σε ένα άρθρο 350-400 λέξεων.
Μονάδες 30

Οι θετικές, οι αρνητικές κι οι αμφιλεγόμενες όψεις της γενετικής τροποποίησης

Η πολύ σημαντική πρόοδος στον τομέα της γενετικής μηχανικής παρέχει στους επιστήμονες την πρωτοφανή δυνατότητα να τροποποιούν τα γονίδια ενός γονιμοποιημένου ωαρίου και να διορθώνουν επιζήμιες μεταλλάξεις. Η δυνατότητα αυτή γεννά, όπως είναι φυσικό, ελπίδες για την αντιμετώπιση ανίατων, μέχρι πρότινος, ασθενειών, αλλά φέρνει και τους ανθρώπους αντιμέτωπους με κρίσιμα ηθικά ζητήματα, όπως είναι, για παράδειγμα, η στάση που θα κρατήσουν απέναντι στις αναπηρίες.
Αν εξετάσει κανείς τις πιθανές ωφέλειες για την υγεία των ατόμων, που προκύπτουν από τις νέες αυτές εξελίξεις, θα διαπιστώσει πως η γενετική μηχανική δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει κάθε ασθένεια ή αναπηρία, μπορεί όμως να καλύψει μέρος αυτών. Ειδικότερα, τεχνολογίες, όπως η CRISPR, μπορούν να διορθώσουν μόνιμα μεταλλάξεις οι οποίες εντοπίζονται στο εσωτερικό ενός μόνο γονιδίου, όχι όμως κι εκείνες τις ασθένειες που προκαλούνται από διαταραχές σε πολλά επιμέρους γονίδια. Ωστόσο, έστω και με αυτούς τους περιορισμούς, το γεγονός ότι υπάρχει η δυνατότητα αντιμετώπισης ορισμένων ασθενειών που υπονομεύουν δραστικά την ποιότητα ζωής των ανθρώπων συνιστά ένα εξαιρετικά θετικό και ελπιδοφόρο στοιχείο.
Η θετική αυτή πτυχή, εντούτοις, επισκιάζεται από την επίγνωση πως οι γενετικές αυτές τροποποιήσεις έχουν μόνιμο και κληρονομήσιμο χαρακτήρα, με αποτέλεσμα να αυξάνονται δραματικά οι επιπτώσεις ενός πιθανού σφάλματος. Με δεδομένη, επομένως, την πιθανότητα να επηρεαστούν όλες οι επόμενες γενιές από μια εσφαλμένη παρέμβαση στα γονίδια ενός γονιμοποιημένου ωαρίου, η προοπτική αξιοποίησης σχετικών τεχνολογιών οφείλει να εξεταστεί πολύ προσεκτικά. Την ίδια στιγμή, πάντως, εγείρεται και το ζήτημα της πρόσβασης στις τεχνολογίες αυτές, εφόσον το πολύ υψηλό κόστος τους είναι προφανές πως θα τις καθιστά απρόσιτες για την πλειονότητα των πολιτών, γεγονός που θα επιφέρει πρόσθετες διακρίσεις εις βάρος των οικονομικά ασθενέστερων.
Το κρισιμότερο, ωστόσο, ζήτημα σε ό,τι αφορά την ηθική πλευρά της αξιοποίησης των τεχνολογιών αυτών σχετίζεται με τη δυνατότητα εξάλειψης ορισμένων αναπηριών. Πρόκειται για μια διάσταση του θέματος εξαιρετικά αμφιλεγόμενη, καθώς το ενδεχόμενο να τεθούν στο στόχαστρο της τεχνολογίας αυτής οι αναπηρίες θέτει ευθέως το ερώτημα αν οι κοινωνίες θεωρούν τις αναπηρίες «μειονέκτημα» που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Παρά το γεγονός ότι αρκετοί άνθρωποι θα απαντούσαν αυθόρμητα πως αν μπορεί να αποτραπεί η εμφάνιση αναπηριών είναι κάτι το θετικό, η απάντηση αυτή δεν λαμβάνει υπόψη την οπτική των ατόμων με αναπηρία. Η δική τους απάντηση θα κατέγραφε, βέβαια, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, θα τόνιζε όμως παράλληλα και την αναμφισβήτητη πραγματικότητα πως παρά την όποια αναπηρία αποτελούν ισότιμα μέλη της κοινωνίας και πως δεν πρέπει, άρα, να αντιμετωπίζονται ως πρόβλημα προς επίλυση ή «εξάλειψη».
Οι δυνατότητες που προσφέρουν, επομένως, οι τεχνολογίες γενετικής τροποποίησης θα πρέπει να αποκτήσουν τον χαρακτήρα όχι ενός μέσου διάκρισης μεταξύ των πολιτών, αλλά ενός επωφελούς αγαθού ικανού να βελτιώσει την υγεία κάθε ανθρώπου που το έχει ανάγκη. Ένας στόχος του οποίου η επίτευξη απαιτεί αφενός το να καταστούν οι τεχνολογίες αυτές προσιτές σε όλους κι αφετέρου την προσεκτική αξιοποίησή τους προκειμένου να αποφευχθεί η εντύπωση κατηγοριοποίησης των πολιτών.

