Ακολουθήστε με στο Facebook

2.06.2021

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήριο Αξιολόγησης – Το στρες των φοιτητών

Γ Λυκείου, Κριτήρια αξιολόγησης

Το στρες των φοιτητών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Κριτήριο Αξιολόγησης

του Κωνσταντίνου Μάντη

Κείμενο IΤο στρες των φοιτητών

Οι φοιτητές σε παγκόσμια κλίμακα αποτελούν μια σχετικά ομοιογενή ομάδα. Στην πλειονότητα τους είναι νέοι ηλικίας από 18 έως 25 ετών, οι οποίοι δεν έχουν ενταχθεί ακόμα στην αγορά εργασίας, αλλά προετοιμάζονται γι’ αυτήν. Το γεγονός ότι σπουδάζουν και μάλιστα πολλοί από αυτούς ακολουθούν και μεταπτυχιακές σπουδές τους κατατάσσει αυτόματα σε μία ομάδα που στοχεύει να εισχωρήσει σε επαγγέλματα υψηλών προδιαγραφών.
Οι νέοι που σπουδάζουν έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία τους διαφοροποιούν από τον γενικό πληθυσμό και από τους συνομηλίκους τους που δεν σπουδάζουν. Οι ιδιαιτερότητες αυτές είναι κυρίως δύο ειδών.
Οι φοιτητές διανύουν μια μεταβατική αναπτυξιακή φάση, τη μετεφηβεία ή πρώτη νεότητα όπου σε αυτήν την περίοδο δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί οι αναπτυξιακές απαιτήσεις της εφηβείας και κάποιες μάλιστα βρίσκονται σε έξαρση. Δεύτερον σε αυτό το μεταβατικό στάδιο έρχεται να προστεθεί μια άλλη, η εγγραφή και φοίτηση στο πανεπιστήμιο ως ένα κρίσιμο συμβάν στη ζωή του κάθε φοιτητή, το οποίο συνιστά μια πρόκληση για την ψυχική του ισορροπία και μια ριζική αλλαγή στον τρόπο ζωής του. Το στρες που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές συσχετίζεται με σημαντικά προβλήματα όπως αρνητική αυτο-εικόνα, ψυχικές δυσκολίες και δυσκολίες προσαρμογής.
Η φοιτητική ζωή είναι μια περίοδος που είναι γεμάτη από στρεσογόνες καταστάσεις. Τα νέα αναπτυξιακά δεδομένα, οι απαιτήσεις της μετεφηβείας, η προσαρμογή στις καινούργιες εκπαιδευτικές απαιτήσεις, οι σχέσεις με τους άλλους συμφοιτητές. Οι φοιτητές αντιμετωπίζουν στην καθημερινή ζωή τους μια σειρά από λιγότερο ή περισσότερο σοβαρά προβλήματα μερικά εκ των οποίων είναι δύσκολο να επιλύσει. Τα περισσότερα από τα προβλήματα είναι ακαδημαϊκά (η επίτευξη των στόχων, η επιτυχία στις εξετάσεις), οικογενειακά (σχέσεις με τους γονείς), κοινωνικά (νέοι φίλοι, σχέσεις με το άλλο φύλο), επαγγελματικά (εξεύρεση εργασίας) αλλά και προσωπικά.
Ο φοιτητής για να έχει επιτυχία πρέπει να μελετά σκληρά, να επιλέγει μαθήματα και ειδικεύσεις που να τον βοηθούν στην μελλοντική καριέρα που θα ακολουθήσει, να κάνει φιλίες με φοιτητές που δουλεύουν σκληρά, να μην περιμένει το τέλος των σπουδών για να σκεφτεί το επόμενο βήμα, αλλά να κυνηγάει επαφές και διασυνδέσεις από τώρα. Η δουλειά πλέον του φοιτητή πρέπει να είναι εστιασμένη στις φιλοδοξίες της μελλοντικής καριέρας του. Να έχει σωστό προγραμματισμό σε όλα τα επίπεδα της ζωής του, όπως τον οικονομικό προγραμματισμό της φοιτητικής του ζωής, τον τρόπο διασκέδασης, την μελέτη, τις συναντήσεις με άλλους φοιτητές.

