Ακολουθήστε με στο Facebook

29.10.2019

Κάποτε υπήρχε θάλασσα εδώ…

Αρθρογραφία

Στην απαρχή της λογικής του, ο άνθρωπος, αυτός ο Homo sapiens, κατάλαβε πως δύο πράγματα είναι ξεχωριστά, ο ίδιος μέσα στη συνείδησή του κι η Φύση μέσα στα μάτια και τις ανέσπερες αισθήσεις του. Ονόμασε καθετί σωστό κι αρμονικό «φυσικό», προερχόμενο δηλαδή από τη Φύση. Κι ό,τι καλό είχε μέσα στην ψυχή του το ονόμασε «έμφυτο», την ανάσα του «φυσιολογική» και το πρόσωπό του το ίδιο το είπε «φυσιογνωμία» συνδέοντας την όψη του με τη ίδια τη Φύση, τόσο σημαντική κατάλαβε πως ήταν γι’ αυτόν! Έπλεξε την ύπαρξή του στο ίδιο υφαντό με εκείνο της Φύσης και θεοποίησε το νερό, τον αέρα, το φως και τη θάλασσα. Τα θεοποίησε όχι γιατί τα φοβήθηκε αλλά γιατί τα σεβάστηκε και θέλησε να τους δώσει την αξία που τους έπρεπε. Τα ξεχώρισε από οτιδήποτε α-φύσικο που καμιά ιδεολογία, φιλοσοφία ή δόγμα δεν μπόρεσε να δικαιολογήσει ως αληθινό.

Η πιο όμορφη θάλασσα είναι αυτή που δεν έχουμε ταξιδέψει ακόμα, έγραψε ο ποιητής[1]. Η θάλασσά του είναι αυτή που δεν είδε ακόμα ο ταξιδευτής και μέσα του παλεύοντας η προσμονή με την ελπίδα ζυμώνουν μια εικόνα ιδανική γι’ αυτό που πρόκειται να έρθει. Αλληγορικά μίλησε βεβαίως γράφοντας τα λόγια αυτά, αλλά σήμερα κινδυνεύουμε κυριολεκτικά να μην έχουμε θάλασσα να ταξιδέψουμε γιατί μέρα με τη μέρα γίνεται πλαστική και γεμάτη δηλητήριο. Ποιο όνειρο άλλωστε μπορεί ταξιδέψει μέσα σε πλαστικούς ορίζοντες και ποια ελπίδα ζει σαν την ποτίζει κανείς με φαρμάκι; Τα καλοκαίρια μας θα γίνουν στεγνά κι οι χειμώνες θα πάψουν να ρίχνουν χιόνι. Αυτό το λευκό που στέλνει ο ουρανός να αγκαλιάσει ερωτικά τη Γη θα λείψει, θα γίνει ανάμνηση για μας και άγνωστη εικόνα για τα εγγόνια μας. Κι όταν η έρημος θα γεμίζει με σκόνη τις αισθήσεις μας θα καταλάβουμε πως ο άνθρωπος έπαψε να είναι σοφός, πως ακολούθησε έναν δρόμο ολισθηρό και παγωμένο σαν τα τριάντα αργύρια για τα οποία πρόδωσε το Περιβάλλον. Η Φύση μάς γεννά κι η ίδια μάς πεθαίνει γιατί έχει μνήμη και θυμάται πως κάθε πληγή πρέπει να την επουλώσει, κάθε αρχή έχει συνάμα κι ένα τέλος. Κι όσο κι αν προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε πως κάθε γέννημά της μπορούμε να το βάλουμε στο ζύγι και να του δώσουμε αξία ονομαστική σε χρήμα, εκείνη δεν μας ακούει. Ούτε θα μας ακούσει όταν έρθει η ώρα να ουρλιάξουμε γιατί πνίγει την ανάσα μας το οξυγόνο που χάθηκε μέσα στις εξατμίσεις των πολυεθνικών κι έγινε τοξικό, παρά μονάχα θα κλάψει γιατί δεν σεβαστήκαμε το ίδιο μας το σπίτι. Θα κλάψει και θα επουλώσει την πληγή της σβήνοντάς μας από πάνω της.

