Ακολουθήστε με στο Facebook

3.09.2024

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Αρθρογραφία

Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει διάχυτη στην ελληνική κοινωνία η εντύπωση ότι τα κόμματα λειτουργούν εν πολλοίς μέσα σε μια ψευδαισθητική παραίσθηση, σαν να μην είναι, ως πολιτικές συλλογικότητες, προερχόμενες μέσα από την κοινωνία αυτής της χώρας. Ορισμένα δε από αυτά εξακολουθούν και λειτουργούν υπό το καθεστώς, αδικαιολόγητων πια για την ιστορική εποχή, εμμονών. Δεν αντιλαμβάνονται ότι το κράτος δεν μπορεί να είναι ούτε λάφυρο ούτε φέουδο, ότι η αυτοαναφορικότητα δεν είναι ούτε τεκμήριο ούτε επιχείρημα υπεροχής, ότι το γεγονός της απόλυτης εξιδανίκευσης της απολυταρχίας (και της ‘αυθεντίας’) του ηγέτη τους δεν αποτελεί ούτε ευαγγέλιο ούτε ιδανική συνθήκη λειτουργίας τους. Ο πολιτικός τους λόγος είναι, στις πλείστες των περιπτώσεων, εφήμερος και επιδερμικός, αναλίσκεται σε ευφυολογήματα αντί με συνέπεια να δημιουργεί κοινωνιοκεντρικές προϋποθέσεις ανάπτυξης και, συνήθως, λόγω της ένδειας και της έλλειψης βιώσιμων προτάσεων, στοχεύει, σχεδόν ως αυτοσκοπός, απλώς στην κριτική του αντιπάλου (ενίοτε δε, και σε ατομικό, προσωπικό επίπεδο, που ουδεμία σχέση με την πολιτική έχει). Σε τακτική δε, βάση επιστρατεύεται ο λαϊκισμός, ο οποίος, ως εύπεπτη κοινωνική τροφή, στοχεύει στη σύγχυση και την παραπληροφόρηση μέσα από την ανάλογη προβολή και αναπαραγωγή από τα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ούτε όμως η πραγματικότητα ούτε και η δύσκολη καθημερινότητα μπορεί να βελτιωθεί με πρακτικές στρουθοκαμηλισμού ή πλασματικού εξωραϊσμού.

Στο φόντο αυτής της ρευστοποιητικής, για την πολιτική, υπαρκτικής αντίληψης των κομμάτων, η κοινωνία βιώνει μια κρίση βαθύτερη από εκείνη των μνημονιακών χρόνων χωρίς καν οι υπαίτιοι της κρίσης αυτής να αντιλαμβάνονται την ευθύνη τους! Σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση της Eurostat (εδώ), στη χώρα μας, ανάμεσα στα άλλα αρνητικά, το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών διευρύνεται, ο κίνδυνος φτωχοποίησης αυξάνεται δραματικά, το κόστος στέγασης είναι το μεγαλύτερο σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες ενώ υπάρχει φανερή αδυναμία ακόμα και για να επισκεφτούμε το γιατρό! Κι ενώ η πραγματικότητα αποτυπώνει μια, παγιωμένη πια, δύσκολη κοινωνική κατάσταση, τα περισσότερα κόμματα, μέσα στην επικίνδυνα οξειδωτική πολιτική φθορά τους, επιδεικνύουν εν τοις πράγμασι μια, συστηματικώς πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα, αδιαφορία απέναντι στην εξεύρεση πρακτικών και  μακροπρόθεσμων λύσεων στα καθημερινά προβλήματα του Έλληνα πολίτη.

Η κρίση των κομμάτων είναι πλέον πρόδηλη στα μάτια των πολιτών. Ήδη, εξαιτίας του γεγονότος αυτού, η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Η επικίνδυνη παγίδευση της ελληνικής κοινωνίας στην λειτουργική κρίση των κομμάτων την έχει καθηλώσει μέσα σε μια ασφυκτική στασιμότητα, αν όχι οπισθοδρόμηση. Δυστυχώς, δεν φαίνεται πως υπάρχει κάποιος ισχυρός μηχανισμός απεμπλοκής της, με δύναμη ικανή να αντιστρέψει την κοινωνικά δύσφορη αυτή κατάσταση. Οι στερημένοι Έλληνες πολίτες πληθαίνουν μέρα με τη μέρα και μοιραία απελπισμένοι στέκονται ακίνητοι και ανήμποροι, σαν αγκυλωμένοι, μπροστά στην αδυναμία τους. Στην αδυναμία τους να προμηθευτούν τα απαραίτητα, να πληρώσουν τα ενοίκιο, να σπουδάσουν τα παιδιά τους, να επισκεφτούν το γιατρό, να εξοφλήσουν το λογαριασμό της ηλεκτρικής ενέργειας, να μπορέσουν να ονειρευτούν ένα καλύτερο αύριο… Τα κομματικά ζητήματα δεν είναι και πολιτικά ζητήματα. Κι επειδή δεύτερη ζωή δεν έχει, όπως εύστοχα σημείωσε ο ποιητής, η αξιοπρέπεια των Ελλήνων πολιτών ενδεχομένως να πρέπει να γίνει το κυρίαρχο πολιτικό ζήτημα πια. Εκεί, στα εσωστρεφή κόμματα όμως, ακούει άραγε κανείς;

Από το άρθρο

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Κατεβαίνοντας προς το 2025…
Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο.

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.