Το ΣΤΡΕΣ των φοιτητών, του Μπουντζή Πέγκου, Διπλωματική Διατριβή, 2013

Κείμενο IIΕφηβεία και Κοινωνικό Άγχος

Καθώς ο έφηβος έχει το άγχος του να ανήκει και να είναι αποδεκτός, συχνά νιώθει εξαιρετικά ευάλωτος στα βλέμματα των άλλων απέναντι του και έχει άγχος για το τι ιδέα έχουν σχηματίσει για αυτόν. Ειδικά με τη χρήση της τεχνολογίας που μπορεί να δημιουργήσει ένα προφίλ που φαντάζεται ότι θα αρέσει, δεν καλλιεργεί τις κοινωνικές του δεξιότητες και εντείνεται περισσότερο το άγχος του όταν εκτίθεται σε κόσμο.
Σύμφωνα με το American Psychological Association κοινωνικό άγχος ή φοβία είναι: Ο έντονος και επίμονος φόβος ταπείνωσης ή αμηχανίας σε κοινωνικές καταστάσεις ή καταστάσεις που το παιδί πρέπει να πραγματοποιήσει κάτι μπροστά σε κόσμο. Το παιδί νιώθει εκτεθειμένο στην παρατήρηση, την κριτική, τον εξονυχιστικό έλεγχο των άλλων, ιδιαίτερα αν είναι άγνωστοι. Συχνά έχει κληρονομικές βάσεις, παρατηρείται δηλαδή σε παιδιά όπου οι γονείς ή οι άμεσοι συγγενείς είναι εσωστρεφείς και τους αγχώνει ιδιαίτερα η κριτική. Επιπλέον, γεγονότα που μπορεί να τον έχουν κάνει να αισθανθεί άβολα μπορεί να επηρεάσουν σημαντικά την μετέπειτα κοινωνική του συμπεριφορά. Αν, για παράδειγμα, έκανε παρέα με ένα παιδί στο δημοτικό και όλα τα υπόλοιπα έπαιζαν μεταξύ τους, ίσως να ένοιωθε απομονωμένο. Ακόμη, συχνά περιστατικά εκφοβισμού (bullying) δείχνουν ότι δημιουργούν έντονο κοινωνικό άγχος τόσο στον έφηβο όσο και στον ενήλικα.
Η κύρια ανησυχία εστιάζεται στο φόβο της αρνητικής έκθεσης, μήπως εκτεθεί σε μια κατάσταση, βιώσει αμηχανία και σύγχυση. Συχνές φράσεις είναι το «θα γίνω ρεζίλι», «θα με κακοχαρακτηρίσουν», «θα με κοροϊδεύουν».
Εξαιτίας αυτού του έντονου άγχους ο έφηβος αποφεύγει συστηματικά εκδηλώσεις που νιώθει ότι θα εκτεθεί όπως τα πάρτι, το να πάει σχολείο, η συμμετοχή σε ομαδικές δράσεις κ.α. Τα σωματικά συμπτώματα που θα μας περιγράψει ένας έφηβος με κοινωνικό άγχος είναι ταχυκαρδία, ένταση στους μύες, τρόμος, εφίδρωση, κοκκίνισμα. Συνήθως ένας έφηβος με κοινωνικό άγχος θα έχει περιορισμένες σχέσεις με συνομηλίκους ακόμη και από πιο μικρή ηλικία. Επίσης η χαμηλή συμμετοχή στο μάθημα δικαιολογείται από το έντονο άγχος ότι αν κάνει λάθος θα τον σχολιάσουν αρνητικά.

