Ακολουθήστε με στο Facebook

8.02.2024

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Γ Λυκείου, Κριτήρια αξιολόγησης

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

του Κωνσταντίνου Μάντη

Κείμενο 1: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Ο δεσμός ανθρώπου-ζώου είναι ιδιαίτερα σημαντικός αφού τα κατοικίδια ζώα όχι μόνο παρέχουν συντροφιά στους ιδιοκτήτες τους αλλά και «χρησιμοποιούνται» και για θεραπευτικούς λόγους. Τα θετικά στοιχεία που εκλαμβάνει ο άνθρωπος από την αλληλεπίδρασή του με τα ζώα αγγίζουν τη γενική υγεία, τη φυσική ευεξία, τη συναισθηματική ευεξία καθώς και την ψυχολογική υγεία. Επιπρόσθετα, ενήλικοι και ηλικιωμένοι επισκέφτηκαν τον γιατρό τους λιγότερο συχνά κατά την διάρκεια ενός έτους και/ή χρησιμοποίησαν λιγότερα φάρμακα σε σύγκριση με τους μη ιδιοκτήτες ζώων.
Τα κατοικίδια ζώα επηρεάζουν την υγεία της οικογένειας στην οποία μεγαλώνουν αφού θεωρείται ότι μειώνεται η πιθανότητα εμφάνισης μιας αρρώστιας καθώς και οι στρεσογόνες καταστάσεις. Επίσης, αποτελούν πηγή σταθερότητας, προσφέρουν ασφάλεια στον ιδιοκτήτη τους, προωθούν την άσκηση και παράλληλα στα ζώα αρέσει να τα αγγίζουμε, γεγονός που προσφέρει θετικές επιδράσεις στην υγεία του ανθρώπου.
Επίσης, έχει μελετηθεί η σχέση μεταξύ των κατοικίδιων ζώων και την φυσική ευεξία με στόχο να διαπιστωθεί αν τα ζώα συντροφιάς μπορούν να προλάβουν κακές καταστάσεις στην υγεία του ανθρώπου. Όπως υποστηρίζεται οι άνθρωποι που έχουν κατοικίδιο ζώο έχουν ένα πιο υγιές σώμα σε σχέση με αυτούς που δεν έχουν.
Αναμφισβήτητα, η συντροφιά των ζώων φαίνεται να ικανοποιεί σημαντικές ανάγκες μας. Τα κατοικίδια κατά κάποιο τρόπο μας παρέχουν μία ασφαλέστερη αντίληψη της πραγματικότητας, κάτι το οποίο μας συνδέει στην κοινότητα της φροντίδας, της ανησυχίας και της θυσίας καθώς και στις έντονες συναισθηματικές σχέσεις. Τα ζώα έχουν απεριόριστη δυνατότητα για αποδοχή, λατρεία, προσοχή, συγχώρεση και άνευ όρων αγάπη. Τα κατοικίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των παιδιών που είναι μοναχικά, με ψυχικές διαταραχές ή παραβατικά. Αυτά τα νεαρά άτομα συνήθως παρουσιάζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και έχουν δυσκολία να διατηρήσουν μία οποιαδήποτε σχέση. Τα άτομα αυτά συχνά υποφέρουν από περιθωριοποίηση και παραμέληση όχι μόνο από τους γονείς αλλά και από τους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για την μόρφωσή τους. Τα ζώα μπορούν να συντελέσουν με έναν μοναδικό τρόπο στην κάθε θεραπεία και να κάνουν τους ανθρώπους να νιώσουν ασφαλείς και αγαπητοί. Η αγάπη που προσφέρουν τα κατοικίδια είναι απαλλαγμένη από την δυσπιστία και το φόβο, δύο συναισθήματα που συνήθως υπάρχουν στις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων.
Τα ζώα συντροφιάς είναι ικανά να διευκολύνουν ορισμένες πτυχές της φυσικής υγείας των ανθρώπων αλλά μπορούν επίσης να συμβάλουν στην ψυχολογική ευημερία των ανθρώπων. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα ζώα μπορούν να βελτιώσουν τις επιπτώσεις των αγχωτικών καταστάσεων της ζωής (όπως είναι ένα πένθος ή ένα διαζύγιο), να μειώσουν τα επίπεδα του άγχους, και της κατάθλιψης, να ελαχιστοποιήσουν το συναίσθημα της μοναξιάς και της απομόνωσης, ενισχύοντας έτσι συναισθήματα όπως η αυτονομία, η ικανότητα και η αυτοεκτίμηση.Ουρανία Μπλαβάκη, Μιχαήλ Καλογιαννάκης, Η σχέση των παιδιών προσχολικής ηλικίας με τα κατοικίδια ζώα, Επιστήμες Αγωγής, Τεύχος 2/2021.Κείμενο 2: Τι προσφέρει η ύπαρξη ενός κατοικίδιου ζώου σε μία οικογένεια;

