Ακολουθήστε με στο Facebook

14.03.2022

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Η ανεργία ως φθοροποιός διαδικασία

Γ Λυκείου, Κριτήρια αξιολόγησης

Η ανεργία ως φθοροποιός διαδικασία

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου

Κριτήριο Αξιολόγησης

του Κωνσταντίνου Μάντη

Κείμενο 1: Η ανεργία ως φθοροποιός διαδικασία

Η ανεργία αποτελεί, κυρίως, μία αρνητική εμπειρία για τους ανθρώπους με πολλές δυσάρεστες, ατομικές και κοινωνικές, επιπτώσεις στην ψυχολογική τους ευζωία. Ωστόσο, η σχετική έρευνα για την ανεργία είναι, ιδιαίτερα, εστιασμένη στην «ανδρική» εμπειρία της ανεργίας, με αποτέλεσμα η υπάρχουσα γνώση για την αντίστοιχη «γυναικεία» εμπειρία να είναι πολύ περιορισμένη και, σε μεγάλο βαθμό, προκατειλημμένη. Συγκεκριμένα, θεωρείται ότι η εμπειρία της ανεργίας διαφέρει σε άνδρες και γυναίκες, καθώς υποστηρίζεται ότι η ψυχολογική της επίδραση είναι λιγότερο αρνητική για τις γυναίκες, λόγω της διαθεσιμότητας των εναλλακτικών ρόλων (νοικοκυρά, σύζυγος, μητέρα) που εκείνες έχουν. Αντιθέτως, σύμφωνα με τον Hammer (2000), οι «παραδοσιακές» εξηγήσεις για τη λιγότερο αρνητική αντιμετώπιση της ανεργίας από τις γυναίκες, δεν ισχύουν. Άλλωστε, ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι σύγχρονες γυναίκες παρουσιάζουν ισχυρή δέσμευση απέναντι στην αμειβόμενη εργασία και, άρα, βιώνουν με τον ίδιο αρνητικό τρόπο την εμπειρία της ανεργίας. Τονίζει, επίσης, την αναγκαιότητα διερεύνησης των γυναικείων εμπειριών σχετικά με την απασχόληση και την ανεργία.
Στην παρούσα μελέτη, οι άνδρες και γυναίκες που έλαβαν μέρος στις συνεντεύξεις κλήθηκαν να μιλήσουν για το πώς νιώθουν ψυχολογικά και τι αισθήματα βιώνουν, καθώς και πόσο ικανοποιημένοι ή δυσαρεστημένοι νιώθουν γενικά, κατά το διάστημα της ανεργίας τους. Η πλειονότητα των άνεργων ανδρών και γυναικών κινητοποιεί το ρεπερτόριο της «ψυχολογικής δυσφορίας», στα πλαίσια του οποίου, η ανεργία κατασκευάζεται ως μία ψυχολογικά επιβαρυντική κατάσταση. Ωστόσο, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, παρά τις στερεότυπες υποθέσεις περί θετικότερης αντιμετώπισης της ανεργίας από τις γυναίκες, συνολικά τα άνεργα άτομα, γυναίκες και άνδρες, της παρούσας μελέτης, αντιλαμβάνονται την ανεργία ως μία, ιδιαίτερα, φθοροποιό διαδικασία.

Γιώργος (απόφοιτος Λυκείου, άνεργος ηλεκτρολόγος): Καταρχήν, η ζωή σου αλλάζει γιατί στερείσαι κάποια χρήματα, αλλά και πέρα από αυτό και ψυχολογικά. Η διάθεσή μου όλη επηρεάζεται, όχι μόνο η δική μου αλλά όλων των ανέργων. Με πνίγει αυτή η κατάσταση (..) εφιάλτης σκέτος. Να βλέπεις γύρω σου οι άνθρωποι να γελούν, να χαίρονται κι εσύ να είσαι απόμακρος. όσο και να προσπαθείς να μη σε «ρίξει κάτω», να μην τα καταφέρνεις. Δηλαδή δεν είναι ότι αδικαιολόγητα στενοχωριέμαι… είναι μία πραγματικότητα η φοβερή κατάσταση που βιώνω. Όσο και να προσπαθώ να το δω ψύχραιμα, δεν μπορώ να σταματήσω την αγωνία που νιώθω και με βασανίζει. Μερικές φορές κάθομαι και αυθόρμητα αρχίζω και αναστενάζω, μετά προσπαθώ να συγκεντρωθώ και να ηρεμήσω. Αλλά δεν είναι τόσο εύκολο!