Σταυρούλα Γεωργακοπούλου, Ψυχολόγος, https://psychopedia.gr

Κείμενο IIIΑιμιλιανός Μονάη, Αλεξανδρεύς, 628–655 μ.X.

Με λόγια, με φυσιογνωμία, και με τρόπους
μια εξαίρετη θα κάμω πανοπλία·
και θ’ αντικρύζω έτσι τους κακούς ανθρώπους
χωρίς να έχω φόβον ή αδυναμία.

Θα θέλουν να με βλάψουν. Αλλά δεν θα ξέρει
κανείς απ’ όσους θα με πλησιάζουν
πού κείνται η πληγές μου, τα τρωτά μου μέρη,
κάτω από τα ψεύδη που θα με σκεπάζουν.—

Ρήματα της καυχήσεως του Aιμιλιανού Μονάη.
Άραγε νά ‘καμε ποτέ την πανοπλία αυτή;
Εν πάση περιπτώσει, δεν την φόρεσε πολύ.
Είκοσι επτά χρονώ, στην Σικελία πέθανε.

Κωνσταντίνος Καβάφης, Τα Ποιήματα, Τόμος Α΄, Εκδόσεις Ίκαρος

ΘΕΜΑ Α
Σε 70-80 λέξεις να παρουσιάσετε τις κύριες πηγές στρες για τους φοιτητές, σύμφωνα με το Κείμενο I.
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β
Β1. Αν και τα δύο κείμενα (I & II) αναφέρονται στο ζήτημα του άγχους σε κοντινές μεταξύ τους ηλικιακές περιόδους (εφηβεία-μετεφηβεία), δεν συγκλίνουν παρά σε ελάχιστα σημεία. Να παρουσιάσετε δύο κοινά στοιχεία μεταξύ των δύο ηλικιών (ανησυχίες, ανάγκες, επιδιώξεις), καθώς και δύο βασικές διαφορές. (70-90 λέξεις)
Μονάδες 15

Β2. Στην τελευταία παράγραφο του Κειμένου I γίνεται συστηματική χρήση της υποτακτικής έγκλισης. Να αιτιολογήσετε τη χρήση της και να σχολιάσετε τον αντίκτυπο που έχει στον αποδέκτη του κειμένου.
Μονάδες 10

Β3.α. Στην ανάπτυξη της δεύτερης παραγράφου του Κειμένου II αξιοποιούνται, μεταξύ άλλων, ο ορισμός και τα παραδείγματα. Να εξηγήσετε σε τι αποσκοπεί η γράφουσα με τις συγκεκριμένες επιλογές. (μονάδες 8)
β. Να αξιολογήσετε την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα του τίτλου του Κειμένου II, λαμβάνοντας υπόψη και την περίσταση επικοινωνίας. (μονάδες 7)
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Γ
Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το κύριο θέμα του ποιήματος (Κείμενο III); Να το παρουσιάσετε αξιοποιώντας τους κατάλληλους κειμενικούς δείκτες. (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ
Πρόκειται να συμμετάσχετε με ομιλία 300-350 λέξεων σε συζήτηση που γίνεται στο σχολείο σας για το άγχος κατά τις περιόδους της εφηβείας και της πρώτης νεότητας. Έχοντας διαβάσει τα Κείμενα I και II και με την ιδιότητά σας ως μαθητή/μαθήτριας της Γ΄ Λυκείου, αποφασίζετε στην ομιλία σας να εκθέσετε τις απόψεις σας σχετικά με τις βασικές πηγές άγχους τόσο κατά την εφηβική όσο και κατά τη μετεφηβική ηλικία.
Μονάδες 30

Ενδεικτικές απαντήσεις

ΘΕΜΑ Α
Οι φοιτητές διανύουν μια μεταβατική περίοδο στη ζωή τους τόσο λόγω της ηλικίας, όσο και λόγω των σπουδών τους, με αποτέλεσμα να βιώνουν αρκετές στρεσογόνες καταστάσεις. Οι δραστικές αλλαγές στον τρόπο ζωής τους, η πιθανώς αρνητική εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους, η ανάγκη να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, όπως και οι αναπτυξιακές απαιτήσεις της μετεφηβείας κλονίζουν την ψυχική τους ισορροπία. Συνάμα, οφείλουν να εξισορροπήσουν τις διαπροσωπικές, οικογενειακές και ερωτικές τους σχέσεις, με τις ακαδημαϊκές, αλλά και επαγγελματικές τους επιδιώξεις.