Η ύπαρξη ενός κατοικίδιου ζώου, το οποίο μπορεί να σταθεί δίπλα σε ένα παιδί και να δείχνει την αγάπη του χωρίς να βάζει όρους, να υποστηρίζει χωρίς να κρίνει ακόμα και να είναι παρών να μιλήσει το παιδί και να εκφράσει το πώς αισθάνεται χωρίς να του απαντήσει πώς θα έπρεπε να αισθάνεται ή να πράξει, είναι πολύ σημαντική για τον τρόπο που θα σταθεί το παιδί τόσο προς τον εαυτό του όσο και προς τους άλλους γύρω του. Ένα κατοικίδιο ζώο στο σπίτι δίνει την αίσθηση της συντροφικότητας και της ασφάλειας μειώνοντας τη μοναξιά που μπορεί να αισθάνεται ένα παιδί.
Πολύ σημαντική είναι η συνεισφορά στη συναισθηματική νοημοσύνη ενός παιδιού. Πώς αισθάνεται ο σκύλος όταν δε του δίνεις σημασία; Αν τον αφήσεις νηστικό; Πώς είναι όταν σου «ζητάει» να παίξεις και εσύ δεν ανταποκρίνεσαι; Το παιδί μαθαίνει πώς μπορεί να αισθάνεται κάποιος άλλος και ποιες είναι οι ανάγκες ή οι επιθυμίες του, αναγνωρίζει τις ανάγκες και μαθαίνει πώς να τις ιεραρχεί σε σχέση με τις δικές του.
Μέσα από τις καθημερινές δραστηριότητες φροντίδας ενός κατοικίδιου ζώου, το παιδί αντιλαμβάνεται  τις προσωπικές του ευθύνες, τη διαχείριση του χρόνου του, την έννοια του προγράμματος. Επίσης, σημαντική είναι η συνεισφορά και στις κοινωνικές δεξιότητες που μπορεί να αποκτήσει ένα παιδί μέσα από την επαφή με άλλους ανθρώπους για παράδειγμα, στην καθημερινή βόλτα, αν μιλάμε για σκύλο.
Το παιχνίδι είναι ακόμα μια προσφορά του κατοικίδιου προς το παιδί. Πόσο σημαντική είναι η φυσική παρουσία στο παιχνίδι, η αλληλεπίδραση, το άγγιγμα, το να γνωρίζει το παιδί τα όρια του σώματός του, πόση δύναμη θα ασκήσει. Πόσο σημαντικό είναι να σηκωθεί από την τηλεόραση ή τον υπολογιστή και να παίξει. Μέσα στους τόσο γρήγορους ρυθμούς η δικαιολογία είναι πολλές φορές ότι οι χρόνοι των παιδιών δεν ταυτίζονται. Το κατοικίδιο μπορεί να είναι συντροφιά στο παιχνίδι και όταν οι φίλοι δεν είναι διαθέσιμοι ή όταν δεν υπάρχει ο χρόνος. Η επαφή με το ζώο ενισχύει και προάγει την άσκηση και τη φυσική κατάσταση, καθώς δίνει ευκαιρίες στο παιδί να κινηθεί αρκετά μέσω του παιχνιδιού, αλλά και της βόλτας.
Ο κύκλος της ζωής, η γέννηση, η ανάπτυξη, η απώλεια είναι ένα ακόμα πολύτιμο μάθημα στη ζωή ενός παιδιού, προϋπόθεση φυσικά οι γονείς να το χειριστούν με ειλικρίνεια και τρόπο αντίστοιχο με τα γεγονότα και όχι με ψέματα και ανακρίβειες, οι οποίες περισσότερο θα δυσκολέψουν το παιδί.

