Ακολουθήστε με στο Facebook

Ελλιπής ή ελλειπής;

Ποιο είναι το σωστό;

Η ελλιπής μόρφωση οδηγεί σε λάθη! Το επίθετο ‘ελλιπής‘ προέρχεται μεν από το αρχαίο ρήμα ‘λείπω’ αλλά από τον αόριστο β’ ‘έλιπον’. Ως εκ τούτου, η ορθή γραφή είναι ελλιπής και όχι ‘ελλειπής’. Γι’ αυτό άλλωστε έχουμε τον ‘λιπόθυμο’, τον ‘λιποτάκτη’, τον ‘λιπόσαρκο’ κλπ. Ανελλιπώς λοιπόν (και όχι ‘ανελλειπώς’) καθημερινή επίσκεψη για μελέτη στο λεξικό μας ή στην ιστοσελίδα thermoyiannis.gr!

Για να μιλάμε σωστά τη γλώσσα μας!

Γλώσσα
Φλιτζάνι ή φλυτζάνι;

Φλιτζάνι ή φλυτζάνι;

Φλιτζάνι ή φλυτζάνι; Ποιο είναι το σωστό; Ένα φλιτζάνι καφές είναι ό,τι πρέπει για να ξεκινήσει όμορφα η μέρα! Η λέξη φλιτζάνι είναι δάνειο από την τουρκική λέξη 'filcan', η οποία με τη σειρά της έχει περσική προέλευση. Ως εκ τούτου προτιμάται η απλούστερη...

Γλώσσα
Ορκωμοσία ή ορκομωσία;

Ορκωμοσία ή ορκομωσία;

Ορκωμοσία ή ορκομωσία; Ποιο είναι το σωστό; Παίρνω όρκο ότι ξέρω τη σωστή γραφή της λέξης ορκωμοσία και δεν πρόκειται ποτέ να τη γράψω με το λανθασμένο τύπο 'ορκομωσία'. Κι αυτό γιατί ο κανόνας της αρχαίας ελληνικής λέει ότι όταν έχουμε σύνθετες λέξεις με την...

Γλώσσα
Κολόνια ή κολώνια;

Κολόνια ή κολώνια;

Κολόνια ή κολώνια; Ποιο είναι το σωστό; Μια κολόνια με διακριτικό άρωμα είναι πάντοτε χρήσιμο να υπάρχει στο σπίτι. Η πρώτη κολόνια δημιουργήθηκε στην πόλη της Γερμανίας Κöln, και οι Γάλλοι, οι οποίοι ανέκαθεν είχαν αδυναμία στα αρώματα, την υιοθέτησαν ως 'eau...

Γλώσσα
Δίλημμα ή δίλλημα;

Δίλημμα ή δίλλημα;

Δίλημμα ή δίλλημα; Ποιο είναι το σωστό; Το να μην μπορεί κανείς να αποφασίσει και να βρίσκεται σε δίλημμα είναι σοβαρή υπόθεση! Η λέξη δίλημμα είναι σύνθετη και προέρχεται από το δι- (<δις) και το λήμμα (από το λαμβάνω). Ως εκ τούτου, από εδώ κι εμπρός...

Γλώσσα
Περιθάλπω ή περιθάλπτω;

Περιθάλπω ή περιθάλπτω;

Περιθάλπω ή περιθάλπτω; Ποιο είναι το σωστό; Το ρήμα περιθάλπω είναι σύνθετο από τα περί- και θάλπω (παρηγορώ, θερμαίνω, ζεσταίνω, περιποιούμαι κλπ. > θαλπωρή, θάλπος κ. ά.). Η μορφή 'περιθάλπτω', η οποία δυστυχώς απαντάται συχνά τόσο στο γραπτό όσο και στον...

Γλώσσα
Θα εισάγω ή θα εισαγάγω;

Θα εισάγω ή θα εισαγάγω;

Θα εισάγω ή θα εισαγάγω; Ποιο είναι το σωστό; Το ρήμα άγω έχει θέμα ενεστώτα το 'αγ-' ενώ αορίστου το 'αγαγ-". Συνεπώς, οι χρόνοι του ρήματος θα είναι: Ενεστώτας: Εισάγω / Παρατατικός: Εισήγα / Μέλλοντας διαρκείας: Θα εισάγω (συνέχεια στο μέλλον) &...