ΘΕΜΑ Β
Β1. Κατά τη διάρκεια των δύο αυτών ηλικιακών περιόδων, της εφηβείας και της μετεφηβείας, κοινή επιδίωξη είναι η ανάγκη της αποδοχής από τους άλλους και η διαμόρφωση κατ’ επέκταση καλών διαπροσωπικών σχέσεων με της συνομηλίκους. Κοινή είναι, συνάμα, η ανησυχία της απόρριψης λόγω της ανασφάλειας και της ενδεχόμενα αρνητικής αυτό-εικόνας. Διαφοροποιούνται, ωστόσο, τα άτομα των ηλικιών αυτών αφενός στο θέμα των εκπαιδευτικών απαιτήσεων που αντιμετωπίζουν και αφετέρου στις κύριες πηγές άγχους. Τα άτομα της πρώτης νεανικής ηλικίας καλούνται να διαχειριστούν τις αυξημένες απαιτήσεις των πανεπιστημιακών σπουδών, καθώς και δραστικές αλλαγές στον τρόπο ζωής τους, ενώ οι έφηβοι είναι ακόμη αντιμέτωποι κυρίως με το ζήτημα της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Β2. Με τη χρήση της υποτακτικής δηλώνεται αρχικά το ζητούμενο και το επιθυμητό «για να έχει επιτυχία» και ακολούθως, σε συνδυασμό με το απρόσωπο ρήμα «πρέπει» δηλώνεται εμφατικά η έννοια της υποχρέωσης. Καταγράφονται, δηλαδή, όλα όσα οφείλει να κάνει ο φοιτητής προκειμένου να έχει επιτυχία στις επιδιώξεις του. Η καταγραφή, μάλιστα, των ποικίλων υποχρεώσεων του φοιτητή, με τη χρήση κυρίως ασύνδετου σχήματος, φανερώνει με δραστικό τρόπο το πιεστικό πλαίσιο υπό το οποίο οφείλει να δρα και να σκέφτεται ένας φοιτητής. Κατ’ αυτό τον τρόπο ο αναγνώστης, ακόμη κι αν δεν έχει βιώσει κάτι αντίστοιχο, αντιλαμβάνεται πλήρως πόσο αγχωτική και απαιτητική είναι η περίοδος των σπουδών για κάθε νέο άνθρωπο.

Β3.α. Η ανάπτυξη της παραγράφου με τη μέθοδο του ορισμού αποσκοπεί στο να παρουσιαστεί με σαφήνεια και να αποσαφηνιστεί η έννοια του κοινωνικού άγχους, ώστε ακόμη κι αν οι αναγνώστες δεν είναι εξοικειωμένοι με τον όρο αυτό να τον να κατανοήσουν καλύτερα. Αντιστοίχως, η χρήση των παραδειγμάτων έχει παρόμοια λειτουργία, εφόσον επιτρέπει να διαφανούν κάποια πιθανά γενεσιουργά αίτια της ψυχολογικής αυτής κατάστασης. Η αναφορά σε παιδικά βιώματα που δημιουργούσαν αρνητικά συναισθήματα απομόνωσης στο άτομο, δικαιολογούν την εμφάνιση κατά τη διάρκεια της εφηβείας -ή και ακόμη μεταγενέστερα- συναισθημάτων κοινωνικής φοβίας.