Βάνα (απόφοιτη Λυκείου, άνεργη ιδιωτική υπάλληλος): … και ψυχολογικά βλέπω στον εαυτό μου τώρα συγκρίνοντάς τον με τότε που δούλευα διαφορές. Είμαι πολύ απογοητευμένη. Δημιουργείς φίλους, έχεις αυτοπεποίθηση, ανεξαρτησία. άλλο πράγμα, μόνο που συνεισφέρεις νιώθεις ότι κάτι κάνεις, σκέφτομαι ότι έχω φτάσει τα 34 και δεν έχω κάνει τίποτα· και δεν μπορώ να βρω δουλειά. Χώρια όταν βλέπεις τις αδικίες που γίνονται σε βάρος σου· συχνά τώρα κάθομαι σπίτι και κλαίω, σκέφτομαι το μέλλον και δε βλέπω κάτι καλύτερο. Μάλλον μια ζωή θα είμαι στο σπίτι με το παιδί, νιώθω τόσο απογοητευμένη. Αλλά νιώθω αποκλεισμένη κατά κάποιο τρόπο από όλα αυτά που γίνονται γύρω μου, έξω από το σπίτι.

Παύλος (απόφοιτος ΤΕΙ, άνεργος ηλεκτρονικός): Πώς νιώθω; Ψάχνω-ψάχνω και δεν βρίσκω τίποτα. Έχω φοβερή νευρικότητα και απομόνωση (…) ψυχολογικά απομονώθηκα. Νιώθω τελείως αδύναμος, ούτε να βγω θέλω. Ενώ όταν δουλεύεις αλλάζει. Βασικά τότε αισθάνομαι πιο χαρούμενος, όταν δε δουλεύω συνέχεια νευριάζω, νιώθω νευρικότητα, ίσως από τη βαρεμάρα, δεν ξέρεις τι να κάνεις. διαπίστωσα ότι είναι δύσκολο να μη δουλεύεις. Είμαι σε μία κατάσταση παρακμής (..) αυτό νομίζω τα λέει όλα!

Ευανθία Τάζογλου, Ανεργία και έμφυλες διαπραγματεύσεις: Μια κριτική κοινωνικό-ψυχολογική προσέγγιση σε άνεργους/ες έγγαμους/ες άνδρες και γυναίκες. Διδακτορική διατριβή, Θεσσαλονίκη 2007

Κείμενο 2: Κωνσταντίνος Καβάφης «Όποιος απέτυχε»

Όποιος απέτυχε, όποιος ξεπέσει
τι δύσκολο να μάθει της πενίας
την νέα γλώσσα και τους νέους τρόπους.

Εις τ’ άθλια ξένα σπίτια πώς θα πάει! —
με τι καρδιά θα περπατεί στον δρόμο
κι όταν στην πόρτα εμπρός βρεθεί πού θά ’βρει
την δύναμι ν’ αγγίξει το κουδούνι.
Για του ψωμιού την ποταπήν ανάγκη
και για την στέγη, πώς θα ευχαριστήσει!
Πώς θ’ αντικρίσει τες ματιές τες κρύες
που θα τον δείχνουνε που είναι βάρος!
Τα χείλη τα υπερήφανα πώς τώρα
θ’ αρχίσουν να ομιλούνε ταπεινά·
και το υψηλό κεφάλι πώς θα σκύψει!
Τα λόγια πώς θ’ ακούσει που ξεσκίζουν
τ’ αυτιά με κάθε λέξι — κ’ εν τοσούτω
πρέπει να κάμνεις σαν να μην τα νιώθεις
σαν να ’σαι απλούς και δεν καταλαμβάνεις.