Γλώσσα
Του άρρωστου ή του αρρώστου;

Του άρρωστου ή του αρρώστου;

Του άρρωστου ή του αρρώστου; Ποιο είναι το σωστό; Ο γενικός κανόνας θέλει ο τόνος στην κλίση των επιθέτων να διατηρείται στην ίδια συλλαβή. Στο επίθετο άρρωστος, η γενική του ενικού είναι του άρρωστου (ανθρώπου) και των άρρωστων (ανθρώπων) όπως και στην...

Γλώσσα
Σιντριβάνι ή συντριβάνι;

Σιντριβάνι ή συντριβάνι;

Σιντριβάνι ή συντριβάνι; Ποιο είναι το σωστό; Ως δάνειο από την τουρκική λέξη 'sadirvan', η λέξη σιντριβάνι πρέπει να γραφτεί με τον απλούστερο τρόπο αν και απαντάται ευρέως ως 'συντριβάνι'.  Η ορθή γραφή λοιπόν είναι σιντριβάνι. Θα μπορούσαμε ενδεχομένως αντί...

Γλώσσα
Πώς κλίνεται ο… Επικεφαλής;

Πώς κλίνεται ο… Επικεφαλής;

Επικεφαλής Πώς κλίνεται; Δανεισμένο από τον γαλλικό τύπο en tête (στο μυαλό, στο κεφάλι), υιοθετήσαμε τον τύπο 'επί κεφαλής', ο οποίος συχνά απαντάται και χρησιμοποιείται ως 'επικεφαλής' (μία λέξη). Η εν λόγω λέξη λοιπόν είναι επίρρημα, αν και χρησιμοποιείται και...

Γλώσσα
Επί το έργον ή επί τω έργω;

Επί το έργον ή επί τω έργω;

Επί το έργον ή επί τω έργω; Ποιο είναι το σωστό; Ευτυχώς, στη χώρα μας οι κυβερνώντες είναι διαρκώς επί το έργο(ν) τους αφού γνωρίζουν πως η δοτική δεν έχει καμία θέση στην εν λόγω φράση (αλλά και στην εργασία τους!) αφού συντάσσεται με αιτιατική. Γι' αυτό λοιπόν...

Γλώσσα
Απεκδύομαι την ευθύνη ή απεκδύομαι της ευθύνης μου;

Απεκδύομαι την ευθύνη ή απεκδύομαι της ευθύνης μου;

Απεκδύομαι την ευθύνη ή απεκδύομαι της ευθύνης μου; Ποιο είναι το σωστό; Δεν απεκδύομαι τις ευθύνες μου αν είμαι πολιτικός με συνέπεια! Το ρήμα απεκδύομαι (από το απ + εκδύομαι > αρχ. εκδύω) συντάσσεται με αιτιατική και όχι με γενική. Η ορθή γραφή λοιπόν είναι...

Γλώσσα
Άγνωστοι αι βουλαί ή άγνωσται αι βουλαί;

Άγνωστοι αι βουλαί ή άγνωσται αι βουλαί;

Άγνωστοι αι βουλαί ή άγνωσται αι βουλαί; Ποιο είναι το σωστό; Άγνωστοι αι βουλαί του Κυρίου καθόσον το επίθετο 'άγνωστος' ως τριγενές και δικατάληκτο (ο, η άγνωστος, το άγνωστον - όπως τα ο, η ένδοξος, το ένδοξον - ο, η άφθονος, το άφθονον κλπ.), δεν μπορεί να...

Γλώσσα
Μπίρα ή μπύρα;

Μπίρα ή μπύρα;

Μπίρα ή μπύρα; Ποιο είναι το σωστό; Το καλοκαίρι η μπίρα μας δροσίζει, ειδικά όταν είναι παγωμένη! Η λέξη μπίρα είναι δανεισμένη από τη ιταλική λέξη 'birra' (κατ' άλλους από τη γερμανική 'bier'), ως εκ τούτου πρέπει να γραφτεί με τον απλούστερο τρόπο,...

