Ακολουθήστε με στο Facebook

29.03.2021

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήριο Αξιολόγησης – Το δράμα της λήψης αποφάσεων

Γ Λυκείου, Κριτήρια αξιολόγησης

Το δράμα της λήψης αποφάσεων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Κριτήριο Αξιολόγησης

του Κωνσταντίνου Μάντη


Κείμενο I: Το δράμα της λήψης αποφάσεων

Κάθε χρόνο εκατομμύρια νέοι πρέπει να αποφασίσουν τι θα σπουδάσουν στο πανεπιστήμιο. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική και πολύ δύσκολη απόφαση. Δέχεσαι πιέσεις από τους γονείς, τους φίλους και τους καθηγητές σου, οι οποίοι έχουν διαφορετικές απόψεις και συμφέροντα. Έχεις επίσης να αντιμετωπίσεις τους φόβους και τις φαντασιώσεις σου. Η κρίση σου συσκοτίζεται και χειραγωγείται από χολιγουντιανές ταινίες, μυθιστορήματα της σειράς και εκλεπτυσμένες διαφημιστικές καμπάνιες. Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις μια σωστή επιλογή γιατί δεν ξέρεις τι χρειάζεται για να πετύχεις σε κάθε επάγγελμα και δεν είναι σίγουρο πως έχεις μια ρεαλιστική εικόνα για τις δυνάμεις και τις αδυναμίες σου. Τι χρειάζεται για να πετύχεις ως δικηγόρος; Πώς λειτουργώ υπό πίεση; Είμαι καλός στην ομαδική δουλειά;

Μια φοιτήτρια μπορεί να πάει στη νομική επειδή έχει ανακριβή εικόνα για τις ικανότητές της και μια ακόμα πιο στρεβλή άποψη για την πραγματική δουλειά του δικηγόρου (δεν εκφωνείς δραματικούς λόγους και φωνάζεις όλη μέρα «Ένσταση, κύριε πρόεδρε!»). Στο μεταξύ, η φίλη της αποφασίζει να εκπληρώσει το παιδικό της όνειρο και να κάνει σπουδές επαγγελματικού χορού, παρότι δεν έχει την απαραίτητη σωματοδομή και πειθαρχία. Χρόνια αργότερα μετανιώνουν κι οι δυο πικρά για τις επιλογές τους. Στο μέλλον θα μπορούμε να βασιζόμαστε στην Googleγια τέτοιου είδους επιλογές. Η Googleθα μπορεί να μου πει ότι θα έχανα το χρόνο μου στη νομική ή στη σχολή μπαλέτου – αλλά ότι θα γινόμουν ένας θαυμάσιος (και πολύ ευτυχισμένος) ψυχολόγος ή υδραυλικός.

Όταν η τεχνητή νοημοσύνη θα αρχίσει να παίρνει καλύτερες αποφάσεις για τη σταδιοδρομία και ίσως και για τις σχέσεις μας, η αντίληψή μας για την ανθρωπότητα και για τη ζωή αναγκαστικά θα αλλάξει. Οι άνθρωποι σκέφτονται τη ζωή σαν ένα δράμα που αφορά τη λήψη αποφάσεων. Η φιλελεύθερη δημοκρατία και ο καπιταλισμός της ελεύθερης αγοράς βλέπουν το άτομο σαν έναν αυτόνομο φορέα που κάνει διαρκώς επιλογές σχετικά με τον κόσμο. Τα έργα τέχνης -είτε πρόκειται για θεατρικά του Σαίξπηρ, μυθιστορήματα της Τζέιν Όστεν ή φτηνιάρικες κωμωδίες του Χόλιγουντ- συνήθως περιστρέφονται γύρω από κάποια κρίσιμη απόφαση που πρέπει να πάρει ο ήρωας. Να ζει κανείς ή να μη ζει; Να παντρευτώ τον κ. Κόλινς ή τον κ. Ντάρσι;