ΘΕΜΑ Α
Να αποδώσετε συνοπτικά (50-60 λέξεις) το περιεχόμενο της πρώτης παραγράφου του Κειμένου 1.
Μονάδες 15

Η ψυχολογικά επιβαρυντική εμπειρία της ανεργίας, κατά τη γράφουσα, ελέγχεται κυρίως σε σχέση με τον αντίκτυπο που έχει στους άνδρες. Τα αντίστοιχα δεδομένα για τις γυναίκες είναι περιορισμένα, διότι πιστεύεται πως λόγω των πολλαπλών ρόλων που αναλαμβάνουν επηρεάζονται λιγότερο. Αντιθέτως, ο Hammer θεωρεί εξίσου επιζήμια την εμπειρία της ανεργίας και για τις γυναίκες, εφόσον η εργασία συνιστά βασική τους επιδίωξη.
[Λέξεις: 60]

ΘΕΜΑ Β
Β1Να συγκρίνετε το απόσπασμα από τη συνέντευξη του Γιώργου με αυτό της Βάνας και να αντιμετωπίσετε τυχόν ομοιότητες και διαφορέςΘεωρείτε πως τεκμηριώνεται η άποψη πως και τα δύο φύλα βιώνουν την ανεργία εξίσου αρνητικά;
Μονάδες 15

Τόσο ο Γιώργος όσο και η Βάνα παρουσιάζουν στις συνεντεύξεις τους τον υψηλό ψυχολογικό αντίκτυπο της ανεργίας. Συγκρίνοντας κι οι δύο την παρούσα φάση της ζωής τους με την περίοδο που εργάζονταν τονίζουν τις σημαντικές αλλαγές που προκύπτουν, κυρίως στον ψυχολογικό τομέα. Λόγω της ανεργίας αισθάνονται είτε πως δεν μπορούν να απολαύσουν την καθημερινότητα όπως οι άλλοι («κι εσύ να είσαι απόμακρος») είτε πως έχουν αποκοπεί από τη γύρω ζωή («νιώθω αποκλεισμένη»). Βιώνουν, άλλωστε, έντονα συναισθήματα θλίψης και απογοήτευσης, έχοντας, συνάμα, χάσει την αισιοδοξία τους για το μέλλον («σκέφτομαι το μέλλον και δε βλέπω κάτι καλύτερο»). Αν και στη συνέντευξη του ο Γιώργος αναφέρεται στη στέρηση των χρημάτων, ενώ η Βάνα δεν κάνει κάποια σχετικά αναφορά, η κύρια μεταξύ τους διαφορά συνίσταται στον πρόσθετο ρόλο της Βάνας, η οποία είναι μητέρα («Μάλλον μια ζωή θα είμαι στο σπίτι με το παιδί»). Ο ρόλος αυτός, ωστόσο, δεν φαίνεται να της προσφέρει κάποια ουσιαστική παραμυθία.
Γίνεται, άρα, αντιληπτό πως η διαφορά φύλου δεν σηματοδοτεί κάποια διαφοροποίηση στο πώς βιώνουν τα άτομα την κατάσταση της ανεργίας. Η θλίψη, η αγωνία και το αίσθημα απογοήτευσης συνιστούν κοινές συναισθηματικές εκφάνσεις και για τα δύο φύλα.

Β2.αΝα εντοπίσετε τρεις γλωσσικές επιλογές στη συνέντευξη του Παύλου μέσω των οποίων τονίζονται τα αρνητικά συναισθήματα που του προκαλεί η ανεργία. (μονάδες 9)

Ο Παύλος αποδίδει εμφατικά τα κύρια αρνητικά συναισθήματά του μέσω της επανάληψης λέξεων ή εννοιών («νευρικότητα – νευριάζω – νευρικότητα», «απομόνωση – απομονώθηκα»), φανερώνοντας τόσο την ψυχολογική του ένταση, όσο και την αδυναμία του να διατηρήσει τις διαπροσωπικές του σχέσεις. Η αντίθεση, άλλωστε, της πρότερης συναισθηματικής του κατάστασης («χαρούμενος») σε σχέση με την παρούσα («νευρικότητα», «βαρεμάρα») είναι δηλωτική της σημαντικής αλλαγής που έχει προκύψει. Με τη χρήση, μάλιστα, της ονοματοποίησης «σε μια κατάσταση παρακμής», ο Παύλος τονίζει την εξαιρετικά αρνητική επίδραση που του προκαλεί η ανεργία.

