Ακολουθήστε με στο Facebook

17.12.2020

Αξιολογώντας την… αξιολόγηση!

Αρθρογραφία

Γνώση είναι ό,τι ξεχωρίζουμε από τις εμπειρίες, τις αναμνήσεις, την αλληλεπίδραση μας με τον κόσμο τού αισθητού αλλά ενίοτε κι από τις ίδιες μας τις αμαρτίες κι ύστερα το μεταφέρουμε στο υποσυνείδητό μας δίνοντάς του υπόσταση αξιώματος αυταπόδεικτου. Η απόκτηση γνώσης είναι σίγουρα μια αδιάλειπτη διαδικασία που συμβαίνει καθ’ όλη τη διάρκεια τής ζωής τού ανθρώπου, η οποία είναι προφανές πως εξαρτάται άμεσα από δύο παράγοντες: Τα ερεθίσματα που προκαλούν το σημείο έναρξης τής γνωστικής διαδικασίας και την επανάληψη. Στη ζωή τού ανθρώπου αναμφίβολα σημαντικό ρόλο για την εξέλιξή του διαδραματίζει το σχολείο και εν γένει η εκπαιδευτική διαδικασία σε όλες τις βαθμίδες της.

Σ’ εκείνα τα παλιά και υπέροχα αναγνωστικά τού Δημοτικού, που η ζωή μέσα τους κυλούσε όμορφα, ο κόσμος φάνταζε ιδανικός και κάπως έτσι σμιλεύονταν οι ψυχές των μαθητών τής εποχής έστω κι αν οι γνώσεις ήταν μικρότερες σε πλήθος. Στις μέρες μας, τα ξεχασμένα εκείνα αναγνωστικά τού παρελθόντος έχουν δώσει τη θέση τους σε βιβλία που εύκολα θα μπορούσε κανείς να τα χαρακτηρίσει ‘εγχειρίδια χρήσης’! Εγχειρίδια χρήσης για τις απαιτήσεις τής βιομηχανικής και τεχνολογικής παραγωγής που, δυστυχώς, αφήνουν έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία τον παράγοντα Σκέψη. Γιατί εκτός από τη Γνώση, το σχολείο πρέπει να οδηγεί το μαθητή και στη Σκέψη, όσο κι αν η(οι) πολιτική(οι) δεν το κατανοεί (ή το φοβάται ενδεχομένως) αυτό. Μοιραία, τον ίδιο δρόμο με τα βιβλία έχει ακολουθήσει ολόκληρο το σύστημα τής εκπαίδευσης στη χώρα μας που ίσως πια να μην προσφέρει αμιγώς παιδεία αλλά άγχος κι αιχμαλωσία στην ψυχή και την συνείδηση τού μαθητή.

Η πανδημία τού κορωναϊού είναι γεγονός ότι έχει αλλάξει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο μέχρι εχθές αντιλαμβανόμασταν τα δεδομένα τής ζωής και της καθημερινότητάς μας. Εκείνο που δεν άλλαξε ίσως είναι μάλλον τον τρόπο με τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας αντιλαμβάνεται την εκπαιδευτική διαδικασία! Μελετήσαμε με τη δέουσα προσοχή την πρόσφατη εγκύκλιο για την αξιολόγηση των μαθητών, η οποία μάλιστα βρίθει λεπτομερειών για τον τρόπο με τον οποίο οι καθηγητές θα αξιολογήσουν τους μαθητές μέσα σ’ αυτή την καινοφανή διαδικασία τής τηλεκπαίδευσης. Όμως, αυτό που δεν είδαμε πουθενά είναι την πολιτική ηγεσία του εν λόγω Υπουργείου να αναζητήσει και να δρομολογήσει ενέργειες και τρόπους ώστε να εκμεταλλευτεί η εκπαιδευτική κοινότητα τις τεράστιες δυνατότητες τής τεχνολογίας οι οποίες θα μπορούσαν να προσφέρουν νέα προοπτική στην εκπαιδευτική διαδικασία – διαδραστικό μάθημα, χρήση οπτικοακουστικού υλικού, δημιουργία μικρο-μαθημάτων που να εξηγούν επιμέρους σημεία τής ύλης και που εύκολα αφομοιώνονται, εξειδικευμένα μαθήματα προσαρμοσμένα σε ανάγκες τοπικές κλπ. Αντί αυτών, αντί της εξέλιξης, επιμένει στην αξιολόγηση! Η ίδια όμως η πολιτική ηγεσία έχει αναλογιστεί πως αξιολογείται για την πεισματική άρνησή της να προσαρμοστεί στην εποχή; Ίσως όχι γιατί το αποτέλεσμα αυτής της αξιολόγησης μάλλον θα είναι απογοητευτικό.