Τι θα απογίνει αυτή η άποψη για τη ζωή καθώς θα βασιζόμαστε για τις επιλογές μας όλο και περισσότερο στην τεχνητή νοημοσύνη; Για την ώρα εμπιστευόμαστε το Netflixγια να μας προτείνει ταινίες και τους Χάρτες Googleγια να διαλέξουν αν θα στρίψουμε δεξιά ή αριστερά. Όταν όμως θα αρχίσουμε να βασιζόμαστε στην τεχνητή νοημοσύνη για να αποφασίσουμε τι θα σπουδάσουμε, πού θα εργαστούμε και ποιον να παντρευτούμε, η ανθρώπινη ζωή θα πάψει να είναι ένα δράμα αποφάσεων. Οι δημοκρατικές εκλογές και οι ελεύθερες αγορές δεν θα έχουν πια πολύ νόημα. Το ίδιο και οι θρησκείες και τα έργα τέχνης. Φανταστείτε την Άννα Καρένινα να βγάζει το κινητό της και να ρωτάει τον αλγόριθμο του Facebookαν πρέπει να μείνει παντρεμένη με τον Καρένιν ή να κλεφτεί με τον γοητευτικό κόμη Βρόνσκι.

Καθώς η αυθεντία θα περνάει από τους ανθρώπους στους αλγόριθμους μπορεί να πάψουμε να βλέπουμε τον κόσμο σαν πεδίο αυτόνομων ατόμων που αγωνίζονται να κάνουν τις σωστές επιλογές.

YuvalNoahHarari, 21 μαθήματα για τον 21ο αιώνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια

Κείμενο II: Η ποίηση και η ζωή

Δεν τελειώνει η ποίηση, όπως
κι ο ουρανός δεν τελειώνει, οι ανταύγειες της ζωής
διατηρούνε το σχήμα της μέσα στην ποίηση. Όσο
θα πηγαίνει και θα ‘ρχεται η θάλασσα, όσο
θα γεννιούνται λουλούδια και χρώματα, όσο
θα δίνουν οι άνθρωποι ο ένας στον άλλο το χέρι τους,
θα υπάρχει και η ποίηση. Η ποίηση γεννιέται
μαζί με τα πράγματα, μαζί με τον έρωτα,
μαζί με τον πόνο. Παραδείγματος χάρη,
πολλών μου σελίδων η ποίηση γεννήθηκε μαζί με τα μάτια σου.

Νικηφόρος Βρεττάκος «Οδοιπορία», Τόμος Β΄

ΘΕΜΑ Α
Να αποδώσετε συνοπτικά (60-70 λέξεις) το περιεχόμενο των τριών πρώτων παραγράφων του Κειμένου I.
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β
Β1. Να αξιολογήσετε:
α. την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα του τίτλου του Κειμένου I (μονάδες 5)
β. τη σχέση του τίτλου αυτού με το θέμα του κειμένου και τη θέση που φαίνεται να παίρνει για αυτό ο αρθρογράφος. (μονάδες 10)
Μονάδες 15

Β2.
Να εξηγήσετε σε τι αποσκοπεί η εναλλαγή εγκλίσεων στο πλαίσιο της δεύτερης παραγράφου του Κειμένου I.
Μονάδες 15

Β3.
Πώς τεκμηριώνει ο συγγραφέας (Κείμενο I) στην 4η παράγραφο τη διαπίστωσή του πως η ζωή: «θα πάψει να είναι ένα δράμα αποφάσεων». Θεωρείτε την τεκμηρίωσή του πειστική;
Μονάδες 10