Κριτήρια αξιολόγησης

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού Απόσπασμα από άρθρο του Θεμιστοκλή Κατσαούνη, απόφοιτου ΕΑΠ, Τμήμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, 11/01/2020,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα Ο δεσμός ανθρώπου-ζώου είναι ιδιαίτερα σημαντικός αφού τα κατοικίδια ζώα όχι μόνο παρέχουν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών του Κωνσταντίνου Μάντη - Η ενημέρωση του παιδιού για το ζήτημα της υιοθεσίας Η συζήτηση για την υιοθεσία δεν διαφέρει από τη συζήτηση για άλλα σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν από κοινού οι...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων) του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» Τη σπρώχνουν στο έδαφος, της δίνουν άγρια χαστούκια, της τραβάνε τα μαλλιά, την κλωτσάνε. Τη χτυπάνε δύο και τρεις μαζί,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Πώς η τεχνητή νοημοσύνη εκτοξεύει τα fake news αλλοιώνοντας όσα βλέπουμε γύρω μας Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη μιμείται όλο και πιο...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο Το Kέντρο Εικονικής Περίθαλψης του νοσοκομείου Mercy στο Σεντ...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων Το κείμενο του Αντώνη Αντωνιάδη έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό «Θέματα αναισθησιολογίας και εντατικής ιατρικής». Ουδείς θεωρεί...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ενεργός Πολιτειότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ενεργός Πολιτειότητα - Συμμετοχική αντίληψη της ενεργού ιδιότητας του πολίτη Η πολιτειότητα, είναι η ιδιότητα του να είναι κανείς πολίτης. Η ενεργός πολιτειότητα περιλαμβάνει την...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Η επιλογή μεταξύ προσωπικής ή απρόσωπης σύνταξης στο πλαίσιο ενός μη λογοτεχνικού κειμένου συνιστά μια ενδιαφέρουσα γλωσσική επιλογή, υπό την έννοια πως ο γράφων έχει τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων Έκθεση Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Με τις εγκλίσεις δηλώνεται πώς θέλουμε να παρουσιάσουμε κάθε φορά αυτό που σημαίνει το ρήμα. Τροπικότητες ονομάζονται οι διάφορες σημασιολογικές λειτουργίες που εκφράζονται με τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα Εισαγωγικό σημείωμα Στην πραγματεία του "Περί Παιδαγωγικής" (1803) ο Ιμμάνουελ Καντ περιλαμβάνει μια σειρά...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Τα σύγχρονα μουσεία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Τα σύγχρονα μουσεία [1] Οι κοινωνικές, πολιτικές, επιστημονικές, επιστημολογικές και πολιτισμικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες, κυρίως από τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Ο διάλογος –είτε προέρχεται από ένα πρόσωπο είτε από περισσότερα– ασκεί στην ψυχή του ακροατή έντονη παιδευτική επίδραση, όπως άλλωστε όλα τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη» Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τι είναι τέχνη Ο Ρώσος συγγραφέας και στοχαστής Λέων Τολστόι (1828-1910) εξαπολύει στο βιβλίο αυτό μια δριμύτατη επίθεση κατά του...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η κοινοτική φιλοδοξία για μια κοινή πολιτιστική πολιτική Το κείμενο αποτελεί διασκευή, για τις...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Το παρακάτω πληροφοριακό κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το δεύτερο κεφάλαιο του «Εκπαιδευτικού Εγχειριδίου για Ενδυνάμωση των Νέων για την Πρόληψη της Έμφυλης...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Έκθεση Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Ενίοτε μας τίθεται από το κοινό το ερώτημα «Γιατί να δαπανούμε χρόνο, προσπάθεια και χρήμα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Έφηβοι στην πρίζα

