Ακολουθήστε με στο Facebook

29.10.2019

Κάποτε υπήρχε θάλασσα εδώ…

Αρθρογραφία

Στην απαρχή της λογικής του, ο άνθρωπος, αυτός ο Homo sapiens, κατάλαβε πως δύο πράγματα είναι ξεχωριστά, ο ίδιος μέσα στη συνείδησή του κι η Φύση μέσα στα μάτια και τις ανέσπερες αισθήσεις του. Ονόμασε καθετί σωστό κι αρμονικό «φυσικό», προερχόμενο δηλαδή από τη Φύση. Κι ό,τι καλό είχε μέσα στην ψυχή του το ονόμασε «έμφυτο», την ανάσα του «φυσιολογική» και το πρόσωπό του το ίδιο το είπε «φυσιογνωμία» συνδέοντας την όψη του με τη ίδια τη Φύση, τόσο σημαντική κατάλαβε πως ήταν γι’ αυτόν! Έπλεξε την ύπαρξή του στο ίδιο υφαντό με εκείνο της Φύσης και θεοποίησε το νερό, τον αέρα, το φως και τη θάλασσα. Τα θεοποίησε όχι γιατί τα φοβήθηκε αλλά γιατί τα σεβάστηκε και θέλησε να τους δώσει την αξία που τους έπρεπε. Τα ξεχώρισε από οτιδήποτε α-φύσικο που καμιά ιδεολογία, φιλοσοφία ή δόγμα δεν μπόρεσε να δικαιολογήσει ως αληθινό.

Η πιο όμορφη θάλασσα είναι αυτή που δεν έχουμε ταξιδέψει ακόμα, έγραψε ο ποιητής[1]. Η θάλασσά του είναι αυτή που δεν είδε ακόμα ο ταξιδευτής και μέσα του παλεύοντας η προσμονή με την ελπίδα ζυμώνουν μια εικόνα ιδανική γι’ αυτό που πρόκειται να έρθει. Αλληγορικά μίλησε βεβαίως γράφοντας τα λόγια αυτά, αλλά σήμερα κινδυνεύουμε κυριολεκτικά να μην έχουμε θάλασσα να ταξιδέψουμε γιατί μέρα με τη μέρα γίνεται πλαστική και γεμάτη δηλητήριο. Ποιο όνειρο άλλωστε μπορεί ταξιδέψει μέσα σε πλαστικούς ορίζοντες και ποια ελπίδα ζει σαν την ποτίζει κανείς με φαρμάκι; Τα καλοκαίρια μας θα γίνουν στεγνά κι οι χειμώνες θα πάψουν να ρίχνουν χιόνι. Αυτό το λευκό που στέλνει ο ουρανός να αγκαλιάσει ερωτικά τη Γη θα λείψει, θα γίνει ανάμνηση για μας και άγνωστη εικόνα για τα εγγόνια μας. Κι όταν η έρημος θα γεμίζει με σκόνη τις αισθήσεις μας θα καταλάβουμε πως ο άνθρωπος έπαψε να είναι σοφός, πως ακολούθησε έναν δρόμο ολισθηρό και παγωμένο σαν τα τριάντα αργύρια για τα οποία πρόδωσε το Περιβάλλον. Η Φύση μάς γεννά κι η ίδια μάς πεθαίνει γιατί έχει μνήμη και θυμάται πως κάθε πληγή πρέπει να την επουλώσει, κάθε αρχή έχει συνάμα κι ένα τέλος. Κι όσο κι αν προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε πως κάθε γέννημά της μπορούμε να το βάλουμε στο ζύγι και να του δώσουμε αξία ονομαστική σε χρήμα, εκείνη δεν μας ακούει. Ούτε θα μας ακούσει όταν έρθει η ώρα να ουρλιάξουμε γιατί πνίγει την ανάσα μας το οξυγόνο που χάθηκε μέσα στις εξατμίσεις των πολυεθνικών κι έγινε τοξικό, παρά μονάχα θα κλάψει γιατί δεν σεβαστήκαμε το ίδιο μας το σπίτι. Θα κλάψει και θα επουλώσει την πληγή της σβήνοντάς μας από πάνω της.

Το τραγικό πρόβλημα της υποβάθμισης του περιβάλλοντος είναι πρωτίστως πρόβλημα του πολιτισμού μας. Του παγκόσμιου πολιτισμού αλλά και του ατομικού μας. Ζούμε παρά φύση, ονειρευόμαστε παρά φύση, απαιτούμε παρά φύση. Τίποτα δεν μας ανησυχεί πια παρά το γεγονός ότι βλέπουμε λιγότερα πουλιά στον ανοιξιάτικο ουρανό, γευόμαστε όλο και λιγότερες γεύσεις στα άγευστα πια φρούτα, εμφιαλώνουμε την ίδια τη ζωή και την πουλάμε αποτιμώντας τη σε δολάρια και σε ευρώ. Λες και η Φύση έχει ανάγκη να πληρωθεί με χρήμα. Ίσως θα πρέπει να κάνουμε ένα ταξίδι ψηλά στον ουρανό για να δούμε από κάτω τη νεκρή φύση που απλώνεται παντού στη Γη σαν καρκίνωμα, να δούμε το μαχαίρι που λίγο λίγο έχουμε μπήξει οι ίδιοι βαθιά μέσα στο λαιμό μας. Να θυμηθούμε πως κάποτε υπήρχε πράσινο εδώ και πουλιά και ζώα και αέρας που μύριζε ζωή. Και μια θάλασσα καθαρή και γαλάζια υπήρχε εδώ. Αλλά αντέχει ο ουρανός να μας σηκώσει;

[1] Στίχος από το ποίημα «Η πιο όμορφη θάλασσα» του Τούρκου ποιητή Ναζίμ Χικμέτ

Από το άρθρο

Η Φύση μάς γεννά κι η ίδια μάς πεθαίνει γιατί έχει μνήμη και θυμάται πως κάθε πληγή πρέπει να την επουλώσει, κάθε αρχή έχει συνάμα κι ένα τέλος. Κι όσο κι αν προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε πως κάθε γέννημά της μπορούμε να το βάλουμε στο ζύγι και να του δώσουμε αξία ονομαστική σε χρήμα, εκείνη δεν μας ακούει. Ούτε θα μας ακούσει όταν έρθει η ώρα να ουρλιάξουμε γιατί πνίγει την ανάσα μας το οξυγόνο που χάθηκε μέσα στις εξατμίσεις των πολυεθνικών κι έγινε τοξικό, παρά μονάχα θα κλάψει γιατί δεν σεβαστήκαμε το ίδιο μας το σπίτι. Θα κλάψει και θα επουλώσει την πληγή της σβήνοντάς μας από πάνω της.

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.