Ακολουθήστε με στο Facebook

6.06.2020

Απομίμηση του Σχολείου και άλλες διατάξεις

Αρθρογραφία

«Σµίλεψε πάλι, δάσκαλε, ψυχές!» φώναξε με φωνή θεού ο Παλαμάς αλλά εκεί, στο κατ’ ευφημισμό Υπουργείο Παιδείας και κατά κυριολεξία Υπουργείο Εκπαίδευσης, τα παραθυρόφυλλα είναι μάλλον σφραγισμένα αεροστεγώς και τέτοιες φωνές δεν τα διαπερνούν! Ίσως γιατί θέλει ανθρώπους, κατά πως έγραψε ο Ελύτης, που να έχουν τον ήλιο να είναι άξονας μέσα τους για να μπορέσουν να ακούσουν και να πράξουν αναλόγως. Πού να βρει όμως ο Έλληνας της σήμερον ανθρώπους πολυάχτιδους να λάμπουν και ικανούς να σηκώσουν αυτόν το μόχθο; Πώς να απαιτήσει να υπάρξουν τέτοιοι όταν καθημερινά τελεί μνημόσυνο στην Παιδεία που καιρό τώρα την έχει θάψει κάτω από το βαρύ χώμα τής ιδεοληψίας;

Νέο νομοσχέδιο για το «Σχολείο», γεμάτο αναθυμιάσεις από το παρελθόν ξεβράστηκε μπροστά στην Πλατεία Συντάγματος. Δουλεμένο τόσο περισπούδαστα και καινοτόμα που στην αιτιολογική του έκθεση διαβάζει ο ανυποψίαστος πολίτης: «Άρθρο 5. Με τη ρύθμιση του άρθρου αυτού επαναφέρεται η αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής των μαθητών στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ίσχυε αδιάλειπτα τις τελευταίες δεκαετίες μέχρι το έτος 2017. Η αξιολόγηση της διαγωγής είναι στον πυρήνα της αποστολής της παιδείας και αποσκοπεί στη διάπλαση ελεύθερων και υπεύθυνων πολιτών». Σφάλμα τραγικό! Η αξιολόγηση τής διαγωγής ουδέποτε υπήρξε στον πυρήνα τής αποστολής τής Παιδείας, ίσως να υπάρχει στην εκπαίδευση υπάκουων… υπηκόων! Ευτυχώς όμως, τέτοιους ‘υπάκουους’ αυτή τη χώρα δε γέννησε πολλούς όσο κι αν η τάξη τής αριστείας το επιθυμεί. Σαν τον Ελευθέριο Βενιζέλο άλλωστε, που είχε διαγωγή κοσμία στο απολυτήριο τού Γυμνασίου, κι άλλοι θα υπάρξουν! Είναι λοιπόν χάσιμο χρόνου το να προσπαθήσει κανείς να αιτιολογήσει… την αιτιολογική έκθεση(!) και να κατανοήσει ποιον σκοπό ακριβώς εξυπηρετεί πια η αναγραφή – και μάλιστα σε δημόσιο έγγραφο – τής διαγωγής ενός ανήλικου πολίτη η οποία μάλιστα θα τον συνοδεύει σε ολόκληρη τη ζωή του χωρίς να μπορεί να αλλάξει. Μήπως απλώς επειδή «ίσχυε αδιάλειπτα τα προηγούμενα χρόνια» θα πρέπει η ιστορία να γυρίσει και πάλι πίσω;

Χρόνια ολόκληρα το σχολείο στη χώρα μας μοιάζει με σταματημένο τρένο που ενώ έχει τη δύναμη να τραβήξει τον κόσμο μπροστά και να δημιουργήσει το μέλλον που αρμόζει στον τόπο, αυτό ασθμαίνει προσπαθώντας μάταια να ακολουθήσει το ρυθμό τής εποχής. Τώρα πια εκτός από σταματημένο θα μετατραπεί και σε διαρκές (ιερο-) εξεταστήριο μαθημάτων αλλά και συμπεριφοράς καθιστώντας το στη συνείδηση των μαθητών απεχθές και σκοτεινό. Ο αστιγματισμός τής αντιληπτικής ικανότητας ορισμένων πολιτικών, η οποία συγχέει την εκπαίδευση με την παιδεία, έχει απλώσει ένα παχύ στρώμα σκουριάς και θλίψης μέσα στις σχολικές αίθουσες παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών που ασφυκτιούν. Δυστυχώς, για ακόμα μια φορά και μάλιστα υπό τον τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», οι πολιτικά υπεύθυνοι τού τόπου πισωπάτησαν. Αποδείχθηκαν πως δεν είναι τίποτα άλλο παρά απλοί υπάλληλοι χωρίς σθένος ενός μιαρού συστήματος που επιθυμεί να παρέχεται εκπαίδευση στα παιδιά τής χώρας και όχι Παιδεία. Το νέο νομοσχέδιο αποτελεί την πιο τρανή απόδειξη πως η πολιτική βούληση στο ζήτημα τής παιδείας επικεντρώνεται σε ένα μονάχα πράγμα. Την ακινησία!