β. Ο τίτλος του Κειμένου II κρίνεται αποτελεσματικός, καθώς είναι ευσύνοπτος και επικεντρώνεται στο βασικό θέμα του κειμένου. Με δεδομένο, μάλιστα, το γεγονός πως το κείμενο αποτελεί ένα άρθρο που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, αλλά είναι δημοσιευμένο σε μια ιστοσελίδα με υλικό εστιασμένο σε θέματα της ψυχολογίας, η λιτότητα του τίτλου προσιδιάζει στον επιστημονικό χαρακτήρα του κειμένου. Έτσι, ο τίτλος ενημερώνει αποτελεσματικά τον αναγνώστη για το ειδικό θέμα που εξετάζεται στο συγκεκριμένο κείμενο.

ΘΕΜΑ Γ
Κύριο, κατά τη γνώμη μου, θέμα του ποιήματος είναι το ευάλωτο του ανθρώπινου βίου και η προφανής δυσκολία να προστατευτεί κάποιος από τις ποικίλες δυσκολίες που τον συνοδεύουν. Το θέμα αυτό αναδεικνύεται με δραστική ειρωνεία από το ποιητικό υποκείμενο μέσα από την παρουσίαση των μάταιων επιδιώξεων του κεντρικού ήρωα. Ο νεαρός Αιμιλιανός επιδιώκει να καταστήσει άτρωτο τον εαυτό του απέναντι στους κακούς ανθρώπους, δημιουργώντας μια μεταφορική «πανοπλία», με τα λόγια και τον τρόπο συμπεριφοράς του. Θεωρεί, όπως αυτό διατυπώνεται με τη χρήση μεταφορικού λόγου, πως αν «σκεπάσει» τον εαυτό του με ψέματα, δεν θα γνωρίζει κανείς που βρίσκονται τα τρωτά του σημεία και οι πληγές του. Το ποιητικό υποκείμενο καταγράφει σε πρώτο ενικό πρόσωπο τις επιδιώξεις του νεαρού ήρωα, ώστε να τους προσδώσει την απαιτούμενη αίσθηση αυθεντικότητας, καθώς και για να τονίσει με ενάργεια την επιθυμία του ήρωα να προστατευτεί από την κακοπροαίρετη στάση των άλλων ανθρώπων. Αν και αγνοεί το κατά πόσο ο ήρωας πέτυχε τελικά τον σκοπό του, όπως αυτό δηλώνεται με ένα ρητορικό ερώτημα (Άραγε νά ‘καμε ποτέ την πανοπλία αυτή;), σχολιάζει ειρωνικά πως αυτό ελάχιστη σημασία έχει, αφού πέθανε στα είκοσι επτά του χρόνια.
Με την ειρωνική παρουσίαση του θέματος αυτού, γίνεται εμφανές πως όσο κι αν επιθυμούν οι άνθρωποι να προφυλάξουν τον εαυτό τους από τον πόνο, αυτό είναι μάλλον μάταιο, εφόσον είναι ευάλωτοι απέναντι σε πλήθος άλλος προβλήματα που βρίσκονται πολύ πέρα από τον έλεγχό τους.

