Ακολουθήστε με στο Facebook

29.12.2024

Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Αρθρογραφία

Οι παππούδες μας, με την ασύχαστη σκέψη και τον νουνεχή τους ιδρώτα, καλλιέργησαν σε τούτο τον τόπο όχι μόνο την καρποφόρα γη τους αλλά κυρίως την άπλαστη συνείδηση των ανθρώπων, σπέρνοντας σπόρους ελευθερίας, επαληθευμένης και χρηστικής για τον άνθρωπο επιστήμης κι αληθινής δημοκρατίας. Έσπειραν όμως κι αυτό το αμιγώς ελληνικό κι ανάδελφο γνώρισμα, το φιλότιμο, το οποίο όμως ο δυτικός κόσμος προσπέρασε γιατί δεν μπόρεσε να αντιληφθεί και να κατανοήσει τη σημαντικότητα και την κοινωνική του χρησιμότητα. Γιατί τούτο το ελληνικό χαρακτηριστικό, ως στοιχείο ευσυνειδησίας και ευαισθησίας, είναι άρρηκτα συνυφασμένο αφενός με το κοινωνείν, που δεν αποτελεί προτεραιότητα της Δύσης, με την πρόταξη δηλαδή των κοινών και της πόλης έναντι του ατομικού, και αφετέρου με το χρόνο. Με το χρόνο τού τώρα, τού σήμερα, γιατί το φιλότιμο είναι πράξη και όχι υπόσχεση και δεν μπορεί να υπάρξει σε χρόνο μελλοντικό, στο χρόνο τού αύριο, αφού πάντοτε η ανάγκη και η χρεία είναι στοιχείο τού παρόντος. Λογάριαζαν άλλωστε το αύριο μόνο ως το αποθετήριο της υστεροφημίας τους και όχι ως μέλλοντα χρόνο απόδοσης επενδύσεων και κερδοφορίας, όπως ο παρατηρητής θα διαπιστώσει ότι συμβαίνει στις μέρες μας. Η κοινωνική εμπειρία τού σήμερα άλλωστε δεν προϋποθέτει -δυστυχώς- την ύπαρξη πολιτών, κοινωνών αρχής δηλαδή κατά το αριστοτελικό πρότυπο, αλλά μονάδων παραγωγής οικονομικών μεγεθών!

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο. Το ατομικό κυριαρχεί πια επί του συλλογικού, επιτρέποντας στην οικονομία να πορεύεται ασύδοτη στις μέρες μας εκτοπίζοντας τις ανθρωποκεντρικές ιδέες από την πολιτική, την κοινωνία, την εκπαίδευση ακόμα κι από τις τέχνες σε ορισμένες περιπτώσεις! Ο σημερινός άνθρωπος δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στις ανάγκες του όχι γιατί δε θέλει ή δεν μπορεί ή επειδή ενδεχομένως είναι τεμπέλης, αλλά γιατί το οικονομικό σύστημα δρα με τόσο υπέροχα μελετημένο τρόπο, που στοχεύει διαρκώς, ως εμμονικός αυτοσκοπός του, στη δημιουργία χρέους και στη συνέχεια στη μετουσίωσή του σε ατέρμονη (και ανεξόφλητη) οφειλή από την οποία αποκομίζει τεράστια οφέλη. Ο άνθρωπος όμως υποφέρει μέσα σε αυτό το οικονομικό καθεστώς και μέσα στην κοινωνική του μοναξιά.

Η κοινωνία μεταλλάχθηκε από ιδεατός χώρος συνύπαρξης σε άφθορο μηχάνημα παραγωγής αγωνίας και φόβου, συμπαρασύροντας σε αυτή της την μετάλλαξη και τον ανθρώπινο βίο. Έχει καταστεί στην εποχή μας μια ανθρωποφέρουσα οντότητα μέσα στην οποία δραματουργείται η σύγχρονη Οδύσσεια: Ο πολίτης σήμερα ομοιάζει με μια ωχρή αντανάκλαση της σκιάς του, μαθαίνει από τα γεννοφάσκια του να εξουδετερώνει τη φαντασία του και να ικανοποιείται αναζητώντας και κυνηγώντας τα κίβδηλα υποκατάστατα ελπίδας που, εμπορευματοποιημένα πια, σερβίρονται στα αφηγηματικά παραληρήματα των προεκλογικών υποσχέσεων. Ο εκπεσμός της ζωής του σε μια καθημερινότητα υποθηκευμένη και χωρίς προοπτική ανάκαμψης, τον οδηγεί σε έναν βίο σχεδόν σε προσφυγιά, εκτός του συναρπαστικού ανθρώπινου μεγαλείου. Καλείται να αναμετρηθεί με τις συνέπειες της θηριώδους ορμής που έχει εγκαθιδρύσει το παγκοσμιοποιημένο οικονομικό κατεστημένο χωρίς την παραμικρή δυνατότητα να σταθεί επαρκώς απέναντί του για να το αντιμετωπίσει. Για τον άνθρωπο – πολίτη όμως, το νόημα τού κόσμου δεν βρίσκεται στους οικονομικούς δείκτες, βρίσκεται έξω από αυτούς, κάπου ανάμεσα στο φιλότιμο που αργοπεθαίνει και στο πολύτιμο σήμερα που αχρείαστα δαπανάται εις βάρος τού αύριο. Και στην ξεχασμένη αλήθεια του κοινωνείν που χρόνια τώρα φθίνει κι αυτό. Και κάπως έτσι κατεβαίνουμε για ακόμα μία φορά ως μονάδες τα σκαλοπάτια προς μια νέα χρονιά, προς το 2025…

Από το άρθρο

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο.

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.