Γράφουν και αναλύουν οι επιστημονικοί συνεργάτες της Γραμμής 115 25 του Μαζί για το Παιδί

Κείμενο 3: Τα άλογα του Αχιλλέως

Τον Πάτροκλο σαν είδαν σκοτωμένο,
που ήταν τόσο ανδρείος, και δυνατός, και νέος,
άρχισαν τ’ άλογα να κλαίνε του Αχιλλέως·
η φύσις των η αθάνατη αγανακτούσε
για του θανάτου αυτό το έργον που θωρούσε.
Τίναζαν τα κεφάλια των και τες μακρυές χαίτες κουνούσαν,
την γη χτυπούσαν με τα πόδια, και θρηνούσαν
τον Πάτροκλο που ενοιώθανε άψυχο — αφανισμένο —
μια σάρκα τώρα ποταπή — το πνεύμα του χαμένο —
ανυπεράσπιστο — χωρίς πνοή —
εις το μεγάλο Τίποτε επιστραμένο απ’ την ζωή.

Τα δάκρυα είδε ο Ζευς των αθανάτων
αλόγων και λυπήθη. «Στου Πηλέως τον γάμο»
είπε «δεν έπρεπ’ έτσι άσκεπτα να κάμω·
καλλίτερα να μην σας δίναμε, άλογά μου
δυστυχισμένα! Τι γυρεύατ’ εκεί χάμου
στην άθλια ανθρωπότητα πούναι το παίγνιον της μοίρας.
Σεις που ουδέ ο θάνατος φυλάγει, ουδέ το γήρας
πρόσκαιρες συμφορές σας τυραννούν. Στα βάσανά των
σας έμπλεξαν οι άνθρωποι.»— Όμως τα δάκρυά των
για του θανάτου την παντοτινή
την συμφοράν εχύνανε τα δυο τα ζώα τα ευγενή.

Κωνσταντίνος Π. Καβάφης

ΘΕΜΑ Α
Να αποδώσετε συνοπτικά (60-70 λέξεις) το περιεχόμενο των δύο πρώτων παραγράφων του Κειμένου 2 («Η ύπαρξη ενός κατοικίδιου ζώου… πώς να τις ιεραρχεί σε σχέση με τις δικές του»).
Μονάδες 20

Η συντροφιά ενός κατοικίδιου είναι σημαντική για το παιδί τόσο για την κατανόηση του εαυτού του όσο και για την ανάπτυξη της συναισθηματικής του νοημοσύνης. Το ζώο με την άνευ όρων αγάπη και στήριξή του λειτουργεί ως πολύτιμος αποδέκτης των ανησυχιών και των σκέψεων του παιδιού, βοηθώντας το να διαμορφώσει την ταυτότητά του. Παραλλήλως, του επιτρέπει να αναγνωρίσει, να εκτιμήσει και να ιεραρχήσει ορθά τις ανάγκες ενός άλλου όντος συγχρόνως με τις δικές του.

ΘΕΜΑ Β
Β1. Να προσδιορίσετε τον βασικό ισχυρισμό της τελευταίας παραγράφου του Κειμένου 1 και να παρουσιάσετε το πώς τεκμηριώνεται ο ισχυρισμός αυτός. («Τα ζώα συντροφιάς είναι ικανά… η ικανότητα και η αυτοεκτίμηση»).
Μονάδες 10

Ο βασικός ισχυρισμός στην καταληκτική παράγραφο είναι πως τα ζώα συντροφιάς μπορούν να συμβάλουν στην ψυχολογική ευημερία των ανθρώπων. Η τεκμηρίωση του ισχυρισμού αυτού επιτυγχάνεται με την επίκληση ευρημάτων που έχουν προκύψει από επιστημονικές έρευνες. Σύμφωνα, δηλαδή, με τις έρευνες αυτές τα ζώα συντροφιάς βοηθούν στη μείωση του άγχους, ακόμη κι όταν πρόκειται για ιδιαίτερα αγχωτικές καταστάσεις, όπως είναι η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου ή ένα διαζύγιο. Βοηθούν, επίσης, στη μείωση αρνητικών συναισθηματικών καταστάσεων, όπως είναι η κατάθλιψη, η μοναξιά και το αίσθημα της απομόνωσης, ενώ, αντιθέτως, ενισχύουν θετικά συναισθήματα, όπως είναι αυτά της αυτονομίας, της αυτοεκτίμησης και του αισθήματος της προσωπικής ικανότητας.

