Ακολουθήστε με στο Facebook

Το ερώτημα πλέον είναι ξεκάθαρα απλό: Είναι η προσαρμογή τού ανθρώπου στην κλιματική αλλαγή απτό τεκμήριο τής συνέχειας μας στο χρόνο ή όχι; Προσαρμογή ώστε το μέλλον μας να είναι βιώσιμο, ώστε η αειφορία να γίνει παγκόσμιο εφαρμοσμένο πρότυπο, ώστε η ανάπτυξη να περιλαμβάνει στον πρωταρχικό της σχεδιασμό τη βιωσιμότητα των φυσικών πόρων. Οι επιπτώσεις τής ανθρώπινης δραστηριότητας στο κλίμα φαίνεται πως έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες της κοινότητας του πλανήτη μας επιθυμούν να ασκείται η πολιτική αλλά η πολιτική δυστυχώς ακόμα δεν έχει καταφέρει να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ασκείται η οικονομική δραστηριότητα σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα υπερκέρδη τού δυτικού κόσμου έχουν πληγώσει βαθύτατα τη Γη, οι χώρες του τρίτου κόσμου υποφέρουν, η φτώχεια επιστρέφει δριμύτερη σε πολλές περιοχές του πλανήτη, οι μεταναστευτικές ροές αυξάνονται, η ενέργεια μετατρέπεται στο χρυσό τής νέας εποχής κι έχει πάψει πια να αποτελεί αυτονόητο κοινωνικό αγαθό. Πόσο ακόμα όμως μπορεί να αντέξει η Γη; Και πόσο οι άνθρωποί της;

Στη Γλασκώβη της Σκωτίας κρίνεται αυτές τις ημέρες το μέλλον τής ίδιας της ανθρωπότητας. Η συγκλονιστική κλίμακα με την οποία συμβαίνουν πια οι αλλαγές είναι σχεδόν βέβαιο πως θα οδηγήσουν σε κατάρρευση τον βιομηχανικό μας πολιτισμό σε πολύ συντομότερο χρονικό διάστημα απ’ όσο φανταζόμαστε αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα ανατροπής τής υφιστάμενης κατάστασης. Η αυταπάτη της εφήμερης κι εν πολλοίς επίπλαστης ευημερίας έχει αποδειχτεί πως δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια αυτοκτονική, για τον πολιτισμό μας, ουτοπία η οποία αν και υποστηρίζεται από ισχυρούς ανθρώπους δυστυχώς δεν έχει σχεδιαστεί στο πλαίσιο ενός ολιστικού οράματος ανάπτυξης στη βάση τής βιωσιμότητας του βιολογικού μας κόσμου. Γι’ αυτό και ο χρόνος των ανθρώπων έπαψε προ πολλού να είναι ερωτικός με το μέλλον κι έχει καταστεί πια αυστηρά αγχωτικός στο κάδρο μιας διαρκούς αβεβαιότητας που επικρέμεται σαν την δαμόκλειο σπάθη πάνω από τις επόμενες γενιές των ανθρώπων.

Το μεγαλύτερο ίσως αγκάθι τού προβλήματος είναι η χρηματοδότηση για την αντιμετώπιση της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής μιας και από πολλούς αυτό εκλαμβάνεται όχι ως μια πρωταρχική ανάγκη για την ίδια την επιβίωση του ανθρώπινου είδους αλλά ως μια αχρείαστη σπατάλη του δυτικού κόσμου. Την ίδια στιγμή, έχει διαπιστωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις οι εξαγγελίες για πράσινη οικονομία και πράσινη ανάπτυξη από κυβερνήσεις κι εταιρείες γίνονται -μάλλον- ως προωθητικές ενέργειες προϊόντων και πολιτικών στη βάση ενός κοινωνικού ρεύματος με το οποίο επιθυμούν να συμπλεύσουν, χωρίς ωστόσο οι προωθούμενες καινοτομίες να απευθύνονται σε όλα τα κοινωνικά στρώματα. Διότι, κι αυτό πρέπει να επισημανθεί, στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι πράσινες αλλαγές γίνονται είτε ερήμην είτε εις βάρος των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων ακόμα και στον ίδιο το δυτικό πολιτισμό που τις ευαγγελίζεται ως μονόδρομο για το μέλλον.

Ο κόσμος αγωνίζεται για τη ζωή που χάνεται και διαφεύγει από ένα αύριο το οποίο δεν του ανήκει πια μιας και ήδη εδώ και χρόνια το έχει υποθηκεύσει στις ρήτρες της υπερεκμετάλλευσης των φυσικών πόρων. Η Σύνοδος για την κλιματική αλλαγή πριν πάρει οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει ενδεχομένως να αναλογιστεί την ίδια την υπαρξιακή απειλή που ελλοχεύει στο επόμενο ακραίο καιρικό φαινόμενο, στην επόμενη πλημμύρα, στην επόμενη πυρκαγιά, στην επόμενη ξηρασία. Σ’ όλα αυτά που χτες ήταν σπάνια και σήμερα είναι ο αδιάψευστος κανόνας της ληστρικής παρακμής του πολιτισμού μας. Και να αφουγκραστούν ενδεχομένως και τον ίδιο τον πλανήτη μας πια χωρίς περιστροφές και δικαιολογίες. «Όπου και να σταθεί, ο άνθρωπος με πληγώνει» θα φώναζε η Γη μας αν είχε φωνή. Φωνή που να ακούγεται στα αυτιά των ηγετών τούτες τις κρίσιμες ημέρες της ανθρωπότητας.

Από το άρθρο

Το μεγαλύτερο ίσως αγκάθι τού προβλήματος είναι η χρηματοδότηση για την αντιμετώπιση της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής μιας και από πολλούς αυτό εκλαμβάνεται όχι ως μια πρωταρχική ανάγκη για την ίδια την επιβίωση του ανθρώπινου είδους αλλά ως μια αχρείαστη σπατάλη του δυτικού κόσμου.

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.