ΘΕΜΑ Δ
Αξιότιμοι καθηγητές, αγαπητοί συμμαθητές

Η σημερινή εκδήλωση του σχολείου μας αγγίζει ένα θέμα ιδιαιτέρως σημαντικό για τα άτομα της ηλικίας μας, το οποίο συχνά παραγνωρίζεται ή, έστω, δεν αντιμετωπίζεται με την αρμόζουσα προσοχή. Το άγχος που βιώνουν οι έφηβοι, όπως και τα άτομα της πρώτης νεανικής ηλικίας, λειτουργεί συχνά κατά τρόπο εξαιρετικά υπονομευτικό στη ζωή τους. Ως μαθητής Λυκείου θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τις σκέψεις μου σχετικά με τις πηγές του αρνητικού αυτού συναισθήματος.
Κατά την εφηβική ηλικία, κατ’ αρχάς, όπως όλοι γνωρίζετε, οι κοινωνικές επαφές και οι διαπροσωπικές σχέσεις με τους συνομηλίκους αποκτούν μεγάλη σημασία για το άτομο. Η κοινωνική αλληλεπίδραση, ωστόσο, δεν είναι πάντοτε εύκολη, διότι πολλοί έφηβοι τείνουν να βιώνουν έντονα συναισθήματα ανασφάλειας, που δεν τους επιτρέπουν να έχουν την επιθυμητή άνεση στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους. Έχουν στη σκέψη τους τον φόβο πως οι άλλοι είτε θα τους απορρίψουν είτε θα σχηματίσουν αρνητική εικόνα για εκείνους. Καταλήγουν, έτσι, να βιώνουν έντονα συναισθήματα άγχους κατά τη διάρκεια των κοινωνικών επαφών ή και μόνο με τη σκέψη της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Σημαντική πηγή άγχους, παράλληλα, συνιστούν για τους εφήβους οι σχολικές επιδόσεις, και για τα άτομα της πρώτης νεανικής ηλικίας οι ακαδημαϊκές απαιτήσεις. Η αίσθηση των νέων πως από τις επιδόσεις τους στα διάφορα μαθήματα κρίνεται η μετέπειτα πορεία τους, τούς δημιουργεί εσωτερική ένταση, η οποία, όχι σπάνια, οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα, εφόσον καθιστά τη σχολική ή πανεπιστημιακή εμπειρία απογοητευτική και ανεπιθύμητη. Οι νέοι, άλλωστε, αποδίδουν κάποτε μεγαλύτερη αξία στις σχολικές και ακαδημαϊκές τους επιδόσεις απ’ ό,τι θα έπρεπε, εφόσον θεωρούν πως μέσω αυτών εκπληρώνονται οι βασικές τους υποχρεώσεις και πιστοποιούνται οι ικανότητές τους.
Ιδιαίτερα, μάλιστα, σε ό,τι αφορά τα άτομα της πρώτης νεανικής ηλικίας, οι απαιτήσεις των πανεπιστημιακών σπουδών συνοδεύονται από μια δραστική αλλαγή στον τρόπο ζωής τους που τους φέρνει αντιμέτωπους με ποικίλες προκλήσεις. Η περίοδος των σπουδών, άλλωστε, δεν περιορίζεται μόνο στο επίπεδο των μαθημάτων, αλλά και στις επιμέρους επιλογές που οφείλουν να κάνουν οι φοιτητές προκειμένου να ενισχύσουν τις μελλοντικές τους προοπτικές. Ενώ, την ίδια στιγμή, καλούνται να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις ενός νέου διευρυμένου κύκλου γνωριμιών και νέων κοινωνικών αλληλεπιδράσεων που κάποτε τούς προκαλούν περαιτέρω συναισθήματα άγχους και πίεσης.
Γίνεται, ως εκ τούτου, εμφανές πως ακόμη και τα άτομα εφηβικής και νεανικής ηλικίας, έστω κι αν δεν έχουν τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες των ενηλίκων, έρχονται συχνά αντιμέτωπα με καταστάσεις και συνθήκες που τους προκαλούν έντονο άγχος. Χρειάζεται, άρα, να υπάρχει η σχετική ευαισθητοποίηση απέναντι στις δικές τους ιδιαίτερες εμπειρίες και ανάγκες, ώστε το άγχος αυτό να τίθεται υπό έλεγχο και να μην κλιμακώνεται σε ζημιογόνα επίπεδα.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Κριτήρια αξιολόγησης