Β2. Να καταγράψετε τρεις διαφορετικές γλωσσικές επιλογές/εκφραστικά μέσα με τα οποία τονίζεται η θετική συνεισφορά ενός κατοικίδιου στη ζωή του παιδιού στο πλαίσιο των δύο τελευταίων παραγράφων του Κειμένου 2 και να εξηγήσετε πώς υπηρετεί κάθε επιλογή-μέσο χωριστά την πρόθεση αυτή. («Το παιχνίδι είναι ακόμα μια προσφορά… θα δυσκολέψουν το παιδί»).
Μονάδες 15

Με την αξιοποίηση πλάγιων ερωτήσεων («Πόσο σημαντική είναι…», «Πόσο σημαντικό είναι…») τονίζεται η θετική επενέργεια της ενασχόλησης με ένα ζώο συντροφιάς, εφόσον το παιδί μαθαίνει μέσα από την αλληλεπίδραση με το κατοικίδιο στοιχεία για τον εαυτό και, συνάμα, αποκτά ένα ουσιαστικό κίνητρο για μια πιο ενεργή καθημερινότητα, γεμάτη παιχνίδι και άσκηση. Με τη χρήση σχήματος αντίθεσης («το κατοικίδιο μπορεί να είναι συντροφιά… όταν οι φίλοι δεν είναι διαθέσιμοι») επισημαίνεται η διαρκής παρουσία του κατοικίδιου ως «φίλου», συντρόφου στο παιχνίδι και, κατ’ επέκταση, αντίβαρου στη μοναξιά και την απουσία συχνών διαπροσωπικών σχέσεων. Με τη χρήση ενός ασύνδετου σχήματος («Ο κύκλος της ζωής, η γέννηση, η ανάπτυξη, η απώλεια») επισημαίνεται το γεγονός πως το παιδί έχει τη δυνατότητα να κατανοήσει την έννοια της ζωής και του θανάτου μέσα από τον κύκλο της ζωής του κατοικίδιου. Ένα πολύτιμο μάθημα, που θα βοηθήσει τη μετέπειτα πορεία του παιδιού.
Β3. Να προσδιορίσετε πώς επιτυγχάνεται η εσωτερική σύνδεση/συνοχή μεταξύ των περιόδων της τρίτης παραγράφου του Κειμένου 1. («Αναμφισβήτητα, η συντροφιά των ζώων… υπάρχουν στις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων»).
Μονάδες 10Η συγκεκριμένη παράγραφος αποτελείται από οκτώ επιμέρους περιόδους, το νόημα των οποίων αναφέρεται στην κάλυψη σημαντικών αναγκών των ανθρώπων από τα ζώα συντροφιάς, όπως ιδιαιτέρως είναι η συναισθηματική στήριξη παιδιών που έχουν ψυχικές διαταραχές ή είναι παραβατικά. Η νοηματική αυτή συνέχεια –συνεκτικότητα– της παραγράφου υπηρετείται σε γλωσσικό επίπεδο –συνοχή– με ποικίλους τρόπους. Πιο συγκεκριμένα, η δεύτερη περίοδος συνδέεται με την πρώτη με τη χρήση ενός υπώνυμου (τα κατοικίδια) σε σχέση με το υπερώνυμο (ζώων) της πρώτης περιόδου. Γίνεται, δηλαδή, χρήση ενός λεξιλογικού μέσου συνοχής. Η τρίτη περίοδος συνδέεται με τη δεύτερη εκ νέου με αντίστοιχο λεξιλογικό μέσο, εφόσον γίνεται χρήση του υπερώνυμου (τα ζώα). Το αντίστροφο μοτίβο συνδέει την τέταρτη περίοδο με την τρίτη περίοδο, αφού επανέρχεται το υπώνυμο (τα κατοικίδια). Η σύνδεση της πέμπτης παραγράφου με την τέταρτη γίνεται με γραμματικό μέσο, καθώς με τη χρήση της αντωνυμίας (αυτά τα νεαρά άτομα) γίνεται αναφορά στα μοναχικά και παραβατικά παιδιά. Η έκτη περίοδος συνδέεται με την πέμπτη εκ νέου με το γραμματικό μέσο της αναφοράς, εφόσον με την επανάληψη της φράσης «τα άτομα αυτά» γίνεται αναφορά στα παιδιά των προηγούμενων περιόδων. Η σύνδεση της έβδομης περιόδου με την έκτη γίνεται με την επανάληψη του υπερώνυμου «τα ζώα» που διατρέχει ως δρών υποκείμενο το σύνολο της παραγράφου. Τέλος, η όγδοη περίοδος συνδέεται με την έβδομη με λεξιλογικό μέσο, καθώς η λέξη «αγάπη» είναι ετυμολογικά συγγενής με την καταληκτική λέξη της έβδομης περιόδου «αγαπητοί».