βΜε ποιες γλωσσικές επιλογές γίνεται αντιληπτή στο ακόλουθο χωρίο η πρόθεση της γράφουσας να παρουσιάσει με αποστασιοποίηση το υπό διερεύνηση θέμα;
«Η πλειονότητα των άνεργων ανδρών και γυναικών κινητοποιεί το ρεπερτόριο της «ψυχολογικής δυσφορίας», στα πλαίσια του οποίου, η ανεργία κατασκευάζεται ως μία ψυχολογικά επιβαρυντική κατάσταση.» (μονάδες 6)
Μονάδες 15

Η γράφουσα αξιοποιεί στο συγκεκριμένο χωρίο το γ΄ ρηματικό πρόσωπο («κινητοποιεί») προκειμένου να αποστασιοποιηθεί από τη συγκεκριμένη κατάσταση. Αξιοποιεί, επίσης, τη μεταφορική χρήση του λόγου («ρεπερτόριο», «κατασκευάζεται»), όταν αναφέρεται στο πώς αντικρίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι την ανεργία, δημιουργώντας την εντύπωση πως το όλο αυτό βίωμα είναι περισσότερο μια δική τους «κατασκευή». Η χρήση, άλλωστε, των εισαγωγικών στη φράση «ψυχολογικής δυσφορίας» ενισχύει την αίσθηση αποστασιοποίησης.

Β3Να εξηγήσετε την ακόλουθη δήλωση της Βάνας: «Αλλά νιώθω αποκλεισμένη κατά κάποιο τρόπο από όλα αυτά που γίνονται γύρω μου, έξω από το σπίτι». (70-80 λέξεις)
Μονάδες 10

Η αδυναμία ενός προσώπου να αποκατασταθεί επαγγελματικά του στερεί όχι μόνο τη δυνατότητα της εργασιακής απασχόλησης αυτής καθαυτής, αλλά και των διαπροσωπικών επαφών και της συνεχούς δραστηριοποίησης που τη συνοδεύουν. Δημιουργείται, έτσι, στο άτομο η αίσθηση πως δεν βρίσκεται σε πραγματική επαφή με τον έξω κόσμο, εφόσον λόγω της επιβεβλημένης αδράνειας περνά περισσότερο χρόνο στην απομόνωση του σπιτιού του. Η απουσία της καθημερινής έντασης, των υποχρεώσεων, της κινητικότητας και των ποικίλων εμπειριών που πλαισιώνουν τον εργασιακό βίο προσδίδει στην ανεργία τον χαρακτήρα μιας δυσάρεστης και αθέλητης αποκοπής από την κοινωνία.

ΘΕΜΑ Γ
Ποιος είναι ο συναισθηματικός και κοινωνικός αντίκτυπος της οικονομικής αποτυχίας στη ζωή του ατόμουΝα τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς δείκτες (150-200 λέξεις).
Μονάδες 15

Το άτομο που αποτυγχάνει και ξεπέφτει οικονομικά έρχεται αντιμέτωπο με μια επώδυνη πραγματικότητα, εφόσον οφείλει να συμβιβαστεί με πρωτόγνωρες για εκείνο συνθήκες («της πενίας την νέα γλώσσα και τους νέους τρόπους»). Με μια σειρά πλάγιων ερωτήσεων ο ποιητής αποδίδει εμφατικά το συναισθηματικό βάρος που οφείλει να διαχειριστεί το άτομο προκειμένου να αποδεχτεί τον κοινωνικό του ξεπεσμό και να εκλιπαρήσει για οικονομική στήριξη («με τι καρδιά θα περπατεί στον δρόμο», «πού θα ‘βρει την δύναμι ν’ αγγίξει το κουδούνι»). Με τη χρήση, μάλιστα, μεταφορικού λόγου αναδεικνύει τη συναισθηματική οδύνη που βιώνει το άτομο, όταν γίνεται αποδέκτης των καυστικών σχολίων εκείνων που καλούνται να του προσφέρουν βοήθεια («που ξεσκίζουν τ’ αυτιά με κάθε λέξι»). Ο ποιητής φροντίζει, συνάμα, να τονίσει το αίσθημα ταπείνωσης που συνοδεύει την οικονομική αποτυχία με την αξιοποίηση αντιθέσεων («τα χείλη τα περήφανα – ομιλούνε ταπεινά», «το υψηλό κεφάλι πώς θα σκύψει») που φανερώνουν τη δραστική αλλαγή στην κοινωνική θέση, αλλά και στην ψυχολογία του ατόμου.
Η οικονομική αποτυχία είναι ακόμη πιο δύσκολη όταν προηγουμένως το άτομο είχε συνηθίσει να ζει σε μια πολύ καλύτερη κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, κάθε ανάλογη συνθήκη είναι εξαιρετικά ψυχοφθόρα και καταπιεστική για τους ανθρώπους, εφόσον τίθεται σε κίνδυνο ακόμη και η ίδια τους η επιβίωση.