Το τραγικό πρόβλημα της υποβάθμισης του περιβάλλοντος είναι πρωτίστως πρόβλημα του πολιτισμού μας. Του παγκόσμιου πολιτισμού αλλά και του ατομικού μας. Ζούμε παρά φύση, ονειρευόμαστε παρά φύση, απαιτούμε παρά φύση. Τίποτα δεν μας ανησυχεί πια παρά το γεγονός ότι βλέπουμε λιγότερα πουλιά στον ανοιξιάτικο ουρανό, γευόμαστε όλο και λιγότερες γεύσεις στα άγευστα πια φρούτα, εμφιαλώνουμε την ίδια τη ζωή και την πουλάμε αποτιμώντας τη σε δολάρια και σε ευρώ. Λες και η Φύση έχει ανάγκη να πληρωθεί με χρήμα. Ίσως θα πρέπει να κάνουμε ένα ταξίδι ψηλά στον ουρανό για να δούμε από κάτω τη νεκρή φύση που απλώνεται παντού στη Γη σαν καρκίνωμα, να δούμε το μαχαίρι που λίγο λίγο έχουμε μπήξει οι ίδιοι βαθιά μέσα στο λαιμό μας. Να θυμηθούμε πως κάποτε υπήρχε πράσινο εδώ και πουλιά και ζώα και αέρας που μύριζε ζωή. Και μια θάλασσα καθαρή και γαλάζια υπήρχε εδώ. Αλλά αντέχει ο ουρανός να μας σηκώσει;

[1] Στίχος από το ποίημα «Η πιο όμορφη θάλασσα» του Τούρκου ποιητή Ναζίμ Χικμέτ

Από το άρθρο

Η Φύση μάς γεννά κι η ίδια μάς πεθαίνει γιατί έχει μνήμη και θυμάται πως κάθε πληγή πρέπει να την επουλώσει, κάθε αρχή έχει συνάμα κι ένα τέλος. Κι όσο κι αν προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε πως κάθε γέννημά της μπορούμε να το βάλουμε στο ζύγι και να του δώσουμε αξία ονομαστική σε χρήμα, εκείνη δεν μας ακούει. Ούτε θα μας ακούσει όταν έρθει η ώρα να ουρλιάξουμε γιατί πνίγει την ανάσα μας το οξυγόνο που χάθηκε μέσα στις εξατμίσεις των πολυεθνικών κι έγινε τοξικό, παρά μονάχα θα κλάψει γιατί δεν σεβαστήκαμε το ίδιο μας το σπίτι. Θα κλάψει και θα επουλώσει την πληγή της σβήνοντάς μας από πάνω της.

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.

Αρθρογραφία
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου
Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η ουσία της Φύσης απέναντι στην αλήθεια του ανθρώπου

Η Φύση, όποια τελικά κι αν είναι αυτή, δεν είναι μια στατική κατάσταση αλλά μια διαρκώς εξελισσόμενη διαδικασία, η οποία δεν είναι δυνατόν να εγκιβωτιστεί στα ασφυκτικά πλαίσια της ανθρώπινης αντίληψης με κανόνες μαθηματικούς ή θρησκευτικούς ή ακόμα και φιλοσοφικούς. Ως εκ τούτου, λόγω της -εκστατικής για τον άνθρωπο- αχρονικότητάς της δεν είναι δυνατόν να διαθέτει παγιωμένη συλλογιστική, κατά τα ανθρώπινα πρότυπα, ώστε να καταστεί παραγωγός ηθικών κανόνων.

Αρθρογραφία
Το νόημα της Δημοκρατίας
Το νόημα της Δημοκρατίας

Το νόημα της Δημοκρατίας

Η Δημοκρατία δεν είναι απλώς μια χρηστική κοσμοθεωρία που ενεργεί εργαλειακά σε πολιτικό και πολιτειακό επίπεδο, αντίθετα, είναι ένας σημαντικός δημιουργός ανθρωποκεντρικών θεσμών και αξιών, έστω κι αν ενίοτε αυτές είναι φθαρτές στο διάβα του χρόνου. Είναι επίσης, ένας από τους σπουδαιότερους καταλύτες που μετουσιώνουν τον ατομικό ανθρώπινο βίο σε έλλογη κοινωνική συνύπαρξη καθιστώντας τη ζωή και την καθημερινότητα προνόμιο και όχι αιτιοκρατικό άχθος.

Αρθρογραφία
Αριστερό μπόι
Αριστερό μπόι

Αριστερό μπόι

Ο Καζαντζάκης εύστοχα επισήμανε ότι το μπόι του ανθρώπου που κουβαλάει μια ιδέα δίνει μπόι και στην ίδια την ιδέα. Για την Αριστερά, που ιστορικά ως ιδεολογία έχει βάναυσα κακοποιηθεί, δεν αρκούν πτερόεντα λόγια για να πιστοποιηθεί ότι κάποιος είναι αρκούντος ικανός για να την κουβαλήσει, ως ζώσα και καθημερινώς δρώσα ιδέα, μέσα του. Χρειάζεται ικανό ανάστημα, πολιτικό και ιδεολογικό, το οποίο ούτε εκβιάζεται ούτε επιβάλλεται ετσιθελικά. Υπάρχει όμως εν προκειμένω;