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Έφηβοι στην πρίζα

Έφηβοι στην πρίζα Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Έφηβοι στην πρίζα 1.     Η γενιά των σημερινών εφήβων, την οποία οι κοινωνιολόγοι ονομάζουν Generation Z ή iGeneration, με το «i» να λειτουργεί για προφανείς...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Η ευαισθησία

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Η ευαισθησία

Η ευαισθησία Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Η ευαισθησία Τον αληθινό άνθρωπο δεν μπορούμε να τον εννοήσουμε παρά οπλισμένο με ευαισθησία, κυριολεκτικά θωρακισμένο από αυτή. Και λέμε πως ένας άνθρωπος είναι...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄...

Αρθρογραφία

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.

Αρθρογραφία
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η Φύση, όποια τελικά κι αν είναι αυτή, δεν είναι μια στατική κατάσταση αλλά μια διαρκώς εξελισσόμενη διαδικασία, η οποία δεν είναι δυνατόν να εγκιβωτιστεί στα ασφυκτικά πλαίσια της ανθρώπινης αντίληψης με κανόνες μαθηματικούς ή θρησκευτικούς ή ακόμα και φιλοσοφικούς. Ως εκ τούτου, λόγω της -εκστατικής για τον άνθρωπο- αχρονικότητάς της δεν είναι δυνατόν να διαθέτει παγιωμένη συλλογιστική, κατά τα ανθρώπινα πρότυπα, ώστε να καταστεί παραγωγός ηθικών κανόνων.

Αρθρογραφία
Το νόημα της Δημοκρατίας
Το νόημα της Δημοκρατίας

Το νόημα της Δημοκρατίας

Η Δημοκρατία δεν είναι απλώς μια χρηστική κοσμοθεωρία που ενεργεί εργαλειακά σε πολιτικό και πολιτειακό επίπεδο, αντίθετα, είναι ένας σημαντικός δημιουργός ανθρωποκεντρικών θεσμών και αξιών, έστω κι αν ενίοτε αυτές είναι φθαρτές στο διάβα του χρόνου. Είναι επίσης, ένας από τους σπουδαιότερους καταλύτες που μετουσιώνουν τον ατομικό ανθρώπινο βίο σε έλλογη κοινωνική συνύπαρξη καθιστώντας τη ζωή και την καθημερινότητα προνόμιο και όχι αιτιοκρατικό άχθος.

Αρθρογραφία
Αριστερό μπόι
Αριστερό μπόι

Αριστερό μπόι

Ο Καζαντζάκης εύστοχα επισήμανε ότι το μπόι του ανθρώπου που κουβαλάει μια ιδέα δίνει μπόι και στην ίδια την ιδέα. Για την Αριστερά, που ιστορικά ως ιδεολογία έχει βάναυσα κακοποιηθεί, δεν αρκούν πτερόεντα λόγια για να πιστοποιηθεί ότι κάποιος είναι αρκούντος ικανός για να την κουβαλήσει, ως ζώσα και καθημερινώς δρώσα ιδέα, μέσα του. Χρειάζεται ικανό ανάστημα, πολιτικό και ιδεολογικό, το οποίο ούτε εκβιάζεται ούτε επιβάλλεται ετσιθελικά. Υπάρχει όμως εν προκειμένω;