ΘΕΜΑ Γ
Ποιος είναι ο συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στα ζώα και τον άνθρωπο που παρουσιάζεται στο Κείμενο 3; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας τρεις κατάλληλους κειμενικούς δείκτες. Πώς αντιλαμβάνεστε εσείς τον συναισθηματικό αυτό δεσμό; (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15

Ο συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στα ζώα και τον άνθρωπο, όπως παρουσιάζεται στο πλαίσιο του ποιήματος, παραπέμπει σε μια δυνατή αγάπη, όπως αυτή συναντάται συνήθως μεταξύ ανθρώπων. Τα άλογα του Αχιλλέα αντικρίζοντας τον Πάτροκλο σκοτωμένο αρχίζουν να θρηνούν έντονα, όπως αυτό δραστικά προβάλλεται με τη χρήση τεσσάρων ρημάτων δράσης («τίναζαν», «κουνούσαν», «χτυπούσαν», «θρηνούσαν»). Μια αντίδραση πένθους σχεδόν ανθρώπινη, η οποία ενισχύεται εμφατικότερα μέσα από την ανάδειξη του ακραία φθοροποιού έργου του θανάτου με τη χρήση επιθέτων και μετοχών («άψυχο», «αφανισμένο», «ποταπή», «χαμένο») που φανερώνουν την πλήρη απώλεια της ζωτικότητας, της νεότητας και γενναίου πνεύματος που διέκριναν τον Πάτροκλο, όσο ήταν ζωντανός. Τα άλογα του Αχιλλέα, αν και αθάνατα τα ίδια, συγκινούνται βαθύτατα και αφήνουν τα δάκρυά τους να χυθούν για «του θανάτου την παντοτινή την συμφοράν». Το ποιητικό υποκείμενο, μάλιστα, φροντίζει να τονίσει μέσα από τα λόγια του Δία την κρίσιμη αντίθεση ανάμεσα στους ανθρώπους που είναι «το παίγνιον της μοίρας» και τα άτρωτα άλογα του Αχιλλέα για τα οποία «ουδέ ο θάνατος φυλάγει, ουδέ το γήρας».
Η συγκινητική αντίδραση των αλόγων του Αχιλλέα είναι ενδεικτική της βαθιάς αγάπης που ενώνει συχνά τα ζώα συντροφιάς με τους ανθρώπους. Αν και δεν υπάρχει λεκτική μεταξύ τους επικοινωνία φροντίζουν τόσο οι άνθρωποι όσο και τα ζώα να καθιστούν εμφανή την αγάπη που αισθάνονται μέσα από πράξεις φροντίδας και εκδηλώσεις συναισθημάτων.
ΘΕΜΑ Δ
Σε ένα δικό σας άρθρο να αναφερθείτε στα οφέλη των ζώων συντροφιάς στη ζωή των ανθρώπων γενικότερα και των παιδιών ειδικότερα. Για τη συγγραφή του άρθρου σας να αξιοποιήσετε δημιουργικά ιδέες και επιχειρήματα από τα Κείμενα 1 & 2. (350-400 λέξεις)
Μονάδες 30Στοιχεία από τα κείμενα αναφοράς για τα οφέλη των ζώων συντροφιάς στη ζωή των ανθρώπων:
– Σε ό,τι αφορά τον τομέα της ψυχικής υγείας και ευημερίας, τα ζώα συντροφιάς βοηθούν ώστε να μειωθεί ο αντίκτυπος έντονα αγχωτικών καταστάσεων, όπως είναι το πένθος ή το διαζύγιο. Μειώνουν, επίσης, γενικότερα το άγχος, τη μοναξιά, την κατάθλιψη, όπως και το αίσθημα της απομόνωσης. Ενισχύουν, από την άλλη, θετικά συναισθήματα, όπως είναι η αυτονομία και η αυτοεκτίμηση.
– Σε ό,τι αφορά τον τομέα της γενικής υγείας έχει διαπιστωθεί πως οι άνθρωποι που έχουν ζώα συντροφιάς έχουν πιο υγιές σώμα, επισκέπτονται σπανιότερα τον γιατρό και καταναλώνουν λιγότερα φάρμακα συγκριτικά με εκείνους που δεν έχουν ζώα συντροφιάς. Τα ζώα συντροφιάς, επίσης, μειώνουν την εμφάνιση ασθενειών στις οικογένειες που τα φροντίζουν, προσφέρουν θετικά συναισθήματα, όπως αποδοχή, αγάπη και προσοχή, ενώ με τη δεκτικότητά τους απέναντι σε εκδηλώσεις φροντίδας, όπως είναι το χάδι, επιδρούν θετικά στην υγεία των ανθρώπων.
– Σημαντική είναι, παράλληλα, η θετική τους προσφορά στη φυσική ευεξία των ανθρώπων, εφόσον ενισχύουν την καθημερινή άσκηση και κινητικότητα.

