Ακολουθήστε με στο Facebook

Ζούμε στην εποχή που τα φίλτρα στις φωτογραφίες των κινητών τηλεφώνων είναι σημαντικότερα από τα βιβλία, που ο διάλογος, από πολύτιμη διαδικασία σύνθεσης και δημιουργίας απόψεων, έχει δώσει τη θέση του σε ατεκμηρίωτες διαδικτυακές κραυγές και ασήμαντους μονολόγους. Που η πολιτική, ή μάλλον οι πολιτικοί σε έναν ικανό αριθμό τους, δεν έχουν ενδεχομένως την ικανότητα άρθρωσης ουσιώδους πολιτικού λόγου γι’ αυτό ίσως και αρκούνται στην άκριτη αναπαραγωγή των επιχειρημάτων που λαμβάνουν κάθε πρωί στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο από τους επιτετραμμένους κομματικούς ειδήμονες της επικοινωνίας. Που διαιωνίζεται η μοναρχική μας δημοκρατία και που σκοπίμως και ηθελημένα οι ιδεολογίες εξανδραποδίζονται, υποταγμένες στην ημιμάθεια και χωρίς να κοινωνείται η ουσία τους. Πόσοι άραγε από εμάς γνωρίζουμε στ’ αλήθεια τι σημαίνει νεοφιλελευθερισμός, σοσιαλισμός ή κομμουνισμός και τι είναι το δημοκρατικό κεκτημένο; Ζούμε στην εποχή που, με επιστημονική και περισπούδαστη μέθοδο φτιάχνονται εντυπώσεις για να δημιουργούν μια επίπλαστη «πραγματικότητα» στο δημόσιο διάλογο, η οποία αν και δεν υφίσταται στ’ αλήθεια, είναι πολιτικά αρκούντως πειστική για να χειραγωγήσει τις κοινωνίες των ανθρώπων.

Η καθημερινή αγωνία των πολιτών την τελευταία δεκαπενταετία και πολύ κράτησε και πολύ θόρυβο έκανε. Τα κόμματα θα έπρεπε αυτονόητα να το αντιληφθούν, ωστόσο, όπως διαφαίνεται από την κοινή εμπειρία, άσκησαν την πολιτική τους ως επί το πλείστο αυτονομημένα από την κοινωνία, σε ένα δικό τους -μιντιακό κυρίως- σύμπαν. Η σχέση της πολιτικής με τον πολίτη εξαντλήθηκε τα χρόνια αυτά σε έναν ωφελιμιστικό τακτικισμό για την ικανοποίηση ατομικών κυρίως και όχι συλλογικών και κοινωνικών αναγκών κι επιθυμιών. Η απουσία πολιτικής ενσυναίσθησης και σεβασμού στις ανάγκες της κοινωνίας εκφράστηκε, κι εξακολουθεί να εκφράζεται σε πλείστες περιπτώσεις, με όρους λαϊκισμού αλλά και αδιαφορίας, με τον άνθρωπο να έχει μεταβληθεί και να εκλαμβάνεται από τους διοικούντες ως μια ανώνυμη αριθμητική μονάδα, χωρίς όνειρα και χωρίς αξία.  