ΘΕΜΑ Γ
Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το κύριο θέμα του ποιήματος (Κείμενο II); Να τεκμηριώσετε την άποψή σας αξιοποιώντας τους κατάλληλους κειμενικούς δείκτες. (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ
Πρόκειται να συμμετάσχετε με ομιλία 300-350 λέξεων σε συζήτηση που γίνεται στο σχολείο σας σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Έχοντας διαβάσει το κείμενο και με την ιδιότητά σας ως μαθητή/μαθήτριας της Γ΄ Λυκείου, αποφασίζετε στην ομιλία σας να εξηγήσετε γιατί η επιλογή αντικειμένου σπουδών αποτελεί μια «πολύ δύσκολη απόφαση».
Μονάδες 30

Ενδεικτικές απαντήσεις

ΘΕΜΑ Α
Ο συγγραφέας αναφέρεται στη θεώρηση της ζωής από τους ανθρώπους ως ενός «δράματος» σχετικά με τη λήψη αποφάσεων. Η επιλογή αντικειμένου σπουδών, για παράδειγμα, από τους νέους συνιστά μια τέτοια κρίσιμη και δύσκολη απόφαση. Υπό την πίεση οικείων και φίλων, αγνοώντας τις πραγματικές απαιτήσεις κάθε επαγγέλματος, αλλά και τις δικές τους δυνατότητες, οι νέοι καλούνται να κάνουν τη «σωστή» επιλογή. Η αντίληψη αυτή, ωστόσο, ενδέχεται να αλλάξει δραστικά, όταν ανάλογες επιλογές θα λαμβάνονται με τη συνδρομή της τεχνητής νοημοσύνης.

ΘΕΜΑ Β
Β1.α. Η αξιοποίηση της ονοματοποίησης στο πλαίσιο του αρηματικού αυτού τίτλου, ενισχύει τη νοηματική του πυκνότητα και κατ’ επέκταση την αποτελεσματική δήλωση του κεντρικού του μηνύματος. Η μεταφορική χρήση, άλλωστε, της λέξης «δράμα», η οποία λειτουργεί ως σχόλιο σε ό,τι αφορά τη «λήψη αποφάσεων» προσδίδει μια χιουμοριστική χροιά στον τίτλο και κεντρίζει το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Συνάμα, ο διαπιστωτικός χαρακτήρας του τίτλου έχει περαιτέρω αντίκτυπο στον αναγνώστη, εφόσον αναφέρεται σε μία κατάσταση οικεία στους περισσότερους ανθρώπους. Επιτυγχάνει, υπ’ αυτή την έννοια, να επηρεάσει και συναισθηματικά τον αποδέκτη, καθώς προσεγγίζει ένα συχνό του βίωμα.

Β1.β. Στον τίτλο του κειμένου επισημαίνεται η δυσκολία που συνοδεύει τη λήψη αποφάσεων για τους ανθρώπους και υποδηλώνεται το πόσο αυτή η κατάσταση τους ταλαιπωρεί. Πρόκειται για ένα θέμα το οποίο ο συντάκτης προσεγγίζει κυρίως με την παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων. Εκτενέστερα παρουσιάζονται οι διάφορες  παράμετροι που καθιστούν για τους νέους εξαιρετικά δύσκολη την επιλογή αντικειμένου σπουδών, ενώ ακολουθούν και συντομότερες αναφορές για άλλες κρίσιμες αποφάσεις, όπως είναι η επιλογή συζύγου ή η επιλογή χώρου εργασίας. Ο συγγραφέας τονίζει, μάλιστα, όχι μόνο τη δυσκολία λήψης αυτών των αποφάσεων, αλλά και την πιθανότητα αυτές να είναι λανθασμένες.
Σε ό,τι αφορά το θέμα αυτό η άποψη του συγγραφέα είναι πως στο μέλλον οι άνθρωποι θα πάψουν να βλέπουν τη ζωή «σαν ένα δράμα» που σχετίζεται με τη λήψη αποφάσεων, διότι θα μπορούν να λαμβάνουν βοήθεια από τους αλγόριθμους και την τεχνητή νοημοσύνη. Δημοφιλείς εφαρμογές, όπως είναι η Googleκαι το Facebook, θα μπορούν να αξιοποιούν το πλήθος των δεδομένων που διαθέτουν για κάθε χρήστη παρέχοντάς του εξατομικευμένη καθοδήγηση.