ΘΕΜΑ Δ
Πρόκειται να συμμετάσχετε με ομιλία 350-400 λέξεων σε συζήτηση που γίνεται στο σχολείο σας με θέμα τις επιπτώσεις της ανεργίας. Έχοντας διαβάσει τα κείμενα αναφοράς και με την ιδιότητά σας ως μαθητή/μαθήτριας της Γ΄ Λυκείου, αποφασίζετε στην ομιλία σας να εκθέσετε τις απόψεις σας σχετικά μεατο πώς επηρεάζει η ανεργία τη συναισθηματική κατάσταση και την κοινωνική ζωή των ατόμωνβτις αρετές που χρειάζεται να διαθέτει ένας νέος της εποχής μας για να διαχειριστεί μια πιθανή τέτοια κατάσταση.
Μονάδες 30

Αξιότιμοι καθηγητές, αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες

Παρά το γεγονός ότι η πραγματικότητα της ανεργίας ενδέχεται να λειτουργήσει αποθαρρυντικά στη σκέψη πολλών από εμάς, οφείλουμε να έχουμε εκ των προτέρων υπόψη μας το οδυνηρό αυτό ενδεχόμενο. Όσο προσεκτικά, άλλωστε, κι αν σχεδιάσουμε τα βήματά μας, δεν μπορούμε να είμαστε απολύτως βέβαιοι για το ποια θα είναι η πορεία των πραγμάτων. Χρειάζεται, άρα, να γνωρίζουμε εξαρχής τις συνέπειες του φαινομένου αυτού, όπως και τα αναγκαία εφόδια για την πιο αποτελεσματική διαχείρισή του.
Η αδυναμία έγκαιρης ή σταθερής επαγγελματικής αποκατάστασης πλήττει μεγάλο τμήμα του πληθυσμού -κυρίως νέων ηλικιών- ανεξάρτητα από το επίπεδο σπουδών τους. Πρόκειται για μια πολλαπλώς επιζήμια κατάσταση, εφόσον υπονομεύει την αυτοπεποίθηση των ατόμων και τους προκαλεί ισχυρή ψυχολογική και συναισθηματική πίεση. Οι άνεργοι καλούνται να αντιμετωπίσουν όχι μόνο την έλλειψη χρημάτων, που συχνά καθηλώνει την εξέλιξη της προσωπικής τους ζωής, αλλά και την αίσθηση πως οι ίδιοι είναι ανεπαρκείς, αφού παρά τις προσπάθειές τους δεν κατορθώνουν ό,τι άλλα άτομα ίδιας ηλικίας με παρόμοια γνωστικά εφόδια.
Σε περιπτώσεις, μάλιστα, που η έλλειψη εργασίας λάβει το χαρακτήρα μιας μακροχρόνιας κατάστασης, η ψυχολογική κατάσταση των άνεργων ατόμων επιδεινώνεται σημαντικά. Η απουσία οικονομικών πόρων καθιστά δυσχερή την επιβίωσή τους, τη συνεπή ανταπόκριση στις υποχρεώσεις τους, καθώς και τη διατήρηση μιας υγιούς κοινωνικής ζωής. Πολύ συχνά υπό την πίεση των οικονομικών οφειλών και της ευάλωτης συναισθηματικής τους κατάστασης απομακρύνονται από τον περίγυρό τους και επιλέγουν την απομόνωση. Αδυνατούν, άλλωστε, να αντλήσουν επαρκή ικανοποίηση από τις κοινωνικές συναναστροφές, διότι αισθάνονται πως υστερούν έναντι των άλλων.
Η αποτελεσματική διαχείριση μιας τέτοιας κατάστασης, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν συνιστά μια εύκολη υπόθεση, δοθείσης της ισχυρής συναισθηματικής και οικονομικής πίεσης που βιώνουν τα άνεργα άτομα. Οφείλουν, έτσι, οι νέοι να έχουν εγκαίρως κατανοήσει την αξία της προσαρμοστικότητας και της γοργής αντίδρασης απέναντι σε δυσχερείς καταστάσεις. Αν, δηλαδή, ένας νέος συνειδητοποιήσει πως τη στιγμή που διεκδικήσει μια θέση εργασίας δεν υπάρχει ζήτηση για το γνωστικό του αντικείμενο, θα ήταν επωφελές για τον ίδιο να αναπροσαρμόσει τις στοχεύσεις του και να επιδιώξει την κατάρτιση σ’ ένα αντικείμενο υψηλότερης ζήτησης.
Η προσκόλληση σε έναν αρχικό στόχο ή σε έναν κορεσμένο επαγγελματικό κλάδο ενέχει τον κίνδυνο της παρατεταμένης ανεργίας. Χρειάζεται, επομένως, να διατηρούν οι νέοι στενή επαφή με τις τρέχουσες εργασιακές συνθήκες και να είναι πρόθυμοι να αναθεωρήσουν τους αρχικούς τους στόχους. Όσο, άλλωστε, κι αν μοιάζει συγκινησιακά ελκυστική η ιδέα της επίμονης επιδίωξης του αρχικού στόχου, δεν είναι πάντοτε ρεαλιστική. Η ευελιξία αποτελεί μια βασική αρετή στο πλαίσιο ενός κόσμου που αλλάζει γοργά.