Μέσα σε αυτή την πολιτική ατμόσφαιρα ένας νέος ανθρωπολογικός τύπος έχει αρχίσει να εμφανίζεται στη χώρα, ένας ανθρωπολογικός τύπος που προέκυψε πιθανόν ως απότοκο της ανάγκης προστασίας του πολίτη από τις διαρκείς αλλαγές και τα πλήγματα που έχει δεχτεί τα τελευταία χρόνια. Μνημόνια, φτωχοποίηση, αναξιοκρατία, πανδημία, αποδυνάμωση των δημόσια παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας και μια σειρά άλλων επίπονων για τον πολίτη βιωμάτων, ενεργοποίησαν την κρίση του και τον έκαναν να ενδιαφέρεται για τη λειτουργικότητα της χώρας όχι κατ’ ανάγκη με βάση μια συγκεκριμένη πολιτική πεποίθηση ή μια ιδεολογία αλλά με βάση την καθημερινή πρακτικότητα. Οι άνθρωποι αυτοί δεν είναι μη πολιτικοποιημένα όντα, όπως ενδεχομένως κάποιοι ισχυρίζονται, είναι σκεπτόμενοι βαθύτατα πολιτικά ενώ ταυτόχρονα δεν έχουν και δεν επιθυμούν απολύτως καμία εμπλοκή ή εξάρτηση από κόμματα. Σκέπτονται, κρίνουν και δίνουν την ψήφο τους χωρίς αγκιστρώσεις. Όταν, εξάλλου, αυτονομείται η πολιτική σκέψη και φιλτράρεται μέσα από τη βιωματική καθημερινότητα χωρίς παρωπίδες, παραχωρήσεις και εξωραϊσμούς, η ερμηνεία κάθε πολιτικής πράξης καθίσταται δυναμική και κρυστάλλινη, μη επιδεχόμενη αμφισβήτησης. Η εμπειρία της πολιτικής, ως μέτρο της καθημερινότητας, είναι άλλωστε το ζητούμενο μα και η ίδια η ουσία για κάθε πολίτη στη Δημοκρατία. Ποια πολιτική ταυτότητα θα επιλέξει για το μέλλον του ο Έλληνας πολίτης κανείς δεν μπορεί να προβλέψει. Όμως, ούτε η βεβιασμένα επιβαλλόμενη ‘πρόοδος’ ούτε ο ωμός ευτελισμός της αξιοπρέπειας του Έλληνα, που εσχάτως ακολουθείται επιμελώς ως πολιτική πρακτική, δεν μπορεί να σταματήσει την εξέλιξή του σε μια νέα, οξυδερκή πολιτική οντότητα, εξαιρετικά ευαίσθητη απέναντι στην πολιτική ανεπάρκεια και στην κίβδηλη επιχειρηματολογία. Ο Έλληνας πολίτης αλλάζει, καλό θα ήταν να ακολουθήσουν και οι πολιτικοί!

Από το άρθρο

Η εμπειρία της πολιτικής, ως μέτρο της καθημερινότητας, είναι το ζητούμενο μα και η ίδια η ουσία για κάθε πολίτη στη Δημοκρατία.

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία
Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Εχθρός της Αυτοδιοίκησης ο εμπειρισμός και η διοικητική αγνωσία

Η επικίνδυνη αμεριμνησία του πολιτικαντισμού δεν είναι συμβατή ούτε με το θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης ούτε με την ενάργεια που πρέπει να τη διακρίνει. Το ίδιο σημαντικά ασύμβατη είναι η διοικητική αγνωσία αλλά και ο εμπειρισμός. Η παραλυτικά μικρονοϊκή αντίληψη ότι τοπική αυτοδιοίκηση σημαίνει νομή εξουσίας χωρίς το αντίστοιχο γνωσιακό υπόβαθρο, ούτε μπορεί ούτε πρέπει να αποτελεί πολιτικό κανόνα, αν βεβαίως ο στόχος είναι οι Οργανισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να λειτουργούν ορθολογικά όντως ως σύγχρονοι οργανισμοί στο πλαίσιο και στα πρότυπα των ευρωπαϊκών δεδομένων. Είναι όμως νοητό το… αυτονόητο;

Αρθρογραφία
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας
Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η κρίση των κομμάτων, κρίση της κοινωνίας

Η συμμετοχή των ψηφοφόρων – πολιτών στις εκλογές γίνεται ολοένα και μικρότερη σε σύγκριση με την διογκούμενη αποχή, αποδυναμώνοντας περαιτέρω, μέσα στο παγκοσμιοποιημένο κι εξόχως δύσκολο οικονομικό γίγνεσθαι, την ήδη ασθμαίνουσα Δημοκρατία, η οποία στη χώρα μας δίνει την εντύπωση πως έχει πια ιδεολογική και φιλοσοφική αξία ίσως μόνο για τους ρομαντικούς! Το αποτέλεσμα αυταπόδεικτο: Τα άτολμα κόμματα, άτολμη πολιτική παράγουν.