Β2. Στο πλαίσιο της δεύτερης παραγράφου ο συγγραφέας καταφεύγει σε εναλλαγές μεταξύ υποτακτικής και οριστικής έγκλισης, προκειμένου να υποδείξει ποια στοιχεία του παραδείγματος που καταγράφει κινούνται στην κατεύθυνση του ενδεχόμενου ή του επιθυμητού και ποια συνιστούν μια πραγματική και βέβαιη κατάσταση. Ειδικότερα, όταν αναφέρεται στις πιθανές επιλογές σπουδών των δύο φοιτητριών αξιοποιεί την υποτακτική για να δηλώσει το ενδεχόμενο (μπορεί να πάει στη νομική) και το επιθυμητό (αποφασίζει να εκπληρώσει το παιδικό της όνειρο). Όταν, όμως, επεξηγεί γιατί οι επιλογές αυτές είναι λανθασμένες χρησιμοποιεί την οριστική προκειμένου να τονίσει πως οι αιτίες αυτές αποτελούν μια δεδομένη πραγματικότητα για πολλούς νέους ανθρώπους. Υπ’ αυτή την έννοια, η άγνοια των ικανοτήτων είναι κάτι το πραγματικό (επειδή έχει ανακριβή εικόνα για τις ικανότητές της / παρότι δεν έχει την απαραίτητη σωματοδομή και πειθαρχία), όπως και η ελλιπής πληροφόρηση για τις απαιτήσεις των επαγγελμάτων (-επειδή έχει- μια ακόμη πιο στρεβλή άποψη για την πραγματική δουλειά του δικηγόρου). Αντιστοίχως η προοπτική να μετανιώσουν για τις λανθασμένες τους επιλογές συνιστά μια βέβαιη κατάσταση (χρόνια αργότερα μετανιώνουν κι οι δυο πικρά).
Ακολούθως, ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την υποτακτική έγκλιση για να δηλώσει κάτι που είναι δυνατό να συμβεί με την αξιοποίηση της τεχνολογίας (θα μπορούμε να βασιζόμαστε στην Google / θα μπορεί να μου πει), καθώς και την οριστική για να υποδηλώσει την εγκυρότητα των σχετικών συμβουλών (ότι θα έχανα το χρόνο μου / ότι θα γινόμουν ένας θαυμάσιος ψυχολόγος ή υδραυλικός).

Β3. Ο συγγραφέας ισχυρίζεται πως οι άνθρωποι θα πάψουν να βλέπουν τη ζωή σαν ένα δράμα αποφάσεων, όταν θα αρχίσουν να βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη για να λαμβάνουν κρίσιμες αποφάσεις. Στο πλαίσιο του συλλογισμού αυτού το τελικό, θετικό αποτέλεσμα για τους ανθρώπους, ότι, δηλαδή, δεν θα αγωνιούν πια σχετικά με τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, θα προκύψει όταν στη διαδικασία αυτή αξιοποιηθούν οι ισχυρές δυνατότητες των αλγορίθμων να επεξεργάζονται πλήθος δεδομένων προκειμένου να οδηγούνται σε αξιόπιστα συμπεράσματα. Το επιχείρημα αυτό λαμβάνει περαιτέρω τεκμηρίωση με τη χρήση οικείων παραδειγμάτων από την καθημερινή ζωή. Όπως, δηλαδή, οι άνθρωποι εμπιστεύονται τους Χάρτες της Google για να τους κατευθύνουν στον επιθυμητό προορισμό ή όπως εμπιστεύονται το Netflix για να τους προτείνει ταινίες, με βάση τις συνήθεις επιλογές τους, κατά τρόπο παρόμοιο, οι αλγόριθμοι επεξεργαζόμενοι τις πληροφορίες που διαθέτουν για κάθε άτομο θα μπορούν να του παρέχουν καθοδήγηση και για πιο σύνθετες και κρίσιμες αποφάσεις.
Η τεκμηρίωση της διαπίστωσης του συγγραφέα είναι πειστική, εφόσον η προϋπόθεση που θέτει, η αξιοποίηση, δηλαδή, της τεχνητής νοημοσύνης, έχει ήδη υπαρκτό συμβουλευτικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων. Η ενίσχυση, επομένως, της ήδη υπάρχουσας εμπιστοσύνης των ανθρώπων στην αξιοπιστία των πορισμάτων της τεχνητής νοημοσύνης μοιάζει εύλογη και πολύ πιθανή. Υπ’ αυτή την έννοια και με δεδομένο πως το πέρασμα σε αυτή τη διαδικασία θα γίνει σταδιακά, η διαπίστωση του συγγραφέα εμφανίζεται επαρκώς τεκμηριωμένη.