Συνιστά, σαφώς, ευχή και προσδοκία όλων μας να έχουμε τη δυνατότητα να εργαστούμε στους κλάδους εκείνους που ανταποκρίνονται περισσότερο στις δεξιότητές μας. Η πραγματικότητα της ανεργίας, ωστόσο, μάς υπενθυμίζει πως διαθέτουμε μεγάλο εύρος δεξιοτήτων και, κατ’ επέκταση, περισσότερες επιλογές εργασιακής αποκατάστασης στη διάθεσή μας.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Κριτήρια αξιολόγησης

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ατομική & εικονική ταυτότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ατομική & εικονική ταυτότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ατομική & εικονική ταυτότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ατομική ταυτότητα Το άτομο κοινωνικοποιείται και οικοδομεί την ταυτότητά του σταδιακά, κατά τη μακρά πορεία από τη γέννησή του έως την εφηβεία, η οποία συνεχίζεται ως...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η ευγένεια ως ένδειξη του πολιτισμού Απόσπασμα από άρθρο του Θεμιστοκλή Κατσαούνη, απόφοιτου ΕΑΠ, Τμήμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, 11/01/2020,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα Ο δεσμός ανθρώπου-ζώου είναι ιδιαίτερα σημαντικός αφού τα κατοικίδια ζώα όχι μόνο παρέχουν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών του Κωνσταντίνου Μάντη - Η ενημέρωση του παιδιού για το ζήτημα της υιοθεσίας Η συζήτηση για την υιοθεσία δεν διαφέρει από τη συζήτηση για άλλα σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν από κοινού οι...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων) του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» Τη σπρώχνουν στο έδαφος, της δίνουν άγρια χαστούκια, της τραβάνε τα μαλλιά, την κλωτσάνε. Τη χτυπάνε δύο και τρεις μαζί,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τεχνητή νοημοσύνη, fake news & παραπληροφόρηση του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Πώς η τεχνητή νοημοσύνη εκτοξεύει τα fake news αλλοιώνοντας όσα βλέπουμε γύρω μας Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη μιμείται όλο και πιο...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο Το Kέντρο Εικονικής Περίθαλψης του νοσοκομείου Mercy στο Σεντ...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ηθική της διάθεσης των μοσχευμάτων Το κείμενο του Αντώνη Αντωνιάδη έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό «Θέματα αναισθησιολογίας και εντατικής ιατρικής». Ουδείς θεωρεί...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Ενεργός Πολιτειότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Ενεργός Πολιτειότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Ενεργός Πολιτειότητα - Συμμετοχική αντίληψη της ενεργού ιδιότητας του πολίτη Η πολιτειότητα, είναι η ιδιότητα του να είναι κανείς πολίτης. Η ενεργός πολιτειότητα περιλαμβάνει την...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA; 1. Εάν ρωτήσετε οποιοδήποτε ζευγάρι που περιμένει παιδί τι εύχεται για το μωρό του, η πιθανότερη απάντησή του θα είναι:...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη

Προσωπική & Απρόσωπη Σύνταξη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Η επιλογή μεταξύ προσωπικής ή απρόσωπης σύνταξης στο πλαίσιο ενός μη λογοτεχνικού κειμένου συνιστά μια ενδιαφέρουσα γλωσσική επιλογή, υπό την έννοια πως ο γράφων έχει τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων

Η σημασιολογική λειτουργία των εγκλίσεων Έκθεση Γ΄ Λυκείου του Κωνσταντίνου Μάντη - Με τις εγκλίσεις δηλώνεται πώς θέλουμε να παρουσιάσουμε κάθε φορά αυτό που σημαίνει το ρήμα. Τροπικότητες ονομάζονται οι διάφορες σημασιολογικές λειτουργίες που εκφράζονται με τη...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Μια εκπαίδευση για την Ανθρωπότητα Εισαγωγικό σημείωμα Στην πραγματεία του "Περί Παιδαγωγικής" (1803) ο Ιμμάνουελ Καντ περιλαμβάνει μια σειρά...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Τα σύγχρονα μουσεία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Τα σύγχρονα μουσεία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Τα σύγχρονα μουσεία [1] Οι κοινωνικές, πολιτικές, επιστημονικές, επιστημολογικές και πολιτισμικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες, κυρίως από τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Ο διάλογος –είτε προέρχεται από ένα πρόσωπο είτε από περισσότερα– ασκεί στην ψυχή του ακροατή έντονη παιδευτική επίδραση, όπως άλλωστε όλα τα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη»

Λέων Τολστόι «Τι είναι τέχνη» Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1: Τι είναι τέχνη Ο Ρώσος συγγραφέας και στοχαστής Λέων Τολστόι (1828-1910) εξαπολύει στο βιβλίο αυτό μια δριμύτατη επίθεση κατά του...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Η θέση του πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η κοινοτική φιλοδοξία για μια κοινή πολιτιστική πολιτική Το κείμενο αποτελεί διασκευή, για τις...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες»

Έμφυλη βία: Ορισμός, Αιτίες και Συνέπειες Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Το παρακάτω πληροφοριακό κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το δεύτερο κεφάλαιο του «Εκπαιδευτικού Εγχειριδίου για Ενδυνάμωση των Νέων για την Πρόληψη της Έμφυλης...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος

Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Έκθεση Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο I: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος Ενίοτε μας τίθεται από το κοινό το ερώτημα «Γιατί να δαπανούμε χρόνο, προσπάθεια και χρήμα...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;

Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γλώσσα και Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου Κριτήριο Αξιολόγησης του Κωνσταντίνου Μάντη - Κείμενο 1 Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία; Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία,...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Τα οφέλη της...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: «Τα παιδιά δεν πάνε καλά» (παραβατικότητα ανηλίκων)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου «Τα παιδιά δεν...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κοσμογονία στην ιατρική: Ο εικονικός γιατρός θα σας δεχθεί σε λίγο

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου Κοσμογονία στην...

Γ ΛυκείουΚριτήρια αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Ο διάλογος και το χιούμορ στη διδασκαλία

Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄...

Αρθρογραφία

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!