Οι μαθητές των σχολείων είναι παιδιά και τα παιδιά δεν πρέπει να γεράσουν σύντομα, όπως το σύστημα τής εκπαίδευσης επιθυμεί αφού έτσι είναι δομημένο. Η πανδημία και τα έκτακτα μέτρα για τον περιορισμό της μας έχουν δώσει μια τεράστια και ανεπανάληπτη δυνατότητα για να αλλάξουμε την παθογένεια που έρχεται από το παρελθόν στον τομέα τής εκπαίδευσης. Δεν χρειάζονται κι άλλα διαγωνίσματα, δε χρειάζονται καν βαθμοί! Εκείνο που χρειάζεται είναι να προσπαθήσουμε να μετατρέψουμε το σχολείο και τη σχολική διαδικασία σε μια οντότητα που επιτέλους θα μπορεί να μιλήσει στην παιδική ψυχή των μαθητών. Που θα δώσει τα εφόδια στους φορείς τού μέλλοντος της χώρας μας για να μεταβολίζουν τη Γνώση σε Σκέψη. Διότι η αξία της Γνώσης δεν κρίνεται μοιρολατρικά από το βαθμό που προέκυψε από κάποιο διαγώνισμα αλλά από το αιτιατό της, την πρόκληση δηλαδή Σκέψης που οδηγεί σε νέες δημιουργίες. Υλικές και άυλες!

Υ.Γ. Παρακαλώ το Υπουργείο Παιδείας να βαθμολογήσει τις σκέψεις μου. Αν χρειαστεί, μπορώ να προσέλθω με τον κηδεμόνα μου για εξηγήσεις!

Από το άρθρο

Εκτός από τη Γνώση, το σχολείο πρέπει να οδηγεί το μαθητή και στη Σκέψη, όσο κι αν η(οι) πολιτική(οι) δεν το κατανοεί (ή το φοβάται ενδεχομένως) αυτό.

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Τόπος και ου-τοπία!
Τόπος και ου-τοπία!

Τόπος και ου-τοπία!

Σε έναν δήμο που έχει ήδη υποφέρει δραματικά κι έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη από τα μνημόνια και την εικοσαετή λιτότητα, η επιβολή αυξημένων δημοτικών τελών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα λειτουργήσει αδυσώπητα και οριζοντίως προς την επιδείνωση της κατάστασης των πολιτών του και, αν όχι προς την περαιτέρω κατάρρευση, προς την επώδυνη επιχειρηματική επιβάρυνση των επαγγελματιών της περιοχής, η δραστηριότητα των οποίων αποτελεί εν πολλοίς τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας του Δήμου Λαμιέων.

Αρθρογραφία
Φανατισμένα αμνοερίφια
Φανατισμένα αμνοερίφια

Φανατισμένα αμνοερίφια

Είναι άξιο απορίας γιατί μέσα στη λειτουργία της Δημοκρατίας, το ίδιο το πολίτευμα να επιτρέπει, ή έστω να ανέχεται, την εμφάνιση φανατικών μορφωμάτων, τα οποία δρουν καταφανώς εις βάρος του; Τι είναι αυτό που καθιστά τη Δημοκρατία δεκτική σε τέτοια φαινόμενα;

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.