ΘΕΜΑ Γ
Κύριο, κατά τη γνώμη μου, θέμα του ποιήματος είναι η διαρκής και στενή σχέση ανάμεσα στην ποιητική τέχνη και τον ανθρώπινο βίο, όπως αυτό δηλώνεται ήδη από τον τίτλο (Η ποίηση και η ζωή). Με τη χρήση μιας αναλογίας (Δεν τελειώνει η ποίηση, όπως κι ο ουρανός), καθώς και χρονικών προτάσεων δοσμένων με ασύνδετο σχήμα (όσο θα πηγαίνει…, όσο θα γεννιούνται…, όσο θα δίνουν…) το ποιητικό υποκείμενο επιχειρεί να αναδείξει τόσο το αέναο της ποίησης, όσο και τα ποικίλα ερεθίσματα που τροφοδοτούν τη δημιουργία της. Η ποίηση, άλλωστε, όπως αυτό φανερώνεται με τη χρήση μιας μεταφοράς (οι ανταύγειες της ζωής διατηρούνε το σχήμα της) κι ενός ακόμη ασύνδετου σχήματος (μαζί με τα πράγματα, μαζί με τον έρωτα, μαζί με τον πόνο) έχει τη δυνατότητα να αποτυπώνει, να διαφυλάττει και να διαιωνίζει κάθε συναίσθημα και κάθε έκφανση του φυσικού ή ψυχικού κάλλους, γι’ αυτό και διατηρεί σταθερή τη θέση της πλάι στους ανθρώπους. Το ποιητικό υποκείμενο, μάλιστα, καταφεύγει σ’ ένα παράδειγμα από τη δική του ζωή, προκειμένου να καταστήσει εμφανέστερη την επαφή της ποιητικής τέχνης με τον ανθρώπινο βίο (πολλών μου σελίδων η ποίηση γεννήθηκε μαζί με τα μάτια σου).
Προσωπικά θεωρώ πως η συνεχής παρουσία της ποίησης στη ζωή των ανθρώπων είναι εύλογη, εφόσον μέσω της ιδιαίτερης αυτής τέχνης οι άνθρωποι έχουν τη δυνατότητα να μοιράζονται μεταξύ τους τις εμπειρίες, τα συναισθήματα, τους φόβους αλλά και τις ελπίδες τους.

ΘΕΜΑ Δ
Αξιότιμοι κύριοι καθηγητές, αγαπητοί συμμαθητές

Στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αυτή συζήτηση που διενεργείται στο σχολείο μας σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό, θα ήθελα να συνεισφέρω, ως μαθητής της Γ΄ Λυκείου, κατευθύνοντας την προσοχή σας σε μια κρίσιμη πτυχή του θέματος αυτού. Στις παραμέτρους που καθιστούν για εμάς τους νέους εξαιρετικά δύσκολη την επιλογή αντικειμένου σπουδών.