Το «σχολείο» προέρχεται ετυμολογικά από τη «σχόλη» κατά τον καθηγητή Μπαμπινιώτη. Από την ανάπαυση δηλαδή και την αταραξία τού σώματος, το οποίο, απαλλαγμένο από το φυσικό κόπο, αξιοποιεί τις πνευματικές διεργασίες τού μυαλού για να καλλιεργήσει το πνεύμα. Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν καλλιεργούμε το πνεύμα μέσα στα σχολεία, καλλιεργούμε την παπαγαλία, την έλλειψη οράματος αλλά και την πανάκριβη παραπαιδεία! Η πολιτική ατολμία και οι παρωπίδες τής δήθεν αριστείας σε ένα υψίστης σημασίας ζήτημα όπως η παιδεία των Ελλήνων, μικραίνει ολοένα και πιο πολύ τον ουρανό τού τόπου μας. Εκτός κι αν ηθελημένα οι κρατούντες δεν επιθυμούν παιδεία γιομάτη Ελύτη, Καζαντζάκη, Ρίτσο, Χαλεπά, Τσαρούχη, Λαμπέτη και Συνοδινού αλλά μια φτηνή απομίμηση εκείνου τού ιδανικού σχολείου που πραγματικά μας αξίζει. Εκεί, στα ψηλά κι αεροστεγώς σφραγισμένα γραφεία τού Υπουργείου Εκπαίδευσης μάλλον κάποιος πρέπει να φωνάξει δυνατότερα από τον Παλαμά για να ακουστεί και δακρύζοντας να διδάξει επιτέλους στις ακριβοθώρητες υπουργικές καρέκλες τον μέλλοντα γιατί με τον αόριστο και τον παρακείμενο θα αναζητάμε τη χώρα μας και θα τη βρίσκουμε μονίμως σκονισμένη και ανώφελα φλύαρη όπως πάντα, να ακολουθεί την Ιστορία και να μη τη γράφει πια…

Από το άρθρο

Οι κρατούντες δεν επιθυμούν παιδεία γιομάτη Ελύτη, Καζαντζάκη, Ρίτσο, Χαλεπά, Τσαρούχη, Λαμπέτη και Συνοδινού αλλά μια φτηνή απομίμηση εκείνου τού ιδανικού σχολείου που πραγματικά μας αξίζει. Εκεί, στα ψηλά κι αεροστεγώς σφραγισμένα γραφεία τού Υπουργείου Εκπαίδευσης μάλλον κάποιος πρέπει να φωνάξει δυνατότερα από τον Παλαμά για να ακουστεί και δακρύζοντας να διδάξει επιτέλους στις ακριβοθώρητες υπουργικές καρέκλες τον μέλλοντα γιατί με τον αόριστο και τον παρακείμενο θα αναζητάμε τη χώρα μας και θα τη βρίσκουμε μονίμως σκονισμένη και ανώφελα φλύαρη όπως πάντα, να ακολουθεί την Ιστορία και να μη τη γράφει πια…

Διαβάστε κι αυτά

Αρθρογραφία
Κατεβαίνοντας προς το 2025…
Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Κατεβαίνοντας προς το 2025…

Η Δύση έμαθε από νωρίς να συνδέει την ελευθερία, την επιστήμη, τη δημοκρατία αλλά και το ίδιο το αύριο με το οικονομικό κέρδος. Εφηύρε χρηματιστήρια, τράπεζες, τόκους, άγχος και άχθος αβάσταχτο για τους ώμους των πολιτών, διαλύοντας την πρωτογενή τους επιθυμία για συμμετοχική αλληλεπίδραση στον κοινό βίο.

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.