Στοιχεία από τα κείμενα αναφοράς για τα οφέλη των ζώων συντροφιάς στη ζωή του παιδιού:
– Τα ζώα συντροφιάς είναι ιδιαιτέρως βοηθητικά για παιδιά που είναι μοναχικά, έχουν ψυχικές διαταραχές ή είναι παραβατικά, διότι σε αντίθεση με τα στοιχεία που διακρίνουν τις ανθρώπινες σχέσεις (δυσπιστία, παραμέληση, περιθωριοποίηση) τα ζώα προσφέρουν αγάπη άνευ όρων και αίσθημα ασφάλειας. Επιτρέπουν, έτσι, τη διαμόρφωση μιας σταθερής σχέσης αγάπης που αποδεικνύεται εξαιρετικά επωφελής για τα παιδιά αυτά.
– Η παρουσία των ζώων συντροφιάς προσφέρει έναν ανιδιοτελή «συνομιλητή» και συμπαραστάτη στα παιδιά που τους επιτρέπει να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν ευχερέστερα τις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
– Τα ζώα συντροφιάς ενισχύουν τη συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού, διότι μέσα από τις αντιδράσεις του κατοικίδιου, όταν οι ανάγκες του δεν καλύπτονται εγκαίρως, το παιδί αντιλαμβάνεται την αξία των συναισθημάτων, των αναγκών και των επιθυμιών του «άλλου». Συνειδητοποιεί, έτσι, πως οι δικές του ανάγκες δεν προέχουν πάντοτε, όταν η ανάγκη του «άλλου» είναι πιο επιτακτική.
– Τα ζώα συντροφιάς, ενισχύουν, επίσης το αίσθημα ευθύνης στο παιδί και του επιτρέπουν να αντιληφθεί τη σημασία του προγράμματος και της ορθής διαχείρισης του χρόνου, εφόσον οφείλει καθημερινά να μεριμνά για τη φροντίδα του κατοικίδιου και να διαφυλάττει χρόνο ειδικά για τις ανάγκες του ζώου.
– Τα ζώα συντροφιάς ενθαρρύνουν το παιδί να παίζει συχνότερα και να κινείται, ιδίως αν το κατοικίδιο είναι σκύλος και χρειάζεται καθημερινά βόλτες. Ενισχύεται, έτσι, η φυσική ευεξία του παιδιού, αφού αποσπάται από την ενασχόληση με το κινητό τηλέφωνο και τον υπολογιστή.
– Στις περιπτώσεις που το ζώο συντροφιάς είναι σκύλος, ενισχύεται η κοινωνικότητα του παιδιού, εφόσον στις καθημερινές βόλτες θα υπάρξουν συχνές αφορμές συνομιλίας με άλλους ιδιοκτήτες ζώων ή περαστικών.
– Τα ζώα συντροφιάς λόγω του μικρού προσδόκιμου ζωής προσφέρουν ένα επώδυνο, αλλά αναγκαίο μάθημα στα παιδιά, εφόσον τους επιτρέπουν να εξοικειωθούν με το αναπόφευκτο του θανάτου.