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ατομική & εικονική ταυτότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ατομική & εικονική ταυτότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ατομική & εικονική ταυτότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ατομική ταυτότητα Το άτομο κοινωνικοποιείται και οικοδομεί την ταυτότητά του σταδιακά, κατά τη μακρά πορεία από τη γέννησή του έως την εφηβεία, η οποία συνεχίζεται ως...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού Απόσπασμα από άρθρο του Θεμιστοκλή Κατσαούνη, απόφοιτου ΕΑΠ, Τμήμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, 11/01/2020,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα Ο δεσμός ανθρώπου-ζώου είναι ιδιαίτερα σημαντικός αφού τα κατοικίδια ζώα όχι μόνο παρέχουν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών του Κωνσταντίνου Μάντη - Η ενημέρωση του παιδιού για το ζήτημα της υιοθεσίας Η συζήτηση για την υιοθεσία δεν διαφέρει από τη συζήτηση για άλλα σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν από κοινού οι...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων) του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» Τη σπρώχνουν στο έδαφος, της δίνουν άγρια χαστούκια, της τραβάνε τα μαλλιά, την κλωτσάνε. Τη χτυπάνε δύο και τρεις μαζί,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Πώς η τεχνητή νοημοσύνη εκτοξεύει τα fake news αλλοιώνοντας όσα βλέπουμε γύρω μας Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη μιμείται όλο και πιο...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο Το Kέντρο Εικονικής Περίθαλψης του νοσοκομείου Mercy στο Σεντ...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων Το κείμενο του Αντώνη Αντωνιάδη έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό «Θέματα αναισθησιολογίας και εντατικής ιατρικής». Ουδείς θεωρεί...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ενεργός Πολιτειότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ενεργός Πολιτειότητα - Συμμετοχική αντίληψη της ενεργού ιδιότητας του πολίτη Η πολιτειότητα, είναι η ιδιότητα του να είναι κανείς πολίτης. Η ενεργός πολιτειότητα περιλαμβάνει την...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; 1. Εάν ρωτήσετε οποιοδήποτε ζευγάρι που περιμένει παιδί τι εύχεται για το μωρό του, η πιθανότερη απάντησή του θα είναι:...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Η επιλογή μεταξύ προσωπικής ή απρόσωπης σύνταξης στο πλαίσιο ενός μη λογοτεχνικού κειμένου συνιστά μια ενδιαφέρουσα γλωσσική επιλογή, υπό την έννοια πως ο γράφων έχει τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων Έκθεση Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Με τις εγκλίσεις δηλώνεται πώς θέλουμε να παρουσιάσουμε κάθε φορά αυτό που σημαίνει το ρήμα. Τροπικότητες ονομάζονται οι διάφορες σημασιολογικές λειτουργίες που εκφράζονται με τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα Εισαγωγικό σημείωμα Στην πραγματεία του "Περί Παιδαγωγικής" (1803) ο Ιμμάνουελ Καντ περιλαμβάνει μια σειρά...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Τα σύγχρονα μουσεία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Τα σύγχρονα μουσεία [1] Οι κοινωνικές, πολιτικές, επιστημονικές, επιστημολογικές και πολιτισμικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες, κυρίως από τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Ο διάλογος –είτε προέρχεται από ένα πρόσωπο είτε από περισσότερα– ασκεί στην ψυχή του ακροατή έντονη παιδευτική επίδραση, όπως άλλωστε όλα τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη» Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τι είναι τέχνη Ο Ρώσος συγγραφέας και στοχαστής Λέων Τολστόι (1828-1910) εξαπολύει στο βιβλίο αυτό μια δριμύτατη επίθεση κατά του...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η κοινοτική φιλοδοξία για μια κοινή πολιτιστική πολιτική Το κείμενο αποτελεί διασκευή, για τις...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Το παρακάτω πληροφοριακό κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το δεύτερο κεφάλαιο του «Εκπαιδευτικού Εγχειριδίου για Ενδυνάμωση των Νέων για την Πρόληψη της Έμφυλης...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Έκθεση Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Ενίοτε μας τίθεται από το κοινό το ερώτημα «Γιατί να δαπανούμε χρόνο, προσπάθεια και χρήμα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄...

Αρθρογραφία

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!