Ένα πρώτο κρίσιμο στοιχείο είναι το γεγονός πως δεν έχουμε πάντοτε μια ξεκάθαρη εικόνα των δυνατοτήτων, όπως και των αδυναμιών μας, εφόσον κινούμαστε συνήθως σ’ ένα οικείο πλαίσιο μαθητικών δραστηριοτήτων. Μη έχοντας έρθει αντιμέτωποι με την ευκαιρία ή την πρόκληση να αξιοποιήσουμε τις ικανότητές μας σ’ ένα επαγγελματικό περιβάλλον ή σ’ ένα πλαίσιο που θα χρειαστεί να λειτουργήσουμε τελείως αυτόνομα, ώστε να διαπιστώσουμε το πώς ανταποκρινόμαστε, περισσότερο εικάζουμε το ποιες είναι οι δυνατότητές μας παρά τις γνωρίζουμε.

Κατά τρόπο αντίστοιχο, βέβαια, δεν έχουμε σαφή εικόνα μήτε των ειδικότερων απαιτήσεων που έχουν οι επιμέρους πανεπιστημιακές σχολές, μήτε, πολύ περισσότερο, τα διάφορα επαγγέλματα. Χωρίς τη διάθεση να φανώ υπερβολικός, στο μεγαλύτερο βαθμό διαμορφώνουμε μια μερική εικόνα για τις σχολές και τα επαγγέλματα που μας ενδιαφέρουν από πληροφορίες που συλλέγουμε τυχαία και αποσπασματικά. Η αναλυτική, ειλικρινής και έγκυρη ενημέρωση που θα θέλαμε να λαμβάνουμε για τα κρίσιμα αυτά ζητήματα απουσιάζει τόσο από τον χώρο του σχολείου όσο και από την τοπική μας κοινωνία.

Μόνοι οδηγοί μας σε ό,τι θα έπρεπε να συνιστά μια προσεκτική αξιολόγηση και συνεκτίμηση δεδομένων είναι οι γονείς, οι καθηγητές και οι φίλοι μας. Το ζήτημα, ωστόσο, είναι πως, αν και δοσμένες με αγαθές προθέσεις, οι συμβουλές των γονιών μας, όπως και των ανθρώπων του περιβάλλοντός μας, εμπεριέχουν -συγκαλυμμένες κάποτε- δικές τους προσδοκίες ή είναι βασισμένες σε κριτήρια που δεν ανταποκρίνονται κατ’ ανάγκη σε ό,τι επιζητούμε εμείς. Μια τόσο σημαντική επιλογή, όμως, όπως είναι η επιλογή αντικειμένου σπουδών δεν μπορεί να γίνει με γνώμονα το τι μοιάζει επαγγελματικά αξιοποιήσιμο στους γονείς μας, ούτε με βάση το τι θέλουν να σπουδάσουν οι φίλοι μας.

Προκειμένου να προχωρήσουμε στην κρίσιμη αυτή απόφαση με αίσθηση επαρκούς βεβαιότητας, χρειαζόμαστε αφενός ευκαιρίες να γνωρίσουμε καλύτερα το εύρος των δυνατοτήτων και των αδυναμιών μας, κι αφετέρου ουσιαστική πληροφόρηση για τις διαθέσιμες επιλογές. Ζητούμενα στα οποία θα μπορούσε να δώσει, ως ένα βαθμό, απάντηση το ίδιο το σχολείο, τόσο με την υιοθέτηση περισσότερων δραστηριοτήτων αυτενέργειας, όσο και με τη συστηματικότερη παρουσίαση των ποικίλων επαγγελματικών επιλογών.

Σας ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας!