Κριτήρια αξιολόγησης

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ατομική & εικονική ταυτότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ατομική & εικονική ταυτότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ατομική & εικονική ταυτότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ατομική ταυτότητα Το άτομο κοινωνικοποιείται και οικοδομεί την ταυτότητά του σταδιακά, κατά τη μακρά πορεία από τη γέννησή του έως την εφηβεία, η οποία συνεχίζεται ως...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού Απόσπασμα από άρθρο του Θεμιστοκλή Κατσαούνη, απόφοιτου ΕΑΠ, Τμήμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, 11/01/2020,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών του Κωνσταντίνου Μάντη - Η ενημέρωση του παιδιού για το ζήτημα της υιοθεσίας Η συζήτηση για την υιοθεσία δεν διαφέρει από τη συζήτηση για άλλα σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν από κοινού οι...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων) του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» Τη σπρώχνουν στο έδαφος, της δίνουν άγρια χαστούκια, της τραβάνε τα μαλλιά, την κλωτσάνε. Τη χτυπάνε δύο και τρεις μαζί,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Πώς η τεχνητή νοημοσύνη εκτοξεύει τα fake news αλλοιώνοντας όσα βλέπουμε γύρω μας Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη μιμείται όλο και πιο...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο Το Kέντρο Εικονικής Περίθαλψης του νοσοκομείου Mercy στο Σεντ...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων Το κείμενο του Αντώνη Αντωνιάδη έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό «Θέματα αναισθησιολογίας και εντατικής ιατρικής». Ουδείς θεωρεί...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ενεργός Πολιτειότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ενεργός Πολιτειότητα - Συμμετοχική αντίληψη της ενεργού ιδιότητας του πολίτη Η πολιτειότητα, είναι η ιδιότητα του να είναι κανείς πολίτης. Η ενεργός πολιτειότητα περιλαμβάνει την...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; 1. Εάν ρωτήσετε οποιοδήποτε ζευγάρι που περιμένει παιδί τι εύχεται για το μωρό του, η πιθανότερη απάντησή του θα είναι:...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Η επιλογή μεταξύ προσωπικής ή απρόσωπης σύνταξης στο πλαίσιο ενός μη λογοτεχνικού κειμένου συνιστά μια ενδιαφέρουσα γλωσσική επιλογή, υπό την έννοια πως ο γράφων έχει τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων Έκθεση Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Με τις εγκλίσεις δηλώνεται πώς θέλουμε να παρουσιάσουμε κάθε φορά αυτό που σημαίνει το ρήμα. Τροπικότητες ονομάζονται οι διάφορες σημασιολογικές λειτουργίες που εκφράζονται με τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα Εισαγωγικό σημείωμα Στην πραγματεία του "Περί Παιδαγωγικής" (1803) ο Ιμμάνουελ Καντ περιλαμβάνει μια σειρά...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Τα σύγχρονα μουσεία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Τα σύγχρονα μουσεία [1] Οι κοινωνικές, πολιτικές, επιστημονικές, επιστημολογικές και πολιτισμικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες, κυρίως από τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Ο διάλογος –είτε προέρχεται από ένα πρόσωπο είτε από περισσότερα– ασκεί στην ψυχή του ακροατή έντονη παιδευτική επίδραση, όπως άλλωστε όλα τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη» Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τι είναι τέχνη Ο Ρώσος συγγραφέας και στοχαστής Λέων Τολστόι (1828-1910) εξαπολύει στο βιβλίο αυτό μια δριμύτατη επίθεση κατά του...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η κοινοτική φιλοδοξία για μια κοινή πολιτιστική πολιτική Το κείμενο αποτελεί διασκευή, για τις...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Το παρακάτω πληροφοριακό κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το δεύτερο κεφάλαιο του «Εκπαιδευτικού Εγχειριδίου για Ενδυνάμωση των Νέων για την Πρόληψη της Έμφυλης...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Έκθεση Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Ενίοτε μας τίθεται από το κοινό το ερώτημα «Γιατί να δαπανούμε χρόνο, προσπάθεια και χρήμα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Έφηβοι στην πρίζα

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Έφηβοι στην πρίζα

Έφηβοι στην πρίζα Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Έφηβοι στην πρίζα 1.     Η γενιά των σημερινών εφήβων, την οποία οι κοινωνιολόγοι ονομάζουν Generation Z ή iGeneration, με το «i» να λειτουργεί για προφανείς...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄...

Αρθρογραφία

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!