Αρθρογραφία
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!
Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Ευρώπη: Κι όμως, ο ελέφαντας είναι στο δωμάτιο!

Τα μεγάλα ποσοστά αποχής αποδεικνύουν ότι η Ευρώπη έχει πάψει να (φαίνεται πως) είναι ωφέλιμη στον πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα ενδεχομένως να θεωρεί ότι θεσμός της Ε.Ε. είναι πολιτικά άσαρκος, λιποβαρής και πιθανόν μη νομιμοποιημένος πια να εκπροσωπήσει και να διαχειριστεί τα ανθρώπινα συμφέροντά του.

Αρθρογραφία
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!
Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Ευρωεκλογές: Εξ εθισμού αδιάφοροι στα σημαντικά!

Η ελληνική κοινωνία δικαιούται να προβάλλει γόνιμα τους στόχους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να τους διεκδικήσει όχι τυπικά αλλά με συνέπεια και επάρκεια και να κατοχυρώσει το δικαίωμα τής ισότιμης συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή πολιτική εμπειρία. Ούτε η ηλιθιότητα της «χαλαρής» ή τιμωρητικής ή κομματικής ψήφου χωρεί σε μια τόσο σημαντικά σοβαρή πολιτική υπόθεση ούτε βεβαίως η επιλογή υποψηφίων με βαρύνον κριτήριο επιλογής την αναγνωρισιμότητά τους.

Αρθρογραφία
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!
Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Μια Αξιωματική Αντιπολίτευση που νομίζει ότι είναι Αριστερή!

Οι Άγγλοι λένε ότι για να καταλάβεις κάποιον πρέπει να μπεις στα παπούτσια του. Ιδανικά, η ρήση αυτή των ιθαγενών της Γηραιάς Αλβιώνας θα μπορούσε να λειτουργήσει εξόχως αποδοτικά για την ελληνική κοινωνία αν οι πολιτικοί της μπορούσαν και ήθελαν πράγματι να μπουν ενσυνειδήτως στα παπούτσια των πολιτών της. Όμως, η εξαθλιωτική γεύση της σύγχρονης καθημερινότητας, την οποία εφιαλτικά βιώνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών της χώρας μας, λειτουργεί αποτρεπτικά προς την υιοθέτηση αυτής της -πολιτικής- νοοτροπίας για τους αιρετούς άρχοντες, οι οποίοι προτιμούν τα δικά τους, ακριβά, περίτεχνα και άνετα υποδήματα!

ΑρθρογραφίαΤοπική Αυτοδιοίκηση
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;
Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Βρίσκεται η Λαμία σε τροχιά ανάπτυξης;

Συμπληρώθηκαν ήδη εκατό ημέρες από την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου και θα ήταν απολύτως αυτονόητο η πολιτική πρακτική να έχει δρασκελίσει και να έχει αφήσει πίσω της το κομμάτι εκείνο των αφηρημένων εντυπώσεων και των γενικόλογων κι ευφραντικών προεκλογικών υποσχέσεων και να έχει μετουσιωθεί σε ρεαλιστική καθημερινή πράξη. Οι εκατό ημέρες άλλωστε από την έναρξη κάθε καινούριας πολιτικής περιόδου δεν είναι ούτε ένα ασήμαντο ψυχολογικό όριο ούτε ένας αυθαίρετος χρονικός προσδιορισμός, αντιθέτως, φανερώνει εν τοις πράγμασι αφενός το επίπεδο της ουσιαστικής πολιτικής προετοιμασίας πριν την ανάληψη της εξουσίας και αφετέρου τη λειτουργική ετοιμότητα ανάληψης της πραγματικής διοικητικής ευθύνης.