Ακολουθήστε με στο Facebook

10.02.2022

Η σχετικότητα της θεωρίας!

Αρθρογραφία

Ο χάρτης τής εξέλιξης της ακρίβειας στην Ελλάδα, σε σχέση με την περυσινή χρονιά, θα μπορούσε να αποτυπωθεί λακωνικά ως εξής: Το φυσικό αέριο είναι περίπου 120% ακριβότερο, το ρεύμα 90%, το πετρέλαιο θέρμανσης 25%, το ίδιο περίπου και η βενζίνη. Όλες αυτές οι αυξήσεις έχουν συμπαρασύρει τις τιμές λιανικής πώλησης μιας σειράς προϊόντων και υπηρεσιών ενώ αν συνυπολογίσει κανείς και την απώλεια της αγοραστικής δύναμης των πολιτών λόγω της αύξησης του πληθωρισμού, θα διαπιστώσει πως οι Έλληνες γίνονται κάθε ημέρα που περνάει ολοένα και φτωχότεροι (έστω, κι αν σε πείσμα των υπουργικών απόψεων, διαθέτουν αυτοκίνητο!). Η αντιμετώπιση αυτής της δύσκολης κατάστασης, ειδικά για τα μικρά και μεσαία εισοδήματα, σε θεσμικό επίπεδο εκ μέρους της κυβέρνησης δείχνει πως θα επιδιωχθεί να γίνει για ακόμα μία φορά δια της τακτικής των επιδομάτων, έστω κι αν αυτά δεν θα δοθούν μέσα από… σακούλες και εποποιίες! Τακτική την οποία μάλιστα θα φροντίσει να διαφημίσει ως επιθυμητή λύση κρύβοντας επιμελώς το γεγονός ότι στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια πρόσκαιρη ασπιρίνη. Το κράτος μοιάζει εθισμένο στην επιδοματική πολιτική, μιας και αποτελεί πρόσφορη λύση που δεν απαιτεί ουσιαστικό πολιτικό σχεδιασμό, αντί να προωθεί αναπτυξιακές πολιτικές ικανές να κάνουν τα επιδόματα αχρείαστα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ευρωπαϊκές χώρες με ισχυρότερη ανάπτυξη από την Ελλάδα έχουν πολύ μικρότερα ποσοστά ανατιμήσεων στην ενέργεια αλλά και στα είδη πρώτης ανάγκης.

Οι αιτίες που οδήγησαν στην έξαρση της ακρίβειας εστιάζονται, όπως τουλάχιστον διατυπώθηκε από τα κυβερνητικά στελέχη, στην παγκόσμια οικονομική κατάσταση. Είναι όμως έτσι; Δεν υπάρχουν, στ’ αλήθεια, περιθώρια αυτόνομης πορείας μέσα στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία τού εικοστού πρώτου αιώνα; Η διεθνής πολιτική και οικονομική συγκυρία δεν είναι τυχαίο ότι επανέρχεται έντονα στο προσκήνιο της δημοσιότητας κάθε φορά που υπάρχει περίοδος κρίσης και οικονομικής ύφεσης. Συνήθως αποτελεί το άλλοθι σε μια σειρά ανεπαρκειών της πολιτικής είτε να προβλέψει και να προετοιμάσει τις κοινωνίες για τις δυσκολίες είτε να αντιδράσει έγκαιρα και αποτελεσματικά όταν αυτές οι δυσκολίες έχουν ορατές και άμεσες επιπτώσεις στην καθημερινότητα των πολιτών. Στο σημείο αυτό λοιπόν θα πρέπει να θέσουμε ακόμα ένα κρίσιμο ερώτημα: Η παγκοσμιοποίηση είναι αποτέλεσμα μιας προσεκτικά σχεδιασμένης νομοθετικής διαδικασίας εκ μέρους των κρατών; Ή μήπως είναι προϊόν μιας πολιτικής που αναγκαστικά εφαρμόζεται από τα κράτη επειδή συμπαρασύρονται από τις δράσεις φορέων που λειτουργούν ανεξάρτητα από τις κυβερνήσεις, όπως οι υπερεθνικές επιχειρήσεις και τα γιγαντιαία χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αλλά και από γεωπολιτικά συμφέρονται που ουδόλως ενδιαφέρονται για το καλώς έχειν των κοινωνιών τού κόσμου; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό θέτει τις βάσεις για την κατανόηση της θέσης τής πολιτικής μέσα στο διεθνές οικονομικό σύστημα, κατανόηση που είναι απολύτως απαραίτητη και αναγκαία για να οριοθετηθεί το πλαίσιο στο οποίο λειτουργεί κάθε εθνικό κράτος και συνεπώς και η κοινωνική δυναμική που αναπτύσσεται μέσα σ’ αυτό. Αν λοιπόν υποθέσουμε πως δεν είναι η πολιτική που καθορίζει την οικονομία αλλά η οικονομία που καθορίζει την πολιτική τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, τότε θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι πράγματι, για την εξέλιξη του κόσμου αλλά και για την καθημερινότητά του, οι κυβερνήσεις έχουν μικρό μερίδιο ευθύνης. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, κάθε καλό αλλά και κάθε κακό, όπως η διαρκώς αυξανόμενη ακρίβεια που πλήττει τα ελληνικά νοικοκυριά, θα μπορούσε δικαιολογημένα να εκληφθεί ως προϊόν της διεθνούς συγκυρίας για το οποίο η ελληνική κυβέρνηση λίγα μπορεί να κάνει.