Γλώσσα
Κλοτσιά ή κλωτσιά;

Κλοτσιά ή κλωτσιά;

Κλοτσιά ή κλωτσιά; Ποιο είναι το σωστό; Τον πήρε με τις κλοτσιές με τον καβγά που είχαν! Η λέξη κλοτσιά προερχόμενη εκ της λέξεως 'κλότσος' ('του κλότσου και του μπάτσου' - 'κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη, δώσ΄ της κλότσο να γυρίσει'), η οποία με τη...

Γλώσσα
Καβγάς ή καυγάς;

Καβγάς ή καυγάς;

Καβγάς ή καυγάς; Ποιο είναι το σωστό; Μπορεί να διαφωνούμε αλλά δε χρειάζονται καβγάδες! Ο καβγάς προέρχεται από την τουρκική λέξη kavga, ως εκ τούτου η μεταφορά του στην ελληνική γλώσσα γίνεται με τον απλούστερο τρόπο, με -αβ- και όχι με -αυ- που γράφονται οι...

Γλώσσα
Δικλίδα ή δικλείδα;

Δικλίδα ή δικλείδα;

Δικλίδα ή δικλείδα; Ποιο είναι το σωστό; Η δικλίδα είναι η βαλβίδα εκτόνωσης που αφήνει ένα αέριο ή ένα υγρό να βγει έξω χωρίς να του επιτρέπει να εισέλθει ξανά στον χώρο από τον οποίο βγήκε. Προέρχεται από το αρχαίο δικλίς (δι + κλις: διπλή θυρίδα) και όχι...

Γλώσσα
Γλείφω ή γλύφω τα δάχτυλά μου;

Γλείφω ή γλύφω τα δάχτυλά μου;

Γλείφω ή γλύφω τα δάχτυλά μου; Ποιο είναι το σωστό; Γλείφω τα δάχτυλά μου όταν το φαγητό είναι νόστιμο, δεν τα γλύφω! Προερχόμενο από το ρήμα της αρχαίας ελληνικής 'λείφω', σημαίνει πως εφαρμόζω τη γλώσσα μου πάνω σε κάτι και καμία σχέση δεν έχει με το ομόηχο...

Γλώσσα
Γειρτός ή γυρτός;

Γειρτός ή γυρτός;

Γειρτός ή γυρτός; Ποιο είναι το σωστό; Το επίθετο γειρτός προέρχεται από το ρήμα γέρνω, το οποίο στον αόριστο είναι έγειρα. Αν και απαντάται συχνά και με τη λανθασμένη του μορφή 'γυρτός', πιθανόν από το γυρίζω ή το γυρνάω, η ορθή γραφή του επιθέτου είναι γειρτός....

Γλώσσα
Ακατονόμαστος ή ακατανόμαστος;

Ακατονόμαστος ή ακατανόμαστος;

Ακατονόμαστος ή ακατανόμαστος; Ποιο είναι το σωστό; Ακατονόμαστες οι πράξεις του συλληφθέντος, έγραψε η εφημερίδα. Ακατονόμαστος και ο ίδιος αφού ακόμα και η αναφορά στο όνομά του θα του προσδώσει αξία ανθρώπου! Το επίθετο ακατονόμαστος προέρχεται από τα...

Γλώσσα
Αθλητίατρος ή αθλίατρος;

Αθλητίατρος ή αθλίατρος;

Αθλητίατρος ή αθλίατρος; Ποιο είναι το σωστό; Είναι πολύ πιθανόν ο αυτόματος διορθωτής που χρησιμοποιούμε στις ηλεκτρονικές μας συσκευές να επισημάνει τον όρο 'αθλητίατρος' ως εσφαλμένο. Η εν λόγω λέξη όμως ετυμολογικά προέρχεται από το 'αθλητής' και το 'ιατρός',...

Αρθρογραφία

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!