Κριτήρια αξιολόγησης

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού Απόσπασμα από άρθρο του Θεμιστοκλή Κατσαούνη, απόφοιτου ΕΑΠ, Τμήμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, 11/01/2020,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα Ο δεσμός ανθρώπου-ζώου είναι ιδιαίτερα σημαντικός αφού τα κατοικίδια ζώα όχι μόνο παρέχουν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών του Κωνσταντίνου Μάντη - Η ενημέρωση του παιδιού για το ζήτημα της υιοθεσίας Η συζήτηση για την υιοθεσία δεν διαφέρει από τη συζήτηση για άλλα σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν από κοινού οι...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων) του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» Τη σπρώχνουν στο έδαφος, της δίνουν άγρια χαστούκια, της τραβάνε τα μαλλιά, την κλωτσάνε. Τη χτυπάνε δύο και τρεις μαζί,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Πώς η τεχνητή νοημοσύνη εκτοξεύει τα fake news αλλοιώνοντας όσα βλέπουμε γύρω μας Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη μιμείται όλο και πιο...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο Το Kέντρο Εικονικής Περίθαλψης του νοσοκομείου Mercy στο Σεντ...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων Το κείμενο του Αντώνη Αντωνιάδη έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό «Θέματα αναισθησιολογίας και εντατικής ιατρικής». Ουδείς θεωρεί...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ενεργός Πολιτειότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ενεργός Πολιτειότητα - Συμμετοχική αντίληψη της ενεργού ιδιότητας του πολίτη Η πολιτειότητα, είναι η ιδιότητα του να είναι κανείς πολίτης. Η ενεργός πολιτειότητα περιλαμβάνει την...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; 1. Εάν ρωτήσετε οποιοδήποτε ζευγάρι που περιμένει παιδί τι εύχεται για το μωρό του, η πιθανότερη απάντησή του θα είναι:...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Η επιλογή μεταξύ προσωπικής ή απρόσωπης σύνταξης στο πλαίσιο ενός μη λογοτεχνικού κειμένου συνιστά μια ενδιαφέρουσα γλωσσική επιλογή, υπό την έννοια πως ο γράφων έχει τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων Έκθεση Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Με τις εγκλίσεις δηλώνεται πώς θέλουμε να παρουσιάσουμε κάθε φορά αυτό που σημαίνει το ρήμα. Τροπικότητες ονομάζονται οι διάφορες σημασιολογικές λειτουργίες που εκφράζονται με τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα Εισαγωγικό σημείωμα Στην πραγματεία του "Περί Παιδαγωγικής" (1803) ο Ιμμάνουελ Καντ περιλαμβάνει μια σειρά...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Τα σύγχρονα μουσεία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Τα σύγχρονα μουσεία [1] Οι κοινωνικές, πολιτικές, επιστημονικές, επιστημολογικές και πολιτισμικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες, κυρίως από τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Ο διάλογος –είτε προέρχεται από ένα πρόσωπο είτε από περισσότερα– ασκεί στην ψυχή του ακροατή έντονη παιδευτική επίδραση, όπως άλλωστε όλα τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη» Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τι είναι τέχνη Ο Ρώσος συγγραφέας και στοχαστής Λέων Τολστόι (1828-1910) εξαπολύει στο βιβλίο αυτό μια δριμύτατη επίθεση κατά του...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η κοινοτική φιλοδοξία για μια κοινή πολιτιστική πολιτική Το κείμενο αποτελεί διασκευή, για τις...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Το παρακάτω πληροφοριακό κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το δεύτερο κεφάλαιο του «Εκπαιδευτικού Εγχειριδίου για Ενδυνάμωση των Νέων για την Πρόληψη της Έμφυλης...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Έκθεση Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Ενίοτε μας τίθεται από το κοινό το ερώτημα «Γιατί να δαπανούμε χρόνο, προσπάθεια και χρήμα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Έφηβοι στην πρίζα

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Έφηβοι στην πρίζα

Έφηβοι στην πρίζα Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Έφηβοι στην πρίζα 1.     Η γενιά των σημερινών εφήβων, την οποία οι κοινωνιολόγοι ονομάζουν Generation Z ή iGeneration, με το «i» να λειτουργεί για προφανείς...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄...

Αρθρογραφία

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.