Δεν είναι όμως έτσι! Καμία χώρα δεν είναι, ή δεν θα έπρεπε να είναι, προτεκτοράτο τής απρόσωπης παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Υπάρχει βεβαίως η ιστορική αναγκαιότητα να συμβαδίσει κάθε κράτος με τους ρυθμούς τού πλανήτη, αλλά υπάρχουν και οι άνθρωποι! Οι άνθρωποι της καθημερινής ζωής, ο υπάλληλος, ο ελεύθερος επαγγελματίας, ο συνταξιούχος, ο πατέρας, ο μαθητής, που στην παρούσα συγκυρία δεν μπορούν να ικανοποιήσουν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσής τους κάτω από το βάρος της ασφυκτικής πίεσης που ασκεί επάνω τους το βαρύ κύμα της ακρίβειας. Κι εδώ ακριβώς είναι που έχει ιερή υποχρέωση η κυβέρνηση να φροντίσει ώστε κανείς από τους ανθρώπους αυτούς να μην απωλέσει την αξιοπρέπειά του. Οι αδιέξοδες, ενίοτε και ανέξοδες, υποσχέσεις, η στείρα προτάσεων αντιπολίτευση και οι -κουραστικοί πια- παράλληλοι μονόλογοι έχει αποδειχτεί πως δεν είναι ικανοί να διεγείρουν την ανάπτυξη που τόση ανάγκη έχει ο τόπος. Τι υπάρχει μέσα στα όνειρα ενός παιδιού; Μήπως κάποιο πενταετές οικονομικό σχέδιο ανάκαμψης, όμοιο με όλα εκείνα τα σχέδια που εδώ και δεκαετίες στην Ελλάδα έμειναν απλώς σχέδια; Μήπως κάποιο master plan που θα οδηγήσει τη χώρα στην ευφορία; Ή μήπως εκείνη η μεγάλη και ωραία αίσθηση της δημιουργίας ενός μέλλοντος ίδιου με τη φαντασία του, το οποίο όμως για να γίνει πραγματικότητα θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του τα κατάλληλα εφόδια που σήμερα στερείται; Δεν πρέπει κανένας πολίτης να αισθανθεί έχθρα απέναντι στην ίδια του τη χώρα επειδή αυτή ούτε μπορεί ούτε επιθυμεί, κατά πώς φαίνεται, να του προσφέρει τα εφόδια για να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τα όνειρά του. Η σχετικότητα της θεωρίας ότι φταίει η διεθνής συγκυρία για τη σημερινή δύσκολη κατάσταση στην Ελλάδα είναι τόσο αδύναμη όσο και οι πολιτικές προδιαγραφές με τις οποίες η κυβέρνηση σχεδιάζει επιδόματα αντί σοβαρών προτάσεων. Διότι, εμείς οι πολίτες, δεν θέλουμε απλώς να υπάρχουμε αλλά να ζούμε!

Από το άρθρο

Εμείς οι πολίτες, δεν θέλουμε απλώς να υπάρχουμε αλλά να ζούμε!

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Οι κορυφές, συνήθως, είναι οξείες!
Οι κορυφές, συνήθως, είναι οξείες!

Οι κορυφές, συνήθως, είναι οξείες!

Μια διασταλτικά παραστατική απεικόνιση της αυτοπραγμάτωσης του ανθρώπου μέσα στον κοινωνικό ιστό τού τόπου που δραστηριοποιείται, θα μπορούσε να αποτελέσει η προσπάθεια κατάληψης της καλύτερης δυνατής θέσης στις καρέκλες των επισήμων! Ενίοτε δε, και η (επικοινωνιακή) εξαγορά της, όταν τα προσόντα και η ρητορική ικανότητα δεν είναι αρκούντως επαρκή.

Αρθρογραφία
Λαϊκισμός και κατασκευή ενόχων!
Λαϊκισμός και κατασκευή ενόχων!

Λαϊκισμός και κατασκευή ενόχων!

Ο λαϊκισμός στις μέρες μας ενδεχομένως να είναι μια από τις σοβαρότερες απειλές που γνώρισε ποτέ η Δημοκρατία και η ελευθερία στον πλανήτη μας. Η προϋπόθεση συνοχής της κοινωνίας, ως δομικός λειτουργικός φορέας της Δημοκρατίας, τελεί υπό κατάρρευση. Τι θα μπορούσε λοιπόν να αποτελέσει αντίδοτο στον λαϊκισμό και σε όσα αυτός δυσμενώς επιφέρει στην κοινωνία μας; Πιθανόν να είναι η λογική σκέψη...

Αρθρογραφία
Κατεβαίνοντας προς το 2025…
Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο.

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;